Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:19:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Anna Hallen!  (läst 25755 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.04.08 - 20:43:46 »

Nu kom jag på hur jag ska förklara vad som irriterar mig, inte just med den här bloggningen, utan med slagsidan mot beroendeproblematik över huvud taget. Jo, det är att genom att se så enögt på sockerberoende som en omedelbar ORSAK till fetman och ibland den enda orsaken, reducerar man ju nyttan av kolhydratsnål kost till ett sätt att komma tillrätta med beroende ("jag är ju inte beroende, vad ska jag äta så där för då?") och man visar tillbaka tjockisarna till hörnan igen ("de äter ju för mycket godis och skräp och därför är de tjocka").

Jag ser det som två skilda saker detta. Visst, jag tror sockerberoende existerar och jag tror att det är jättesvårt att komma över för en del, speciellt om de fortsätter äta mycket kolhydrater. Men jag tror också att överdriven kolhydratkonsumtion gör oss feta och sjuka, oberoende av om vi utvecklar ett beroendebeeteende under resans gång eller inte.

Därför tycker jag man ska behandlade det som skilda problem som kan vara avhängiga av varandra. Lågkolhydratkost är mer än att komma till rätta med sötsug och den hjälper även dem som inte har något sådant.

Fattar ni hur jag menar?  :whink:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #16 skrivet: 2011.04.08 - 21:15:42 »

Varenda gång jag börjat skriva ett svar har jag blivit avbruten så nu blir det ett kort svar, ja jag förstår hur du menar.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #17 skrivet: 2011.04.09 - 00:23:55 »

Jag också. Kan du inte skriva det i hennes blogg?
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #18 skrivet: 2011.04.09 - 00:48:16 »

Däremot så tror jag att alkoholism och kolhydratberoende är samma sak, egentligen. Ni får gärna  :lulz: , men så tror jag. Skillnaden som jag ser det, är att alkohol ger en mer påtaglig berusning, samt att den är lättare att uppnå. Dessutom ger ju såklart alkohol en annan kick än socker.
Men jag ska försöka förklara mig. Jag känner en hel del fd alkoholister, och när de slutade dricka så åt de godis som att det var sista dagen på jorden som det fanns. Gradvis, ju längre de har varit nyktra, så har de skippat sockret. De har alltså inte behövt det längre. Många av dessa människor äter nu, om inte LCHF, så snudd på. Och det, någonstans, hjälper dem också att hålla sig nyktra. För som en av dessa jag pratade med sa: "Man blir mer sugen på alkohol när man är hungrig. Det är något man får lära sig. När man har ätit blir det bättre." Vad är det, om inte kolhydratsug?

Sen känner jag dessutom ett antal barn till alkoholister som har utvecklat matberoende. Varför? Enligt min åsikt för att de har samma kolhydratsug, men inte vill bli som sina föräldrar. Så istället för att dricka, äter de för att mildra sin ångest. Visst jag kanske generaliserar, men jag tror ändå att det finns lika mycket (om inte mer) tröst i mat som det finns i hälsofarlig dryck.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.04.09 - 00:48:31 »

Jag också. Kan du inte skriva det i hennes blogg?

Nä, jag brukar inte läsa hennes blogg ens, bara när nån länkar dit som nu. Jag syltade in mig med henne en gång och det räcker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.04.09 - 00:51:56 »

Corny, har för mig att Ingvar bl.a. säger att det är så. Men sen finns det ju de som menar att alla beoenden är samma sak och utbytbara. Där stämmer jag inte heller in. Är nikotinist och tidigare teberoende (joo, det existerar visst!) men mår illa av för mycket socker och skulle aldrig kunna bli alkoholist. Det har jag druckit tillräckligt mycket i mina dar för att veta.  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #21 skrivet: 2011.04.09 - 01:04:36 »

Vilken Ingvar?  :shy:

Nej, jag tror inte heller att alla beroenden är samma sak. Jag är nog en av de få som tror att man föredrar olika "berusning". Sen tror jag faktiskt på det här med primära och sekundära beroenden. Jag tror nämligen att alla människor har ett huvudberoende, och om inte detta tillfredställs, så tar de till ett annat. Te är ett bra exempel. Jag är kaffedrickare i grunden, men finns det inte kaffe, så dricker jag hellre te än inget alls. 
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.04.09 - 01:21:11 »

Martin Ingvar.
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2092&l=sv
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127119211

Jag slutade läsa han bok nästan på en gång. Man utgick nämligen från att alla får en kick av socker och belönar sig med sött så jag fattade ju ganska snabbt att där hade jag inget att hämta.  :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.04.09 - 10:47:04 »

Jag är i det fallet som du hemul. Mår illa av sött.
Men jag kan definitivt förlika mig med tanken på att det finns kolhydratism. Mitt beroendemonster bodde (bor!) i brödburken. Och jag trillade inte dit på sockerintag. Garanterat.

Anna Halléns inlägg ledde till samtal med vänner som i morse ledde till det här inlägget om min väg till lchf:

http://vidvedspisen.wordpress.com/2011/04/09/kolhydratism/

När det gäller Annas inlägg som sådant:

Jag kan hålla med dig hemul om att det blir slagsida ibland. Samtidigt tänker jag att det är lite det Anna Hallén vill åt med sitt inlägg. Hon ställer frågorna: Varför blir det slagsida i debatten?
Är det pga att det finns ett "glapp" i kommunikationen..?
Kan det glappet vara förståelsen för beroendeproblematiken?

tror jag...

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.04.09 - 15:02:49 »

Jag kan hålla med dig hemul om att det blir slagsida ibland. Samtidigt tänker jag att det är lite det Anna Hallén vill åt med sitt inlägg. Hon ställer frågorna: Varför blir det slagsida i debatten?
Är det pga att det finns ett "glapp" i kommunikationen..?
Kan det glappet vara förståelsen för beroendeproblematiken?

Men min protest handlar ju om att det är brist på förståelse för att alla inte är beroende, det är ju det jag vänder mig mot. Det är ju de beroende som tar över debatten, inte de som inte är det. De får snart inget gehör alls.

Det är väl jättebra att socker-/kolhydratberoende diskuteras, jag protesterar bara mot att bli hopklumpad med denna grupp. Skulle du gilla att bli bemött och behandlad som, säg, en bulemiker om du inte är det? Jag tror inte det, precis som man inte gärna vill han nån annans diagnos på sina symptom när det gäller andra åkommor. Det skulle inte vara särkilt konstuktivt. Inte heller är det konstruktivt att betrakta alla feta som socker-/kolhydratberoende.

Dessutom tar det bort från diskussioner om hur vi funkar rent fyskilogiskt. Sötsug, sockerberoende, klappat, klart! Inget behov av att veta mera. Det ger upphov till konstiga råd också. Ät inte en endaste jordgubbe för det "släcker fettbrasan". Vad som ger Skaldeman sötsug är inte allmängiltigt. Faktiskt.

Obs att detta inte längre gäller Halléns artikel, utan handlar om det allmänna tonläget i diskussionerna (inte här förstås!  :inlove:). Varför räcker det inte med att sockerberoende är accepterat (inom våra kretsar)? Varför kan man inte nöja sig med att det är en av flera förklaringar till att man går upp i vikt?

Att man vill missionera utåt om sockerberoende förstå jag mycket väl. Jag ber bara att man inte samtidigt ska få världen att tro att alla överviktiga är sockerberoende.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.04.09 - 17:05:15 »

Jag kan hålla med dig hemul om att det blir slagsida ibland. Samtidigt tänker jag att det är lite det Anna Hallén vill åt med sitt inlägg. Hon ställer frågorna: Varför blir det slagsida i debatten?
Är det pga att det finns ett "glapp" i kommunikationen..?
Kan det glappet vara förståelsen för beroendeproblematiken?

Men min protest handlar ju om att det är brist på förståelse för att alla inte är beroende, det är ju det jag vänder mig mot. Det är ju de beroende som tar över debatten, inte de som inte är det. De får snart inget gehör alls.


nu läser jag inte runt så mycket just nu, och jag kan ha missat nåt - i så fall ber jag om ursäkt..
men.. jag vet inte om jag håller med dig om den bilden hemul

jag tycker inte att lchf'are klumpas ihop som allmänt beroende i debatten/samtalen på nätet
snarare att det poängteras igen och igen att vi alla är olika och måste våga lyssna på vår egna kroppar
(speciellt hos Anna Hallén ;-) )
Störst plats upplever jag att diskussionen om "vad vi är designade  att äta" tar.

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.04.09 - 17:53:55 »

Jo, vad vi är "designade" till är ett ruskigt olyckligt ordval. Men det ligger väl rätt i tiden.  :whistle:

Det är väl mest kommentarerna hos kostdoktorn jag utgår från. Jag tror man läser med olika glasögon. Det man irriterar sig på eller det som berör en själv negativt minns man ju bättre och det tar skenbart större plats. Men det är inte utrymmet det ges som jag vänder mig mot, det är säkert många som har problemet i fråga, utan detta att alla ska dras över samma kam. Sen är jag också så att jag tycker man ska hålla sig till fakta och göra klart när det är tyckande eller troende. Många ser hälsobloggare som auktorieter (nu mernar jag inte doc) och följer alla råd utan att ifrågasätta.

Citat
snarare att det poängteras igen och igen att vi alla är olika

Jo, utom när det gäller detta med beroendeproblematik.  :tongue: Det där med "vi är alla olika" är väl lite av ett mantra man tar till när man inte kommer nån vart med att lösa någons problem också. :ignore:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #27 skrivet: 2011.04.09 - 20:20:01 »

Om man går upp i vikt av alla kolhydrater eller enbart socker är troligt, likaväl som diabetes,sköldkörtelfel och överätning.
 Men vad finns det för flera orsaker?  :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.04.09 - 20:55:11 »

Orsaken kan väl vara för mycket kolhydrater utan att man är beroende av dem? Det är ju inte precis som om vi blivit rådda att akta oss för kolhydrater, tvärtom ju.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.04.09 - 21:05:34 »



Det är väl mest kommentarerna hos kostdoktorn jag utgår från. Jag tror man läser med olika glasögon.




aaah.. ja de läser jag inte så ofta numer.

Och jo, nog tror jag du har rätt i att man läser med olika glasögon!

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: 1 [2] 3 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544