Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:28:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: grönsaksläge i midsommarveckan  (läst 7977 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.06.20 - 22:13:32 »

jag brukar räkna med färska grönsaker från midsommar till jul och förvarade från jul till maj i grova drag.

Nu har jag kunnat konstatera att vi har redan en vecka käkat bara egna färska grönsaker!

Vi har överförmycket spenat.
jag har redan torkat den första omgången av örtkrydda och stevia
Färska grönsaker hittills: 3 slanggurkor, några tomater, enstaka jordgubbar, många fina smultron, två rabarberpajer,
2 blomkålshuvud.

Skördefärdiga: mer än fem vitkålshuvud, mycket spenat, mycket sallad, flera tomater på G och gurkor också.

Kvar från år2010, mjölmajs, vitlök, popmajs och några pumpor + rotselleri i kylen
i frysen: mycket squash och vinbär i olika valörer + lite grönkål
Jag har kastat mängder av mangold, spenat och frysta kryddor som inte användes helt enkelt.

Summa summarum efter den första " nästan självförsörjande året" vi hade klarat oss  om vi hade hittat något roligt att göra av mangold och använt mer spenat.
o
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.06.22 - 01:28:38 »

 :thumbsup: Det låter som rena drömmen i mina öron!!  :w00t: Fan vad jag vill ha en tomt att odla på nu då!!!  :w00t:  min balkong är något överfull just nu...  :redface: och vi bråkar med bladlöss 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2011.06.22 - 10:25:31 »

Om du kan tänka dig att flytta en bit bort från stan så är det ingen match att köpa ett hus för det priset man ger för en lägenhet.
Börja letande på hemnet och kolla avstånd till pendeln och bussförbindelser +lämpliga bilvägar.
Det finns guldlägen, om man är redo att pendla med bilen 3-4mil...


Bladlöss... jag läste precis att man skulle värma upp vatten lite innan man blandar i såpa och även blandar i t-sprit.
Men jag hittade inte den artikeln  :angry:, tyckte att doserna fanns i tidnigen på bordet ,men nej.
I värsta invasionen hade vi en större hink fullt med såpavatten  och vi drunknade plantorna upp och ner i hinken , så att även jorden blev lite blöt. Då får man såpavatten garanterat överallt.  Men det är inget fulltäckande skydd, men minskar invasionen till rimligare nivåer.
Hur många chili/paprika-plantor har du?
Har du möjlighet att ta dom utomhus för 2 dygn?
Jag har ingen susning om vilken rovdjur åt upp alla bladlöss, men jag har haft absolut NOLL-problem med bladlöss när jag har flyttat
plantorna ut ur växthuset. Därmed vet jag inte om dessa rovdjur lever så högt upp du bor.
Det har varit en kompromiss mellan att både chili och bladlöss älskar växthusvärmen.

Men om det finns en rimlig chans att flytta dom ut på markplan för två dygn försvinner alla bladlöss som efter en mirakel,
däremot vet jag inte hur snabbt de hittar tillbaks när de flyttar tillbaks upp till dig.

Kolla läget med chili-vänneri odla.nu där finns folk som inte besväras av bladlöss alls.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.06.23 - 03:49:06 »

flytta ut dem kan bli småsvårt... men jag kan ju iof öppna upp balkongen och låta den stå öppen! ... fast det måste vara lite varmare först... och kanske inte så mycket regn!  :rolleyes:
tror det är 6 plantor med chilli och paprika.. och ännu så länge är de inte så hårt drabbade... värre med kryddväxterna som var de som började!... där har jag fått slänga 4 stycken som dog av angreppen  :tongue_wag: ... men det sprutas med såpavatten och vi har även haft lite vodka i härligheten då vi saknade T-sprit hemma.  :redface: :laugh:

jo hade vi haft en lägenhet att sälja hade det gått jättebra.  :rolleyes: men vi har en hyreslägenhet. så det finns inga pengar att hämta den vägen heller tyvärr.  :sad: och då jag inte har fast jobb så räknas inte min inkomst  :tongue_wag:  så vi får inte lån så det räcker alls!..    :sad:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2011.06.23 - 09:56:06 »

Då fattar även jag, om du inte har fast jobb är det svårt att få tillräckligt med lån, bankerna är benhårda om det nuförtiden.
Och mer och mer folk som har kortare anställnignar mot sin vilja  :mad_roll:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.06.29 - 02:58:14 »

Det tråkiga är att jag jobbat på samma ställe i snart 7 år!.. och har högre inkomst än min man  :rolleyes: men bara för att jag inte är fast anställd så räknas det inte  :sad: hade jag varigt anställd hade vi troligen haft hus vid det här laget...  :whistle:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544