Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:35:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Flamskyddsmedel i ägg  (läst 14971 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.03.20 - 11:51:23 »

I kommentarerna under Trillians äggbloggning påstår Bo att hönsfoder innehåller flamskyddmedel. När jag googlede dett hittade jag följande nyhetsbrev från Tommy Svensson, Utbildningscenter.

I KRAV-märkta ägg finns lika mycket dioxin och tungmetaller som det gör i vanliga ägg. Detta kommer
från fiskmjölet där fisk från orena hav används som foder. Ethoxyquin är ett flamskyddsmedel som sätts
till i fiskmjöl då detta är så torrt att det lätt kan antända vid fel hantering. Ethoxyquin är ett
mycket farliga ämne som hönan får i sig via fiskmjölet och som sedan vi äter genom ägget. KRAV
tillåter fiskmjöl som hönsfoder.

Höns i ekologiska äggproduktion i Tyskland får ärter, bönor, majs och solrosfrön som foder för att
inte tungmetaller, dioxin och flamskyddsmedel ska finnas med i kött och ägg.

Varför kan inte KRAV ställa samma krav i vårt land?


Om ethoxyquin kan man läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethoxyquin . Mums filibaba.  :sad:
Fast lite skumt att det i wikipedia står att det är ett konserveringsmedel, inte ett flamskyddsmedel. :goggle:

Hela det nyhetsbrevet om KRAVs flexibla regler var för övrigt intressant.


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #1 skrivet: 2011.03.20 - 15:00:14 »

Vilket elände! Jag vill ju köpa Krav-märkta varor just för att slippa så mycket skit som möjligt, inte för att bara komma halvvägs!  :bang_head:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2011.03.20 - 15:14:56 »

 :shake_head: Jag blir bara så lessen, för det är bara skit med allt....   :sad: Jag orkar liksom inte ta till mig allt som är fel längre......  :sad:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.03.20 - 15:39:20 »

Ja, snart får man väl ätstörningar. Kan knappt äta utan att tänka på allt som kanske är i maten. Ibland tänker man inte på vad som är godast eller vad man får i sig mest näring av, vilket vore det naturliga, utan vad man får i sig minst skit av.  :shake_head:

KRAV är inte bra. De har konstiga regler. För några år sedan ville de ju tillåta omestrade fetter också, men vek sig för medlemmarnas protester om jag minns rätt. Man kan ju undra vad de står för.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2011.03.20 - 22:33:17 »

Tacka vet jag ägg-tanten... men vågar jag kolla vilken foder henner  höns får?
Hon hämtar matrester från en konferensgård i alla fall, så jag tror inte direkt att det är ekologiskt mat,
men hon odlar själv också och det är eko. Något köpetjafs ger hon också, men det krävs mod att fråga,
 vill jag veta :blink:?
Loggat
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.03.21 - 06:20:24 »

För smakens skull, skulle jag aldrig drömma om att mata mina (framtida) höns med fiskmjöl. Och gjorde det aldrig med de hade.....
Bara där kändes det inte så smakligt.....
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2011.03.21 - 13:46:52 »

Sorla, jag håller med dig, jag orkar inte mer nu  :shake_head:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.03.21 - 23:23:06 »

Jannike har skrivit till kraväggsfabrikörerna och fått svaret att det INTE förekommer flamskyddsmedel i deras foder.
http://www.kostdoktorn.se/27-hardkokta-fakta-om-agg#comment-195695
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2011.03.21 - 23:52:40 »

Jannike gjorde ju det enda raka, men saken är den att KRAV ju uppenbarligen är ren skit i Sverige. Varför ska vi köpa KRAV-märkt för dyrare pengar när det ändå inte ger oss något mervärde?

Jag tror att det var bra till en början, men att det sedan blev enbart ett märke.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.03.22 - 00:06:06 »

Nä, jag har slutat köpa kravägg. Så nu måste jag ta reda på om det är flamskyddsmedel i det vanliga fodret eller ringa och smöra med min gamla äggtant. På grönsakssidan tror jag faktiskt KRAV är bättre, men på djursidan är det inte värt extrakostnaden. Inte säkert djuren har haft det så himla mycket bättre heller bara för att det är eko. En del kor t.ex. får säkert gå ute och beta jättemycket, men inte alla. Man måste veta vilken gård köttet kommer från och hur djuren sköts.

En grej jag som det berättades om i Monsterbiffboken var förresten hur det trixas med kravet att kor ska få gå ute på sommarn. En del skiter ju helt sonika i att släppa ut dem, men så finns det de som är listiga och släpper ut dem på natten. Beteskravet definieras nämligen som att kossorna ska vara ute minst 6 timmar per dygn. Släpper man då ut dem efter kvällsmjölkningen vid 18-snåret och tar in dem till morgonmjölkningen vid 6 har man alltså fullgjort kravet för 2 dygn och kan hålla dem inne nästa dygn och sparar arbete.  :puke1:

Frukt och grönsaker tror jag fortfarande är bättre om de är eko, så det köper jag när prisskillnaden är rimlig (tack City Gross!). När det gäller kolonialvaror försöker jag köpa eko så arbetarna i varje fall sluppit bada i gift, men det blir väl mest min blygsamma banankonsumtion och min desto större kakaokonsumtion där. Rättvisemärkt tror jag nämligen inte ett vitten på, speciellt inte efter Uppdrag granskning eller vilket program det nu var avslöjade vilken bluff det är.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2011.03.22 - 00:14:54 »

Så fint det låter. Man blir glad när man hör om detta.  :shake_head:  Vilken JÄVLA SKITLAGSTIFTNING! Låt aldrig djuren se dagsljus så blir det bra! Fy F-N!!!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.03.22 - 00:17:15 »

Ja, det där gällde ju det allmänna beteskravet för vanliga kossor alltså. Vet inte hur KRAVs regler skiljer sig där.

Citat
Låt aldrig djuren se dagsljus så blir det bra!

Håll dig till fågel och gris då så går din dröm i uppfyllelse!  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2011.03.22 - 00:29:50 »

Håll dig till fågel och gris då så går din dröm i uppfyllelse!  :bg:
Eller hur? Skönt att du förstår mig!  :crazy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.03.22 - 01:16:46 »

Min empatiska förmåga är stor.  :look_down:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.03.25 - 05:31:38 »

Hemska tanke att vi behandlar våra djur på det sättet...  :cry: och att vi behandlar oss själva på detta sätt också?!  :blink: hur korrkad måste man inte vara för att inte inse att om djuren äter skit så kommer vi äta skiten sen när vi äter djuren!?... vi människor är bra korkade ibland!  :smack:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544