Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 00:38:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kyckling med gott samvete?  (läst 6375 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« skrivet: 2011.05.16 - 10:56:55 »

har just tittat på "Hugh`s Chicken Run" .. det är Hugh från serien River Cottage som försökte få upp Britternas ögon för hur illa "billiga" kycklingar blir behandlade... jag ville bara gråta tillslut!  :cry: Det är så hemskt hur vi behandlar våra djur!!!  :cry:  jag kommer inte äta "billig" kyckling igen!!.. vill just nu inte äta kyckling över huvud taget.  :worried: .. jag som älskar kyckling!

Så... är det nån som vet något om hur våra svenska fåglar har det?....
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.05.16 - 11:33:21 »

Vet att min bror och hans fru sedan många år slutat äta kyckling. De påstår att det inte finns bra kycklig i Sverige. Det kanske det gör nu, men jag tror man verkligen får leta då...

BIllig mat generellt är ett gissel. Man vill ju handla billigt, men jag tror ju, som med det mesta, att man får vad man betalar för.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.05.16 - 11:55:57 »

Jo visst är det så. men det tragiska i kråksången är ju att även om man som jag faktiskt är beredd att betala mer för en bra vara så är det svårt att få tag på!  :sad:
det hänger nästan på att man lyckas odla kontakter med ekologiska bönder eller liknande... där man vet hur djuren är uppfödda och därför kan njuta av dem! ... jag har ett sådant ställe när det gäller Lamm... men resten då?  :sad: ... och sen när man börjar tänka på all skit som grönsaker inehåller så blir man ju mörkrädd!  :cry: ... den där självhushållande gården/kollektivet låter verkligen lockande nu!  :worried: .. kan vi inte se till att vinna några milioner och köra igång snart!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.05.16 - 12:31:38 »

Jag har också väldans svårt för kyckling, inte minst för hur de föds upp men också för att de oftast är ganska smaklösa  :sad:

De har ju mixat och trixat för att få fram hybrider som ska växa så snabbt att de många gånger knappt kan stå på benen  :sad:

Nån gång har jag försökt få affären här att ta hem Bosarp-kyckling, men det är så tjatigt och omständligt med att beställa så man tröttnar  :so_mad:

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.05.16 - 15:03:37 »

Jag äter inte heller vanlig kyckling. Den är ju inte ens god. Bosarps är god och de har det ju bättre, får gå ute och så, men knasiga ben det har de också för det är samma snabbväxande ras som de andra och de får ju bli äldre och tyngre så man kan väl misstänka att det t.o.m. är värre. Enl. Monsterbiff till middag försöker Bosarp få tag på en mer långsamväxande ras men har inte lyckats än.

Problemet är hur industrin är uppbyggd. Det finns bara en liten grupp avelsdjur som alla höns och kycklingar i Europa härstammar från. Sedan finns det några distributörer av t.ex. kyckling till kycklinguppfödare. Det är alltså ingen som gör mer än sin del i processen, d.v.s. kycklinguppfödarna köper färdiga småkycklingar. Det är storskaligheten som gör att det är så här. Det finns inga andra än de här stora leverantörerna av broilerkycklingar som kan få fram den mängd t.ex. Bosarp behöver.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.05.16 - 15:17:20 »

Det finns ju kycklingar att köpa efter värphöns, undrar om inte de är godare  :confused3:  Fast då måste man ju nacka dem själv förstås och det är ju inte det roligaste  :worried:

Nej, det får bli duvor, morkulla, orre och en och annan tjäder istället  :biggrin1:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2011.05.16 - 15:18:29 »

Var såg du programmet? Finns det på nätet, jag vill också se och visa min man som envisas med att köpa kronfågelkyckling.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.05.16 - 15:55:10 »

Det finns på nätet om man inte har så starkt utvecklad moral.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #8 skrivet: 2011.05.16 - 15:56:40 »

Men det finns kanske på typ BBC play Inte för att jag har moral men jag vet inte hur man gör.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.05.16 - 15:58:59 »

Tror inte det. Men det finns nog amoraliska människor som kan lära dig hur man gör.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #10 skrivet: 2011.05.16 - 16:00:02 »

Skulle gärna vilja lära mig av en omoralisk männsika men det kanske vi ska ta på PM.  :flirting:
Loggat

moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.05.16 - 18:26:57 »

Jaha, det handlade om kycklingens ursprung...jag trodde det var ett sliskigt smarrigt recept som ändå var med få kolhydrater....  :crazy:
Vi blev erbjudna för bra många år sedan att köpa små blivande broilerkycklingar för uppgödning och sedan skulle vi slakta dem själva, men det rann ut i sanden.... :smack:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.05.18 - 04:40:46 »

Jo egentligen så vore ju det bästa att föda upp och nacka själv... men jag vete tusan om jag skulle fixa just slakten själv!  :sad: jag tillhör dem som blir så fäst vid alla djur att jag skulle gråta floder och låta dem leva istället!  :worried:
å andra sidan har jag aldrig provat på att föda upp just med inställningen att de ska bli mat...? kanske känns annorlunda då?  :confused3: men att slakta själv skulle jag inte fixa i villket fall!  :sad: ... fast just nu så har jag inte möjlighet till något av ett då jag bor i lägnehet  :whistle:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544