Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:45:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "Synda"  (läst 25523 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« skrivet: 2011.04.19 - 20:06:23 »

Hur blir det om man t ex "syndar" någon enstaka dag äter lite smågodis eller bröd och inte äter ren LCHF kost och inte tänker på KH och nästa dag äter vanlig LCHF igen

Blir det att man börjar om på nytt sen så det tar nån vecka innan man kommit igång igen eller hur blir det ??

Bara funderar på hur det är iom ibland blir det ingen ren LCHf kost när jag e på en del arbetsplaster när vi får maten från ett storkök istället för att jag ha matlåda med mig

Samma hur det blir om man tar några godisbitar istället för en hel påse som man kunde kränga i sig förr någon enstaka gång ?



Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.04.19 - 20:18:41 »

Det beror ju helt på vad du vill åstadkomma.

Har du sötsug så kan ju små avsteg vara förödande och göra att du inte alls kan stå emot.
Har någon inflammatorisk sjukdom som du vill hålla i schack?
Har du mycket övervikt så lär det ju i alla fall ta längre tid än om du är strikt.

Är du fullt frisk och relativt normalviktig, men vill lägga om kosten för att må lite bättre och gå ner det där sista, eller helt enkelt inte gå upp i vikt, så är det inga problem.

Och man väljer ju själv.  :smile:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.04.19 - 20:40:32 »

Hur mår du när du gör så där då, t.ex. äter fel mat när du jobbar?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #3 skrivet: 2011.04.19 - 21:07:28 »

Det beror ju helt på vad du vill åstadkomma.

Har du sötsug så kan ju små avsteg vara förödande och göra att du inte alls kan stå emot.
Har någon inflammatorisk sjukdom som du vill hålla i schack?
Har du mycket övervikt så lär det ju i alla fall ta längre tid än om du är strikt.

Är du fullt frisk och relativt normalviktig, men vill lägga om kosten för att må lite bättre och gå ner det där sista, eller helt enkelt inte gå upp i vikt, så är det inga problem.

Och man väljer ju själv.  :smile:

Började ju LChF för o gå ner i vikt, är bara vikten jag har problem med

Har inte ätit smågodis sen jag började däremot blev det 1 mörk chokladkaka för nån vecka sen vilket hitills är det enda jag ätit i godisväg
Fast idag tog jag 3-4 godisbitar men det räckte kunde motstå o ta fler även om jag gärna hade tatt fler  :angrywife:
Loggat
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #4 skrivet: 2011.04.19 - 21:14:33 »

Hur mår du när du gör så där då, t.ex. äter fel mat när du jobbar?

Har hittills inte behövt äta storköksmat för har inte varit där nu på påsklovet lr någon helg. Vardagar blir det bara kvällsmat o ev frukost och det lagar vi ju själva även om det till viss del är halvfabrikat. Men försöker ta mer av salladen som vi oftast har till o mindre av maten då.

Hittills har jag inte märkt någon skillnad och sötsuget har inte ökat

 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.04.19 - 21:27:24 »

Då är det nog inte så farligt. Du kan ju undvika de värsta fällorna eller inte äta så mycket av dem och kompensera vid de andra måltiderna. Jag menar, om det blir för mycket kolhydrater och för lite fett på lunchen får du väl låta bli kolhydraterna helt de andra målen som du lagar själv och ösa på med fett.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #6 skrivet: 2011.04.19 - 21:37:38 »

Håller med Hemul!
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.04.19 - 22:18:48 »

Förresten, passa dig för ris och pasta. Det blir en jäkla massa kolisar på en rätt liten portion. Potäter är mycket bättre. Ur den synvinkeln också.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #8 skrivet: 2011.04.19 - 23:37:12 »

Eftersom jag inte behöver tänka på min vikt längre, "väljer" jag de kolisar jag vill ha.  :flirting:
Lite ekologiska potatisar, ibland lite lingon eller hemlagad gelé(lite socker).
Ofta räcker det med det lilla söta för att jag inte ska fundera på skräpmat.
Tre klyftor av clementine kan få igång mej på jobbet när jag vill vara alert.  :wave:
Efter två år med lchf verkar det som om jag inte behöver så mycket sött för att bli tillfredställd.
Jag vill också tillägga att jag var jättesträng det första året! och som tur är har jag inte diabetes.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.04.19 - 23:40:22 »

Jag var jättesträng det första halvåret och inte hjälpte det mot tjockisheten inte.  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Shyan
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 69


« Svara #10 skrivet: 2011.04.20 - 15:40:07 »

Jag har inte karaktär o vara jättestrong ... skulle jag vara det skulle jag nog efter ett tag lägga ner o återgå till mina gamla vanor

Hittils har jag gått ner ca 5 kg på ca 1 månad. Äger inget måttband så jag har inte mig men fått göra ett nytt hål i mitt skärp iaf :)
Då har jag ändå inte räknat mina Kolhydrater jag får i mig utan försökt äta rätt mat med bra råvaror och nån sallad till

Tror det gör mycket att jag nu äter riktig mat varje dag o inte som innan då jag antingen kunde köpa nån typ fädrigrätt från Dafgård lr Findus. Om det inte blev korvahålken lr pizza/kebab. Kunde också äta massa mackor istället för o laga mat. Samt att jag knappt druckit läsk o ätit massa godis.

Blivit nån enstaka Cola zero. 

Nu ska jag bara få tummen ur o börja träna oxå så hjälper det säkert oxå till med viktminskningen annars får jag väl iaf lite bättre styrka o kondis vilket inte heller e så dumt :)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.04.20 - 19:00:58 »

Ja, men då har du väl ingen anledning att vara så jätterädd för kolisar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisalotta
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 39


« Svara #12 skrivet: 2011.06.17 - 01:32:10 »

man kan inte gå ner i vikt utan att synda om man inte är en robot.
Loggat
Frida
Gäst
« Svara #13 skrivet: 2011.08.09 - 23:00:02 »

Eftersom jag inte behöver tänka på min vikt längre, "väljer" jag de kolisar jag vill ha.  :flirting:
Lite ekologiska potatisar, ibland lite lingon eller hemlagad gelé(lite socker).
Ofta räcker det med det lilla söta för att jag inte ska fundera på skräpmat.
Tre klyftor av clementine kan få igång mej på jobbet när jag vill vara alert.  :wave:
Efter två år med lchf verkar det som om jag inte behöver så mycket sött för att bli tillfredställd.
Jag vill också tillägga att jag var jättesträng det första året! och som tur är har jag inte diabetes.

Åh vad skönt det låter. Jag började med lchf förra onsdagen och idag hade jag jätte sug efter något att stoppa i munnen. Det var nästan så att jag grät och bad min man åka och köpa en påse bilar. Men jag åt ost och hasselnötter istället. Skönt att höra att begäret kan försvinna.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2011.08.09 - 23:12:32 »

Hej Frida!

Välkommen!  :flowers: Första tiden är tuff för många. Särskilt om man kapar alla kolisar direkt. För mig hjälpte det att ha min målbild i skallen, när suget blev svårt. Jag hade den som ett mantra. Och så är vatten ett underskattat medel mot sug. Men ost och nötter är också finfint för många.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544