Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:49:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: römmegröt  (läst 26326 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« skrivet: 2011.05.24 - 13:12:33 »

dessa norrmän det e ett förunderligt folk  :nod-yes: . koka gröt på creme fraich å grädde  :clapping: . om man kan förlika sig med att koncistensen blir geleig o trådig så e gröten riktigt ok. jag åt hälften av nedanstående recept å blev så mätt att jag blev svettig  :lmao: .
koka upp 2 dl creme fraich å låt småputtra i 2 min. skaka ihop 1 dl vatten med 1 tsk fiberhusk . rör ner i cf:en + 1.5 dl grädde o 0.5 tsk salt. låt sjuda under omrörning i 5 min. ät med en smörklick som får smälta ner , kanel o sötning
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.05.24 - 15:17:55 »

DET lät inte riktigt som en höjdare, men det kanske det är? Vi gjorde äggröt förut som blev förvånadsvärt lik mannagrynsgröt fast receptet lät hur dumt som helst.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #2 skrivet: 2011.05.24 - 16:04:21 »

äggröt ?? ja denna römmen va en mystefik sak ungefär som majsenagröt men lite trådigare , helt ok smakmässigt, lite märklig koncistens.
i orginal receptet används en himla massa vetemjöl , denne variant hittade jag på en norsk LCHF sida
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.05.24 - 16:18:42 »

Ja, här är den. Jag hade inte lagt ut receptet tidigare för jag tyckte det lätt så knäppt, men idalinda tvingade mig som du ser. Faktum är att det blev ju gott och inte ens slajmigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #4 skrivet: 2011.05.24 - 17:20:23 »

aha , detta lät ju bättre än mitt norska villospår! det får bli morgondagens frukost ( om det finns nån mjölk kvar)
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.05.24 - 18:16:11 »

Var beredd att vispa i mera ägg bara. Det fick ju både idalanda och jag göra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #6 skrivet: 2011.05.24 - 20:28:30 »

okej, ska stå beredd med extra ägg. det ska bli spännande detta men det får vänta till lunch eller nån dag till, jag har upptäckt att jag har mjölktorka. man använder ju inte så mycket mjölk nuförtiden. annat va det förr när barna bodde hemma , då gick det många kiter på en dag . hunjedamej!
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.05.25 - 00:49:26 »

Går lika bra med grädde!  :lol: Äggröt är faktiskt en riktig Höjdare!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.05.25 - 00:52:24 »

creme fraich:en borde ju gå att ersätta med typ Smetana?.. eller vad tror ni?  :confused3: har ingen CF hemma...men Smetana finns  :whistle: ... blev så nyfiken på att prova detta!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.05.25 - 00:59:27 »

Rømmegrøt har jag växt upp med och jag tycker det är supergott!!  :inlove:

Det borde bli ännu mera likt originalet rømme med smetana  :nod-yes:

Bredvid gröten (som serveras med kanel och den av römmen utvunna smöret ..) skall serveras ex fårfiol, lufttorkad skinka och spickekorv  :lick:  :lick:

Måste testa till helgen!  :lick:

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.05.25 - 09:33:53 »

Eeeee.... Nu har jag provat.... vete tusan om det kanske är Fiberhusken som är "boven" i dramat... men min variant blev ungefär som "slime" i koncistensen! ni vet sån där halvslemmig strechig massa som var poppis som leksak för en sådär 20 år sen!  :redface: .. smaken vart det inget fel på... men det var extremt svårätet då eländet inte ville dela på sig!  :glare: fick ju nästan sitta där och sörpla i mig massan i shok ifrån skålen!  :laugh:. nä det går bort för min del. möjligen om man provar utan fiberhusken och ersätter med tex PoFiber i stället så blir det nog mer ordning på´t!  :nod-yes:
oh! jo jag körde med Smetana i stället för CF... kanske det påverkade på något sätt också?  :confused3: fast jag misstänker starkt Fiberhusken!.. det ger ju lätt den där geléiga koncistensen!...

däremot så var det en höjdare med smält Smör+Kanel+Lönnsirap!  :dribble: Mumms!!!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #11 skrivet: 2011.05.25 - 10:32:04 »

just precis, god smak märklig koncistens. sicken tur att nora vet hur orginalet ska va !  :thumbsup: då kan vi få rapport om skillnaden. jag tror oxå att det e fiberhusken som ger slime-effekt , så blir det ju inte av vetemjöl som ursprungsreceptet innehåller. om vi slår våra kloka huvuden ihop kanske vi kan komma på ett alternativ, antingen pofibrer som kwidell föreslog eller nåt annat  :hm-hm: .
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #12 skrivet: 2011.05.25 - 14:42:06 »

HALLELUJA flickor flickor, jag är provat äggröten, I`m in heaven  :yay: , va gott! sen fick jag en ide, inte nödvändigtvis en god ide men en ide ialla fall. skulle man kunna sammanföra dessa två recept ?  :hm-hm: alltså vispa ner äggsmeten i kokande cream fraich-gräddblandning. det blir kanske fel koncistens för römmegröt men betydligt trevligare än slime. å som sagt va smaken va ju god, då har man 2 olika äggröter. vad tror ni?
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.05.25 - 16:45:56 »

Hej Anod! :wave:

Precis vad jag tänkt föreslå, vi kan ju testa olika varianter  :w00t:

Fast jag tar mig inte tid förrän till helgen – jag har fullt upp med jobb och träning just nu ..  :vovve:

Jag har aldrig provat pofiber och vet faktisk inte ens om det finns i någon affär där jag brukar handla  :blink: Ska kolla det. Förstår att fiberhusk blir slime så jag tänker inte ens prova det – man ska inte förstöra goda matminnen  :nonono:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.05.25 - 17:04:38 »

Det står vid glutenfritt och sånt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544