Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 07:35:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Småskalig slakt  (läst 4513 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.02.05 - 00:03:04 »

Om någon känner sig manad att starta uppfödning av potatisgrisar och sälja till oss andra kan denna handledning komma väl till pass.  :clapping:

Boken kostar pengar, men kan laddas ner gratis som PDF. Det finns en del intressant i den även om man inte ska börja slakta, ivf om man är road av att veta hur saker går till.

http://www.jti.se/index.php?page=publikationsinfo&publicationid=416&returnto=96
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.02.05 - 00:09:09 »

Fast ibland undrar man vad de sysslar med.  :confused3:


* grisarsle.jpg (11.17 KB, 283x377 - visat 387 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.02.19 - 18:40:01 »

Fast ibland undrar man vad de sysslar med.  :confused3:

Hmmm Grisarsle är väl början på en rad goda korvar ( Inte sådana som kommer ur där bak).... tarmarna används väl till korv eller???? Bättre än de s.k skinnfria korvarna...undrar vad dessa är gjorda av.... nä förresten har ju slutat att äta sånt... så naturligt som möjligt skall det vara...
Men konstigt nog har jag i Lidel butikerna upptäckt en för många väl förborgad hemlighet.... tyska och danska samt finska korvar och skinkor innehåller alltid mindre kolisar.... de svenska är nästan alltid sötade man undrar ju varför????

Till och med coops änglamarks bacon är sötat :crazy:.... tacka vet jag lidels bacon på 400 gr förpackningar...mycket fett och inget tillsatt socker..... samt jäkligt gott och billigt....

Affe
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2008.02.19 - 19:17:35 »

Fast ibland undrar man vad de sysslar med.  :confused3:

Hmmm Grisarsle är väl början på en rad goda korvar ( Inte sådana som kommer ur där bak).... tarmarna används väl till korv eller???? Bättre än de s.k skinnfria korvarna...undrar vad dessa är gjorda av.... nä förresten har ju slutat att äta sånt... så naturligt som möjligt skall det vara...
Men konstigt nog har jag i Lidel butikerna upptäckt en för många väl förborgad hemlighet.... tyska och danska samt finska korvar och skinkor innehåller alltid mindre kolisar.... de svenska är nästan alltid sötade man undrar ju varför????

Till och med coops änglamarks bacon är sötat :crazy:.... tacka vet jag lidels bacon på 400 gr förpackningar...mycket fett och inget tillsatt socker..... samt jäkligt gott och billigt....

För att inte tala om finsk smörgåsgurkan , den innehåller minimalt med kolhydrater ( klart under 5g ) och är klart det livsmedel som jag saknas mest från Finland. När vi köper en hel burk ( 10 liter ) går det åt inom en vecka här hemma.
Vi skulle behöva köpa en hel bagagelucka full av denna varan för att det skulle räcka någorlunda.
Den svenska smörgåsgrukan innehåller väl kring 15 g kolisar / 100g ?

Ja, massa onödig socker här i Sverige :cry:, i Willys hittade jag en stor burk av mini-gurkor ( något kort namn , som började med s...tror jag ) som smakade lite som den finska, men där står ändå inte hur mycket kolhydrater det finns i burken  :mad_roll:

Blev detta lite OT, vi skulle väl snackat om slakt här  :shock:

Affe
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2008.02.19 - 20:24:22 »

Du menar cornichons?

Små gurkor inlagda i ättikslag.

De är rätt goda, och enligt innehållsförteckningen är inget socker tillsatt.

Finns på Willys.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2008.02.20 - 16:01:12 »

Hur kunde halva min inlägg bli en enda stor affecitat  :blink: ?

Den gurkan som jag köpte hette nog bara smörgåsgruka och i burken fans även massa lök och paprika, jag har ingen minnesbild av namnet cornichons .

Jag kan kolla på willys nästa gång... när det nu bli  :confused3:.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.10.30 - 03:31:56 »

Så typiskt dig att blanda in finska smörgåsgurkor i grisarslena!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544