Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 13:59:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: EHEC!  (läst 26605 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2011.06.02 - 23:22:40 »

Tydligen så har det ju funnits i kött också, så det kan ju inte enbart bero på gödseln?  :confused3:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #16 skrivet: 2011.06.02 - 23:46:57 »

Corny, det beror väl på hanteringen i slakteriet. När det ska gå fort så finns det inte samma tid till att hålla uppe hygienen.

Och enligt Food Inc. så beror ju ehec/e-coli på att nötdjuren får fel typ av foder, exempelvis majs istället för vanligt grönfoder/betande. Tydligen skulle nötkreatur som bar på ehec bli av med en stor del av bakterien på väldigt kort tid om de bytte diet.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.06.03 - 03:31:43 »

Ja, det är för att avföring har kommit i kontakt med köttet.

Apropå det var det en riktigt läskig historia i Monsterbiff till middag som gjorde att min nästan obefintliga tilltro till KRAV försvann helt. Vid ett slakteri rådde det missförhållanden i åratal, både vad gäller detta med bajs och själva djurhållningen. Beskrivningen av hur tarmar med innehåll täckte golvet i styckningsrummet var inte uppbygglig. Inspektörerna blundade.

Vid ett tillfälle framkom det att kor stått utan vatten i flera dagar innan slakt. Det visste man p.g.a. att det växte mögel på bajset i vattenkopparna(!) och det tar en viss tid att utvecklas. Den gången blev det faktiskt rapporterat. Till saken hör att slakteriet slaktade både "vanliga" djur och KRAV-djur. KRAV skickar pliktskyldigast dit en inspektör som snabbt konstaterar att inga KRAV-kossor berörts av vattenbristen och slakteriet kunde alltså fortsätta att vara KRAV-godkänt. Fint va?

Hälsingekött heter f.ö. det slakteriet och de sköter visst sin sajt lika bra som de sköter slakteriet (om det nu är deras sajt, men man får väl anta det).  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.06.03 - 22:53:50 »

där står en del intresanta saker...

Citat
Vad är det egentligen man för in i växtcellens kärna och varför? För grödorna majs, raps och soja handlar det i första hand om att göra växten motståndskraftig mot insekter eller göra den motståndskraftig mot ogräsbekämpningsmedel.

För att klara att tränga igenom cellkärnan använder man sig av e-colibakterier. Det är bakterier som har tarmen som hemvist och det är också det enda stället i kroppen de ska finnas på.

GMO som vi äter och ger våra djur är alltså majs till utseendet men har också en identitetsförändring som gör den till bärare av tarmbakterier. För att klara att skilja på GMO-majs och vanlig majs föreslår vi att den döps till Bajsmajs för att på det sättet förtydliga grödans identitet genom dess namn.

För att skapa en växt med egen insektsdödarkapacitet använder man jordbakterien Bacillus thuringiensis, en kusin till mjältbrandsbakterien. Vi får då en GMO-gröda som är majs till utseendet, tarm till identitet och insektsgift till funktion.

Vårt namnförslag till den är Insektdödarbajsmajs.


Läs mer: http://www.stockholmsfria.nu/artikel/85398?__utma=1.823333797.1306569861.1306569861.1307006018.2&__utmb=1.8.9.1307006165859&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1307006018.2.2.utmcsr%3Dgoogle#ixzz1OFYsJzyh

Kanske inte är så konstigt att det sprids konstiga bakterier via maten då...  :max-shock:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.06.03 - 23:18:39 »

Citat
Svensk Mjölk har sedan 2001 en GMO-policy som garanterar oss att svenska mjölkkor inte utfodras med GMO. Arla importerar ändå en del av sin mjölk bland annat från Danmark, som utfodrar med GMO. Det innebär att Bregott, yoghurt, ostar från Arla och troligtvis också mjölk, kommer från kor utfodrade med GMO.

Fan! Jag var så dum så jag trodde att de inte fick blanda. Om det står SE så är det OK liksom. Kan en vara som är stämplad SE ändå ha inslag av dansk mjölk alltså? Nu blir jag förvirrad.  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #20 skrivet: 2011.06.04 - 02:07:16 »

Jupp, det kan den. Det viktiga isf är att den är "gjord" här!Men så har det alltid varit, så det är inga "konstigheter" med det.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.06.04 - 03:08:42 »

Jag tycker det känns lite läskigt faktiskt. man kan ju inte vara säker på att det som står på förpackningen är sant!   :badtongue: 
gud vad jag hoppas på en förändring av detta ständiga vilseledande av oss konsumenter!! jag vill liksom veta var min mat kommer ifrån!  :fork_off: hur ska jag annars kunna fatta beslut om vad jag vill äta och inte?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.06.04 - 03:22:47 »

Min mjölk är lokal eko. Smöret kommer från Finland. Men grädden, det är ju Arla. Men inte fan kan de väl blanda dansk bajsgrädde i den? Eller kan de?  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.06.04 - 03:38:11 »

 :sosad: Vet inte! men det kan de säkert göra.... men det finns ju inget alternativ!!!... inte här hos mig i alla fall...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #24 skrivet: 2011.06.04 - 08:50:47 »

Någon som vet om Finland tillåter GMO? Jag kör med finskt smör, finskt 'smörgåssmör' och ibland med finsk mjölk. Ibland måste jag köpa svenskt men det finska är så otroligt mycket godare att jag till och med går ifrån min princip att alltid köpa svenskt när jag kan.  :blush:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.06.04 - 15:19:52 »

Finsk mjölk! Det har jag aldrig sett!  :w00t:

Om det är Valio du köper är det grönt. De är som Arla(!) - det vill säga tillåter inte GMO-foder.

Citat
Tack för ditt mail till oss på Valio.

Vad roligt att du gillar Valios nya smör. Valio kan garantera att alla dess produkter är helt GMO-fria och att korna tuggar på GMO-fritt foder. Gå gärna in på Valios nya blogg och läs mer om kornas foder; http://www.atvalio.se/index.php/valio/valio-bryr-sig-om-sina-kor/

Återkom gärna om du undrar över något mer.

Med vänlig hälsning

Valio Sverige AB
xxx

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #26 skrivet: 2011.06.04 - 16:12:17 »

Den finska helmjölken (3,5%) är supergod!  :drool:
Men jag har för mig att det står Arla Ingman på mjölkpaketen, smöret däremot är Valios goda smör.  :thumbsup:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.06.04 - 22:14:28 »

Mer intressant läsning i ämnet!  :mad_viking:

http://runelanestrand.wordpress.com/2011/06/03/ehec-kan-odlas-fram-i-djurfabrikerna/

man blir ju förbannad på världens horribla syn på djur och grödor!  :guns: den där lilla ekologiska kollektiva gården känns verkligen mer och mer lockande!!!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.06.04 - 22:20:22 »

Han är bra, den där bonden. Man jag förstår inte riktigt att kornas kornas magar är gjorda för "bara en liten del kraftfoder". Jag tror inte de är gjorda för kraftfoder alls, jag. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.06.04 - 22:22:21 »

Nej det tror inte jag heller. men det han menade var kanske att korna mår bra av en liten liten del kraftfoder?
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544