Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 14:30:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: sötningsmedel  (läst 35234 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« skrivet: 2011.05.18 - 09:54:20 »

hej där , e det nån som vet nåt om sucralos? jag tycker att sukrin är läbbigt, och vet ju att aspartam inte e särskilt nyttigt, stevia verkar svårdoserat om man behöver lite "utfyllnad" vid ex kakbak. inte för att det ska ske var dag, men ibland e det ju trivsamt med en kaka. :biggrin1:
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.05.18 - 10:33:58 »

Hej där anod  :wave: oc välkommen  :flowers:

tyvärr är jag ingen stor användare av sötningsmedel.. så jag har faktisk aldrig provat Sucralos. använder mig av Stevia eller socker /honung/agave sirap för det mesta. är ju så små mängder sött man behöver numer så då känndes det bättre att använda "original" om du förstår vad jag menar  :flirting: i alla fall för min del! men vi gör alla olika på detta ställe.  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.05.18 - 10:40:43 »

Hej!  :loony:

Sukralos, är det inte det som det är klorerade kolväten i?
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/sukralos/sukralos.htm

Jag är ingen expert heller. Kör med stevia ibland förstärkt med lite socker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2011.05.18 - 12:52:37 »

Men Hemul! Varför denna knäppa smiley när vi hälsar vår nya medlem välkommen?

 :wave: Hej Anod! Välkommen! Finns det månne en Kadod också?   :flowers:

Jag skulle inte använda aspartam  :tongue_wag: . Pyttelite stevia, eller hellre vanligt socker eller honong/ sirap / frukt. Hemul brukar spä sin stevia i sprit. Men den exakta doseringen har ingen människa blivit klok på.  :hm-hm:

Hoppas du ska trivas här. Sök gärna omkring. Du kan hitta gamla inlägg om sötning. Det finns har jag sett.  :wave:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.05.18 - 13:18:13 »

Jag försökte se söt ut, fattar du väl!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.05.18 - 14:26:47 »

Aha! du försöker att Inte skrämma bort Anod! ... går det bra för dig tro, Hemulen lilla?  :flirting:  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2011.05.18 - 15:44:38 »

Vi får hoppas att Anod inte är den lättskrämda sorten.  :lmao:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.05.18 - 16:22:30 »

Hej!

Har du testat björksocker..?

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #8 skrivet: 2011.05.18 - 16:52:40 »

hej igen alla trevliga människor. nädå lättskrämd e jag inte. ang signaturen anod tog jag den för en anod e liksom jag alltid positiv :lulz: . björksocker vill jag inte använda då jag hört att det e jättegiftigt för hundar å jag har en liten hund som gärna vill smaka på godsakerna.
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.05.19 - 00:23:53 »

Är det? Det visste jag inte. Läskigt ju. Har inte det också sån där kylande smak förresten? Tror det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #10 skrivet: 2011.05.19 - 16:26:08 »

ja just det hemul den där kylande smaken e det som jag tycker e hemsk , kemisk på nåt sätt  :tongue_wag:. såg i nåt gammalt inlägg som du skrivit att du blandade stevia med socker o använde 1 tsk av blandningen i stället för 1 dl socker, va det korrekt uppfattat? iså fall blir det stevia för min del  :thumbsup:. hur mkt stevia blandar du i säg 1 dl socker (så har man färdigblandat) ? jo en sak till var köper man bäst o billigast stevia, finns det olika varianter , vilken är i såfall bäst ? det va iof 3 frågor  :smile:
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.05.19 - 16:35:54 »

Nja, nog brukar jag blanda, men inte förrän i maten liksom och stevia går inte att mäta, det är så starkt och lätt. Jag kanske sa att jag tog en tsk socker och stevia tills det smakade gott?

Har du provat stevia? Jag tycker det är toppen, men en del känner en läskig bismak som normala människor inte uppfattar.  :tongue: Det är väldigt dyrt, så köp en liten förpackning först och testa med. Det är inte dyrt i längden dock eftersom det är så otroligt drygt.  :smile:

Det ÄR en annorlunda smak än socker. Jag har vant mig nu, så många gånger föredrar jag steviasmaken framför sockersmaken, men den passar inte så bra till allt. Det är då jag tar till stevia + sockertricket. Stevian förstärker smaken av det riktiga sockret, så det funkar med sirap, honung eller vad man nu vill ha smak av. Gör så med kålpudding, rör ut någon tsk sirap och stevia i vatten och sprinklar över. Det är till en stor långpanna, 8 portioner tror jag det brukar bli. Det räcker för att man ska känna den där typiska smaken som är så god. Toppenbra om man inte är sockerjunkie och vräker i sig hela sockerpåsen bara för att man får i sig lite. Då ska man nog avstå.  :whink:

Saker som stevia är godare än socker till är choklad i alla former och syrliga drycker, typ lemonad på citron eller lime och vatten.  :inlove:

Inlagd sill är bara vidrigt med stevia. Går inte alls, inte ens med sockertricket.  Inlagda rödbetetor däremot blir toppengott med bara stevia. Har inte lyckats lista ut vad skillnaden är eftersom lagen ju är princip samma.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anod
Full Member
***

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 138



« Svara #12 skrivet: 2011.05.19 - 17:18:06 »

aha det e alltså så som farbror melker på saltkråkan säger "efter behag". oj det kanske bara e jag som e gammal nog att minnas melker. såg nyss på en nätsida där dom sålde stevia att det finns flytande o i pulverform, vilket är att föredra? måste man skicka efter det eller finns det i butik ex hälsokost?
Loggat

\"Always look on the bright side of life\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.05.19 - 18:37:41 »

Ja, precis. Jag tar så mycket socker som jag tycker att jag vill äta och så får stevian göra resten.

Pulverform. Vill du ha flytande (det är mer lättdoserat om man vill använda ofta, i kaffe och så) så kan du röra ut pulver i vatten själv. Eller bättre i alkohol. Man ska inte betala för vatten - det är ännu dyrare.

Jag har hört att det ibland finns på hälsokost nu. Vi har nån tråd med inköpsställen på nätet (letar....). Här! http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,90.0.html . Hittar du flera ställen så lägg gärna till dem i den tråden.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2011.05.19 - 19:43:39 »

Har du provat stevia? Jag tycker det är toppen, men en del känner en läskig bismak som normala människor inte uppfattar.  :tongue:

Normal för dig själv du! :mad_roll: Det smakar fördj *%+@ligt.  :tongue_wag: I alla fall om man tar för mycket. Det blir någon sorts anis-smak som tar över och aldrig vill försvinna. Så man måste absolut ta det VÄLDIGT försiktigt!
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544