Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:19:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Systemiska bekämpningsmedel  (läst 17509 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.06.22 - 05:04:17 »

Jag har lärt mig nåt nytt. Detta med att tvätta frukt och grönt för att bli av med bekämpningsmedel räcker nog inte långt.

Systemiska bekämpningsmedel (systemic pesticides) är de moderna bekämpningmedlen. De verkar inte på ytan som de gamla, utan de går in i växten och blir kvar där. För gott. Alltså finns de kvar där när vi äter vad det nu är som behandlats. Man gör det genom att t.ex. preparera frön med kemikalien ifråga.

Jag vet inte hur vanligt detta är i Sverige, men det finns här ivf. Det enda jag hittade var en uppgift hos Naturskydsföreningen om att det "används mer och mer".  :sad:

Inser också att vi inte har nåt forum där sånt här passar in. Borde vi ha det eller kan vi ändra rubriceringen på något av de andra?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.06.22 - 05:15:16 »

Äckligt!!  :puke1: och inte så lite skrämmande!  :max-shock: hur ska man då kunna skydda sig egentligen?... för om det finns i grönsakerna och frukten så finns de ju nästan överallt!... om man äter på restaurang... köper nått i affären... allt sånt så löper man ju risken att få i sig en massa onödigt skit! 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.06.22 - 05:16:04 »

Och ja jag tycker nog vi borde ha en egen rubrik för dulika saker... Hälsovarningar? Hälsofarligt? ...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.06.22 - 05:33:00 »

Man kan inte. Jag kollade färdigt på en film om den så kallade bidöden. Jätteläskigt. Det amerikanska namnet på företeelsen är Colony Collapse Disorder. Ett av kriterierna är att det inte finns en massa döda bin i eller runt kupan, så det svenska namnet är lite dumt. Bina är bara är borta. Säkerligen är de ju döda, men de har alltså inte fallit döda ner på fläcken, utan kanske blivit desorienterade eller något. Detta visste jag inte heller.

Hur som är en möjlig orsak bland flera dessa systemiska bekämpningsmedel. De finns i bina, i honungen, i vaxet. Vet inte vad det är värt, men man har filmat honungsbin som suger nektar från en obesprutat solros och en som är behandlad med såna här bekämpningsmedel. Biet på den obesprutade blomman går väldigt systematiskt tillväga och rör sig i ett geometriskt mönster. Det på giftblomman irrar runt helt planlöst och lyckas just inte samla ihop nåt och till slut trillar det av! Kan ju vara fejk för filmen, men om inte...

Visste ni förresten att man inseminerar bidrottningar?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.06.22 - 05:37:37 »

Om vi gör om den här gruppen till "Hälsa och miljö" och här ett underforum som heter Miljö, hur skulle det vara? Då kunde ju både sånt här, impotensmadrasser och utrotningshotade klockgrodor passa kanske.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.06.22 - 05:39:27 »

låter som en bra idé!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.06.22 - 05:47:31 »

Väntar till i morrn så får vi se vad de andra har för idéer också. Orkar inte nu i varje fall.   :sleep:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2011.06.22 - 09:29:12 »

Imorgon? Är det typ idag?  :confused3: Nu har du vänt på dygnet igen!  :club:

Men det är nog ett bra förslag. Svärmor kan hamna där också.  :lulz:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #8 skrivet: 2011.06.22 - 10:26:01 »

Ja svärmor passar absolut där!  :angrywife:  :mad_viking:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2011.06.22 - 10:44:28 »

Ja, inte min då. Men jag har hört om din och någon till.....  :lol: Min får vara där hon är, för hon är gullig men något disträ.  :inlove:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #10 skrivet: 2011.06.22 - 10:52:57 »

Förr hade jag en jättegullig svärmor men nuvarande driver mig till vansinne.  :puke1:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2011.06.22 - 11:49:01 »


 Kan ju vara fejk för filmen, men om inte...

Det är inte fejk. Det är ganska så bevisat att bin reagerar på det viset av gifter.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2011.06.22 - 11:56:40 »

Det där var ju ett jättemysterium förra sommaren, i USA. Att bina hade försvunnit. Men om de skadedjursbekämpar på det viset är det ju inget mysterium! :smack:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.06.22 - 15:06:22 »

Det började tidigare, har glömt vilket år, men på många platser har det börjat i samband med att man börjat använda de här bekämpningsmedlen. Biodlarna tror stenhårt på att de är orsaken, men det är svårt att bevisa iom att effekten kommer först senare. Det fulla biet nyktrar till. Men nästa års bin "försvinner". De tror alltså att det har en annan effekt på baby-bina som matas med pollen från de besprutade växterna och sabbar deras nervsystem. Men det är aldrig testat. Bara om det är direkt dödligt för vuxana bin.

I England har det varit stora protestar och i Frankrike fullständiga upplopp som vanligt där man slängt in tomma (döda) bikupor över staketet till Bayer. Så det händer inte bara i USA. Har ni hört om det hänt här?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hejsan
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 17


« Svara #14 skrivet: 2011.06.22 - 16:34:52 »

Man kan ju köpa ekologiskt annars. Jag brukar vara så lat och unna mej frukt eller grönsakerna från årstiderna. De kör hem frukten och eftersom allt är ekologiskt borde det inte ha legat jämte något oekologiskt som i affärerna.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544