Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 17:02:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Anna Hallen!  (läst 25773 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2011.04.11 - 20:28:35 »

:shock: Oj det där låter riktigt skrämmande.   :max-shock:

Jag håller tummarna för att du får ner inflammationen och minskar på slaggen, själv känner jag att lchf verkligen får ner inflammationen så att morgonvärken i händerna dämpas och tillslut nästan försvinner. Det behövs bara lite 'fusk' för att värken ska komma tillbaka och därmed inflammationen, otroligt egentligen vad lite kolhydrater kan göra.  :blink:
Samma för mig, jag har ju carpaltunnelsyndrom, och fy för den lede vad det kan värka om man slarvat, svullnar direkt...... :nonono:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2011.04.11 - 20:31:19 »

Jag gick över till lchf för att jag inte kunde röra mej tillräckligt mycket - för mej ger fysiskt arbete en mental kick och att lchf kan minska inflammationer.

Vi är lika där också. Jag gillar också "grovgöra" och det är hemskt att inte klara det eller behöva be om hjälp.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2011.04.11 - 20:40:41 »

Jag gick över till lchf för att jag inte kunde röra mej tillräckligt mycket - för mej ger fysiskt arbete en mental kick och att lchf kan minska inflammationer.

Vi är lika där också. Jag gillar också "grovgöra" och det är hemskt att inte klara det eller behöva be om hjälp.

Instämmer jag med.. det är sååå gott att kunna skotta snö, hugga ved och annat igen!

 :mad_viking:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2011.04.11 - 20:45:40 »

Frågar du mig eller fjällkon? Jag svarar för mig ivf.

Jag *tror* att det gick till sålunda. Jag gick upp 15-20 kilo över en vinter när jag var allvarligt sjuk, varför vet jag inte.

Den sommarn vägde jag uppåt 75 och tyckte det var förfärligt mycket så klart, då jag vägt 56 i många år (normal kroppsform, storlek 36-38) och i ungdomen vägt sådär 52. Så, jag började följa kostråden. Motionerade som en tok, så gott jag kunde, mådde fortfarande inte bra. Bort med smör från mackorna, mera frukt och grönt. Pasta istället för potatis (nåja, det kom senare). En portion pasta innehåller jäkligt mycket mer kolhydrater en en portion potatis och ingen som helst näring för övrigt..

Nåt år senare vägde jag 85-90 . Kunde inte cykla längre (den motionsform jag valt). Nu började insulinresistensen sticka upp huvet. En bekant diabetiker såg problemet innan jag gjorde det själv och sa åt mig att gå och kolla sockret. Jag var, enligt honom, blek och verkade trött och lite "borta" före maten, men när vi ätit blev jag rödblommig och pigg. Sockret var då fortfarande bra. Men jag hade nu insett sambandet mellan tiden som gått sen jag ätit och hur jag mådde och började äta mellanmål, vilket jag aldrig gjort tidigare. Fettsnålt så klart, ofta bara torrt bröd rakt av. Men aldrig fick jag sug, jag kände mig inte ens hungrig. Jag mådde bara dåligt och lärde mig att det gick över ivf för en stund om jag åt nåt.

Så fortsatte det och blev förstås bara värre och värre. Efter ett tag visade det sig  också på blodsockret, men jag kom aldig så högt att jag klassades som diabetiker. I en en branchtidning i ett väntrum någon gång på 90-talet såg jag för första gången ordet "insulinresistens". En läkare beskev det förstadium till diabetes som vi alla känner till nu och propagerade för att patienters insulinivåer borde testas rutinmässigt för att man skulle kunna stämma i bäcken. Nu visste jag varför jag mådde som jag gjorde.

I samma veva fick jag höra talas om GI och läste Montignac. Körde på med hembakt surdegsbröd, bönor o.s.v. och gick ner en 15 kilo utan problem (från 119 till 104). Sen tog det stopp och jag orkade inte med allt krångel med bak och grejer. Så tillbaks till bröd- och pastaträsket. Nu steg vikten som en raket. Till slut blev det svårt att gå, t.o.m. att röra sig inne var besvärligt. Men nu hade det gått för långt. Blodsockret var i tårna 2 timmar efter maten och då äter man bara. Jag åt säkert periodvis för mycket för jag inte orkade hålla koll, men för det mesta åt jag nog inte så himla mycket totalt tror jag, bara ofta och "nyttigt". Hade ju ingen aptit. Maten blev som att ta medicin.

Något år innan jag började lowcarba (2005) tyckte doktorn att jag såg ovanligt fet ut och propsade på att jag skulle vägas. Jag hade ingen våg då, visste ju att jag gått upp det jag gått ner med GI men trodde att jag var tillbaks på knappa 120 som jag vägde när jag började. 136 pannor. Hi och hej. Då blev jag skraj och satte igång med surdegsbaket igen. Gick på ett år ner ungefär lika mycket som sist och vägde nu faktiskt 119 igen. Då hittade jag lågkolhydrat och fjällen föll från mina ögon.

Som alla vet tog det tid för mig att börja gå ner på LC, gick t.o.m. upp till 127.5 som mest, men blodsockret, det fick jag bukt med snabbt och friskare och klarare i knoppen blev jag också.  :thumbsup:

Det blev längre än nödvändigt det här, så summa summarum: de första 15-20 kilona jag gick upp i samband med sjukdom vet jag inte orsaken till, men nåt gick väl snett i kroppen där. Min övertygelse är dock att den resterande viktökningen kom av att jag genom att följa de gängse råden skulle banta bort kilona jag ökat. Ju nyttigare jag levde, desto tjockare blev jag.


Till saken hör att innan, när jag var frisk, spontant åt, inte LC så klart, men ganska nära. Åt inte så mycket, inte så ofta och rätt fett. Inte många mackor, kanske 2 knäcke på morron med tjockt med smör på, det har jag alltid gillat. 1 eller 2 potatisar och massor med mjölk i teet, det var dagens kolhydrater för det mesta. Frukt enstaka gånger bara eller när det var pajsäsong. Jag har räknat på det och kan ärligt inte få det till att jag till vardags åt mycket över 100 g kolhydrater. Sen blev det ju mer när man var bjuden på tårtkalas, var ute och drack söta drinkar o.s.v., men det var ju undantag, inte regel. Så jag är extra förbannat, för jag tror att  hade jag bara hade fortsatt att äta som jag alltid gjort hade jag inte gått upp mer och kanske t.o.m. gått ner det där jag la på mig när jag var sjuk.   :bang_head:

 :worried: vilken snyftare... jag blir så berörd. Tack hemul  :rose:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2011.04.11 - 20:55:06 »

Pja, jag var så dålig på andra sätt också, eller ivf trodde jag att det var orelaterat, att jag egentligen sket i om jag var tjock till slut. Nu har jag ju insett att en massa annat berodde på kosten också. Även om kosten kanske inte var orsaken alla gånger så gjorde den ont värre eller förhindrade läkning eller hur man ska uttrycka det. Jag har ju t.ex. fått tillbaks känsel i händerna, mer än 20 år efter att skadorna uppstod, skador som man ansåg vara irreversibla. Jag har fortfarande inte normal känsel, men det känns inte som att ha handskar på vissa fingrar längre och jag kan sy i en knapp vilket var mycket svårt förut. Sydde hela det där växthustältet jag gjorde för ett par år sedan för hand på en natt. Det hade varit omöjligt förut. Skulle jag göra ett test skulle det visa nedsatt känsel, men det är inte så mycket att jag tänker på det längre till vardags.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #50 skrivet: 2011.04.11 - 21:33:48 »

Hemul, jag missade helt din historia tidigare.  :shy:
Gisses vad ledsen jag blir när jag läser den. :worried:

Massor med kramar från mig  :hugsmile: :hugsmile: :bearhug:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2011.04.11 - 21:38:32 »

Äsch, det är väl många som gått upp mycket. Många hundrataggare här. Grejen fär mig är kanske att jag var sjuk för övrigt. All fokus låg på det för mig, försöka få rehabilitering (som jag numera kallar dehabilitering  :whistle:), utredningar o.s.v. Det tog lång tid innan jag såg vikten som nåt annat en en beklaklig bisak och som för alla andra tog det ännu längre tid innan jag insåg att den nyttiga maten gjorde mig sjukare. Mat var ju bara relaterat till vikt, eller hur?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #52 skrivet: 2011.04.12 - 14:16:45 »

Du kunde ju ha dött Hemul om du fortsatt följa doktorns råd. Skrämmande!
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2011.04.12 - 16:52:40 »

Det kunde jag ha gjort redan från början p.g.a. svin till läkare. Jag fick nämligen ingen behandling för ett mycket akut tillstånd trots upprepade försök. Efterråt fick jag veta att jag uppskattningsvis hade haft 5-10% chans att överleva utan vård. Och 100% chans till ett förstört liv, det kan jag konstatera själv. Så kan det gå första gången men söker läkare för annat än friskintyg i landet med världens bästa sjukvård...  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2011.04.13 - 06:51:51 »

 :shake_head: det är så hemskt...
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #55 skrivet: 2011.04.13 - 07:05:02 »

Ja, men jag kan ju vältra mig i alla skadeståndspengar i varje fall - NOT! :loony:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #56 skrivet: 2011.04.13 - 11:29:26 »

Förstår virklig din förakt för sjukvården.
Vilket svineri!
Att du överlevt har du bara dig själv att tacka.
Du är en mycket stark tjej, hemul.   :heart_throb:   :rose:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #57 skrivet: 2011.04.14 - 19:30:15 »

Fick du skadestånd?
Det är rätt jobbigt med skriverier med sådant när man samtidigt är sjuk
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2011.04.15 - 02:58:37 »

Inte! Jag fick inte ens en ursäkt och fick ställa mig sist i vårdkön igen för att få hjälp. Men skulle ju vänta sig att man skulle erbjudas all möjlig hjälp för att åtminstone försöka rätta till det man ställt till, men då fungerar det inte.

Första åren var ju planen att anmäla, stämma, vad som helst. Men det tog sån tid innan det blev någon reda på papperen, om det någonsin blev det, att till slut hade jag varken ork eller pengar för en civilprocess och sen blev det försent.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2011.04.15 - 04:29:52 »

  :worried: :hugsmile: :bearhug:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 2 3 [4] 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544