Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:44:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad gör man av vinbär?  (läst 10740 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2011.05.21 - 20:44:19 »

Jag har samlat på mig ganska mycket vinbär av blandade kulörer i frysen. Vad gör man av dem? De kräver ju så mycket socker!  Jag hittar inga bra recept på kakor, pajer eller något annat!  :hm-hm: Jag hade hoppats på att svänga ihop något snabbt att ta med till pappa imorgon. Men det får kanske bli något annat..... Eller så får det blir sockrigt i alla fall.  :glare:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.05.21 - 21:01:10 »

Man äter upp dem så klart!  :club:

Jag älskar små bakelser med svarta vinbär! 2 skivor Dr Ks "sockerkaka" sprinklas med stevia löst i brännvin och får ligga och dra lite. På med vinbär på ena skivan, den andra som lock. Grädde över alltihopa. Har man så är hackade valnötter och kakaokross på toppen smarrigt av bara den!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2011.05.23 - 16:50:44 »

Frysta vinbär är min vardagsgodis, utan socker och direkt från frysen, betoningen på ordet direkt.
Den halvupptinade geggan är inte så gott ensam.

PÅ med yogurt, lite upptinad.

De svarta är speciellt lämpade för att mixas ihop med banan.
Skiva 2-3 bananer i frysen och låt dem vara där så där 3-5 timmar.
Ta ut samtidigt ca. 2 dl svarta vinbär. Efter någon timme då vinbären är halv vägs upptinade och bananer börjar bli lite frysna,
mixar man ihop både och bjuder direkt. Gott :inlove: :nod-yes:.

Annars kokar jag dom till saft, bakelser har jag ingen idé heller.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2011.05.23 - 19:59:25 »

Så här blev det. Jag var sugen på något pajjigt. Så pajjigt blev det.

Först favvopajbotten.

Pajskal:
2 dl mandelmjöl, ½ dl PO-fiber,2 msk Fiberhusk,
125 g rumsvarmt smör,2 äggula,1 dl vispgrädde, ca 1 msk agavesirap

Blanda de torra ingredienserna och arbeta sen in smöret, äggulan och grädden.
Det blir kladdigt. Smeta ut i den röda silikonformen. (Det där med den röda silikonformen är mest för att jag själv ska komma ihåg vad jag använde form för att mängderna ska bli lagom. Den röda silikonformen är ca 45 cm i diameter.)

Förgrädda i ca 10 min i 200°.

Undertiden kokade jag ihop rödvinbärskräm. På 1000 gram bär använde jag 1 dl socker och resten stevia och Agavesirap. Svårt att säga mängder. Jag fick smaka av till det blev lagom. För att få rätt krämkonsistens blev jag tvungen att använda Maizena. Jag gillade det inte, men kom inte på något annat sätt. Potatismjöl hade jag inte. Men krämen blev GUDOMLIG!  :loony: :lick:

När botten svalnat något och även krämen fått vila lite bredde jag ut den över botten. Jag använde nog bara en tredjedel av krämen som jag gjorde. Det är bra, så kan jag snabbt göra en till likadan.  :thumbsup:

Sen gjorde jag en marängsmet på 4 äggvitor och 1,5 dl socker och bredde ut över. Och så sjuts in i ugnen i 200 grader och 10 minuter. Då blev marängen fin i färgen men fortarande lite smetig under. Det gillade min far, för han tycker INTE om det frasiga som maränger brukar vara. Men när den var mera gräddelik, som den här, tog han om flera gånger av kakan.

Till kakan serverades glass åt de som ville ha. Och de ville alla. Succé om jag får säga det själv.  :cheerleader:

Det var ju inte en optimal lowcarbarkaka. Men är det fest så är det. Det var ju inte värsta varianten i alla fall. Säkert kan man hitta sätt att göra den med mindre socker. Till exempel marängen. Men det var ju ett så tunt marängtäcke, så jag tyckte inte att det gjorde så mycket med den mängden socker. Det är fortfarande mindre än vad som stod i originalreceptet.  :biggrin1:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.05.23 - 20:04:33 »

Låter skitgott! Just ja, jag gjorde kwimuler med vinbär förra sommarn. Det var gott det me.  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.05.23 - 20:33:46 »

Håller med hemul. det låter Skitgott!  :dribble:  :laugh: .... kwimuler med lingon och fläskbitar är inte fel heller!  :flirting:

Vinbär brukar bli Vinbärsgele eller vinbärssaft hos mig.... eller snarare hos min mamma  :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #6 skrivet: 2011.05.23 - 22:04:50 »

hurra hurra , vilket bra recept på pajskal till efterrättspaj !! här ska bakas  :wave:
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2011.05.24 - 09:18:42 »

Anod, skippa sirapen. Den är bara ett tillägg. Så har du en jätte bra matpaj-botten. Nu senast hade jag den till tacopaj. Innan dess till kycklingpaj.  :lick: Ungarna älskar den. Och vi med.  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #8 skrivet: 2011.05.24 - 10:05:01 »

okey, tack för tipset   :lol:
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.05.24 - 15:20:35 »

Lägg in det bland recepten!  :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2011.05.24 - 16:02:37 »

Ska bli, när jag sitter vid en dator.  :tongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2011.05.26 - 15:29:46 »

Nu har jag saxat in den.  :chef:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.05.26 - 15:32:36 »

Gracias.  :cheeky:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544