Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:55:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kokosfett mögligt? Bakterier?  (läst 42423 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2011.07.01 - 10:27:49 »

later smart men gor det inget att vinet har kommit i kontakt med luften da?

*vet inget om vin*

Till mjolk antar jag att man da inte kan spara pa det i flera veckor... :blink:
Loggat



Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #31 skrivet: 2011.07.01 - 11:46:15 »

Men det är sant! Jag gör så. Apparaten skaffade jag iofs för min hembryggningsverksamhet, men jag använder den även för köpevin. Sen har jag några små plastflaskor som bara är 150 ml som jag också använder. Har haft vin i månader i såna utan att det blivit dåligt. Då kan man öppna vilken flaska man vill även om man är själv och bara vill ha ett glas.  :nod-yes:

En enkel apparat kostar kanske 75 spänn och kapsyler 10 öre styck. Ingen större investering. När jag bryggde vin i vintras (efter många års uppehåll) bestämde jag mig för att ha det på ölflaskor från början. Processen är både enklare och billigare än att hålla på med kork också. Men då fick jag köpa en ny och bättre apparat, för de flesta flaskor jag sparat var inte av standardtyp och den enkla klarar bara de gammaldag, typ Pripps, de som har en tjock rundad fläns runt mynningen.

Dessutom är det jättebra för alla möjliga slattar. Säg att du vill ha lite mjölk med på picknick och inte har några små PET-flaskor eller inte vill använda PET. På med en kapsyl så är det fixat!  :thumbsup:

Det låter ju jättesmart! Med ölflaskor menar du glasflaskor, typ läskflaskor?  :confused3:
Nu fick jag ju en bra anledning till att köpa hem gott öl (då krävs nog den bättre apparaten), men det är definitivt inte bra för värken eller vikten.  :laugh:
Och de flaskorna är ju större än ett glas vin. Var har du hittat de där 150 ml flaskorna? Skulle det gå med glasflaskorna som har patentkork, om man tar bort korken förstås? De är nog de enda jag kan köpa tomma här.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2011.07.01 - 12:28:47 »

Ja, öl eller läsk. Den nya apparaten tog alla udda flaskor jag hade, men den är både större och dyrare.

Om du går in här under Utrustning/Tillbehör och skrollar ungefär halva sidan ner så ser du tre kapsyleringsapparater.
http://www.maltmagnus.se/
Den billiga som heter Greta är ungefär som min gamla. Förrutom att den inte tar alla flaskor så blir man skinnflådd i händerna om man korkar många. Nu köpte jag den som heter Ferrari för 319.-. Jättelätt gick det med den. Kapsylerade över 70 flaskor i ett svep utan att bli svettig eller få ont i händerna. Det är bara på höjden den är skrymmande, så jag la den ner och kilade in den i ett underskåp som redan var fullt liksom.

Det var tur att den var bra för jag var lite desperat liksom. Hade diskat alla mina gamla tomflaskor, börjat tappa upp vinet och så funkade inte den gamla korkappraten! Så det blev lite akut nätshoping där. Förr var nog alla ölflaskor av prippstypen och det är nog 25 år sen jag använde mojegrejen mer än till mina vinslattar och då har jag väl råkat ha "riktiga" flaskor.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2011.07.01 - 12:46:59 »

vill man inte dricka ol eller lask man kanske kan fraga grannar osv om dom vill spara flaskorna, da betalar man panten till dom ist. Eller man fragar i affaren om man far kopa dom for pantpriset.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2011.07.01 - 12:55:17 »

Ännu bättre om man köper den dyrare apparaten, för de där andra flaskorna brukar det inte vara pant på.  :thumbsup:
Det var därför jag hade så många såna. När jag städade ur mitt förråd pantade jag de det var pant på och sparade tillräckligt många av de andra för att det skulle räcka till en demajeanne om andan skulle falla på nån gång. Det är typ utländskt öl, många Pilsner Urquel och Primátor hade jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2011.07.02 - 02:20:41 »

 :thumbsup: Sicket ställe!! blev ju sugen på att ge mig till å brygga öl nu ju!  :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2011.07.02 - 07:52:35 »

Jag ar gjort det bara en gång. Köpte en kasse maltextrakt på ett bageri och höftade. Det blev gott. Min tyske pojkvän sa att det smakade som lantölet från hans barndom och drack upp alltihopa.  :fork_off: Fast det var ju bra betyg.  :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2011.07.03 - 02:29:27 »

 :lmao: jo betyget var ju bra.. men en omåttligt självisk pojkvän du hade!  :fork_off:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2011.07.03 - 09:21:32 »

Han var lika ledsen som jag när han insåg att det var slut. Han hade inte fattat att lagret var begränsat utan trodde att det var något jag gjorde regelbundet och jag hade inte märkt att han tog nån flaska mest varje dag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2011.07.04 - 06:41:19 »

 :laugh: jaha! ja men då var det lite bättre då! trodde han medvetet drukigt upp dem för dig  :fork_off: .. kanske dags att starta upp en ny satts då?  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2011.07.04 - 11:32:18 »

Men öl är ju inte LCHF!  :max-shock:  :tongue:

Undrar om det finns sån riktig maltextrakt på bagerier längre. Finns ju såna där satser, men det var roligt att jaga ingredienser själv och räkna ut hur mycket man skulle ta av allt. Humle och öljäst köpte jag ju också förstås.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2011.07.09 - 03:09:52 »

 :lmao: Nä det förståss!.. men Melon är inte speciellt LCHF:igt heller.. men det har inte hindrat mig från att försöka odla en på balkongen!  :lick:  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2011.07.09 - 12:08:09 »

men det man odlar på balkonger räknas inte... typ samma som "kalorier från choklad räknas inte om man är ledsen". :)
Loggat



Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #43 skrivet: 2011.07.09 - 13:54:52 »

:lmao: Nä det förståss!.. men Melon är inte speciellt LCHF:igt heller.. men det har inte hindrat mig från att försöka odla en på balkongen!  :lick:  :flirting:
Men halåååå! Du ska väl inte äta den???!!!  :max-shock:  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2011.07.09 - 14:45:46 »

jag åt litet vattenmelon häromdagen. Och inte var den egenodlad på en balkong jag inte har. Ska jag straffas nu?
Loggat



Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544