Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:07:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: bäst smaksättning / marinering  (läst 36153 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.03.30 - 20:49:54 »

Det är kneipigt att smaksätta kött nu,
många recept man möter innehåller grädde eller soya eller portvin eller öl.
Jag tål som bekant inte grädde, soya är bara " inte bra" och nej jag har inte alkohol hemma.
Ju, matlagnings vin både vit och rött på köksbänken.

Har ni några smarta lösningar?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.03.30 - 21:09:47 »

Ta vin då. Det andra kan väl inhandlas? Portvin och sherry tar man ju bara lite av, så en flaska räcker länge. Jag brukar ha mina i kylen så håller de sig bättre.

Har just mumsat i mig min första gryta på mitt hemgjorda vin. Oxbringa, svamp, lök, reducerad buljong från frysen, rosmarin och alltihopa täckt med vin som fick reduceras till nästan ingenting.  :yay:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #2 skrivet: 2011.03.30 - 21:18:04 »

Jag har kommit in på lite asiatiska kryddor igen - var ett tag sedan. Ingefära, kanel, spiskummin, sesamfrön, kokos. Kokosmjölk funkar ju. Det är gott! serveras med grönsakspytt - ätes med fördel med pinnar!

Annars basilika och vitlök är gött. Oregano, paprika.

Jag är inte alltid sugen på sås och barnen gillar det inte, så här steker vi ofta i ganska mycket smör och sedan slår jag i lite vatten och kokar ihop. Blir som en simmig sky. Krydda med det man vill ha.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2011.03.31 - 00:40:56 »

Det beror ju helt och hållet på vad du gör för kött! Gör du Sjömansbiff MÅSTE du ha öl, men å andra sidan MÅSTE du ha potatis till den rätten också. Men i övrigt, ska det väl inte vara några problem?

Gör jag grytor av nötkött använder jag mig mycket av krossade tomater, örtkryddor, vitlök, salt och peppar. Eventuellt någon dutt av vitvinsvinäger. Det brukar bli gott. Såklart tillsätts också grönsaker efter smak och tycke. Vitvinsvinägern tar inte fram smakerna som alkohol gör, men det ger iaf den där lite "sura" touchen som är så god.

Samma gäller egentligen för hel grytstek, men då minus tomaterna och grönsakerna. Såsen kan man med fördel göra med hjälp av kokosmjölk. Det man får tänka på där, är att kokosmjölken är sötare än grädde. Så lite mer "bittra" kryddor är bra om man ska ha en sås till en stek exempelvis. Kokosmjölk, dijonsenap, timjan (torkad), lite dragon (också den torkad), salt, peppar och paprikapulver brukar bli bra. Paprikan tar egentligen ingen smak, den bara drar ner sötman i kokosmjölken, och det gör även timjan.

När det kommer till fina bitar kött (entrecôte, oxfilé osv), så är det bara Systemet som gäller, för en god rödvinssås slår allt!  :lol:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.03.31 - 02:25:02 »

Citat
När det kommer till fina bitar kött (entrecôte, oxfilé osv), så är det bara Systemet som gäller, för en god rödvinssås slår allt!  :lol:

Eller hemulens skafferi!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #5 skrivet: 2011.03.31 - 08:51:03 »

Då är min fråga följande; hur gör man god rödvinssås? Alltså en riktigt god rödvinssås.  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2011.03.31 - 11:55:36 »


Eller hemulens skafferi!  :thumbsup:
Tror jag inte på!  :shake_head:  Du har säkert redan  :borracho: upp allt.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2011.03.31 - 11:57:01 »

Då är min fråga följande; hur gör man god rödvinssås? Alltså en riktigt god rödvinssås.  :confused3:
Det vette fan! Men en god kan jag ju slänga ihop iaf. Det duger för hemmabruk!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #8 skrivet: 2011.03.31 - 11:58:02 »


Eller hemulens skafferi!  :thumbsup:
Tror jag inte på!  :shake_head:  Du har säkert redan  :borracho: upp allt.

Alltså ursäkta men   :lmao:
Jag tror inte heller att det finns något kvar där, men om det skulle finnas, hur hittar vi dit?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #9 skrivet: 2011.03.31 - 12:10:29 »

Då är min fråga följande; hur gör man god rödvinssås? Alltså en riktigt god rödvinssås.  :confused3:
Det vette fan! Men en god kan jag ju slänga ihop iaf. Det duger för hemmabruk!  :whink:

Men vad har du i den?  :laugh:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.03.31 - 12:52:09 »

Men hallå! VIN!  :club_idiot:

Kryddningen kan man ju variera. Jag hävdar dock bestämt att ska det vara rödvinssås så ska det vara rödvinssås. Det mesigt svenska att bara smaksätta såsen med en matsked vin kan man lika gärna vara utan. Inget vattenblask, all vätska ska vara vin och ju mer desto bättre! Och lite buljong förstås,, men det behöver jag väl inte nämna här.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.03.31 - 12:58:05 »


Eller hemulens skafferi!  :thumbsup:
Tror jag inte på!  :shake_head:  Du har säkert redan  :borracho: upp allt.

Tänk för att jag inte har det!  :tongue_wag: Jag har inte ens tappat upp det, tog bara undan några flaskor när jag tappade om det så jag skulle få smaka. Men jag kan ju säga att så bra som det blev kommer det att bli fler gånger. Var så härligt att hälla flera deciliter i maten igår (till en portion) utan dåligt samvete. Och så tog jag mig såklart ett litet glas till maten också.  :drink2:

Men bara ett halvt glas tog jag. Jag känner av vin rätt lätt och jag tycker inte om det när jag är ensam. Berusning, även så ytterst måttlig sådan som blir av ett glas, måste kanaliseras till prat och glam, annars blir man bara tung och trög, tycker jag.

Men innan jag beställer mer ska jag ringa och fråga om de tillsätter nåt mer än druvmust. Det stod nämligen inte ett ord om detta på dunken. Kan ju vara färgämnen och allt möjligt, men jag tror inte det är mer än lite, lite svavel i de här dyrare satserna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #12 skrivet: 2011.03.31 - 13:03:35 »

Men hallå! VIN!  :club_idiot:

Kryddningen kan man ju variera. Jag hävdar dock bestämt att ska det vara rödvinssås så ska det vara rödvinssås. Det mesigt svenska att bara smaksätta såsen med en matsked vin kan man lika gärna vara utan. Inget vattenblask, all vätska ska vara vin och ju mer desto bättre! Och lite buljong förstås,, men det behöver jag väl inte nämna här.  :tongue:

Har du inte fattat att jag är helt borta är det gäller matlagning? Att det är vin i fattar jag men jag behöver mer vägledning, typ ett recept med exakta mängder.  :redface:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.03.31 - 13:19:40 »

Nej! Det hade jag inte alls fattat, jag trodde det var tvärtom.  :lol1:

Sorry, men man kan inte säga hur många dl vin du ska ha rent generellt, lika lite som man kan sägs hur mycket vatten det behövs normal. Gör som vanligt, men använd vin istället för annan vätska. Så kokar du utan lock på slutet så det går ihop sig eller reducerar såsen för sig, speciellt om det är "fint" kött som inte ska koka för länge eller att köttet inte alls ska puttra utan bara stekas snabbt. I det senare fallet fräser du bara ur pannan med vin, häller det i en kastrull med ännu mera vin och buljong och kokar tills det är lagom simmigt. :tasty:

Kryddar gör du efter smak. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #14 skrivet: 2011.03.31 - 13:29:05 »

Få se nu om jag alls fattat detta, stek köttet häll på vin, buljong och kryddor, koka/reducera - klart?! Köttet kan alltså antingen vara med eller vid sidan av, bara jag får med stekskyn.  :confused3:
Inge vatten, grädde eller annan vätska? Inge ens smör? Jag är sådan att jag måste se ett ordentligt recept men det är inte säkert att jag följer det till punkt och pricka. Jag som inte ännu avancerat till buljongkok borde väl kunna ta fond eller buljongtärning, utan extra vätska alltså - mindre att reducera.  :confused3:

Jag känner att jag verkligen måste få mer kött på benen när det gäller matlagning, men kunskapen verkar inte fastna i den utsträckning som jag skulle önska.  :bang_head:

Kryddor, är det typ salt, peppar, lök, någon örtkrydda? Något annat? Går det bra med torkade örtkryddor? Min försök till kryddodlande verkar inte fungera.  :mad_viking:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544