Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 09:33:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bara sukta er lite....  (läst 22034 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« skrivet: 2011.03.16 - 09:01:18 »

Gissa vad jag gör på dagarna....



* 110310_.jpg (32.38 KB, 500x469 - visat 574 gånger.)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.03.16 - 10:04:10 »

Ååå...  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #2 skrivet: 2011.03.16 - 10:29:03 »

Det krävs en varning i rubriken när man tänker visa bilder på valpar! Nu blir jag ju alldeles valpsjuk!  :inlove:
Jag längtar redan till nästa år då 'min' uppfödare ska ha valpar igen.  :vovve:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #3 skrivet: 2011.03.16 - 11:02:58 »

Vill oxå ha  :dribble: Men  vet vad det nnebär så Nej  :cry:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.03.16 - 11:08:13 »

Jag SKA ha. När jag blir överviktig. Det är min morot.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2011.03.16 - 11:29:43 »

Har du fler bilder? Blev alldeles kär den här gången också!  :heart_throb:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #6 skrivet: 2011.03.16 - 12:24:50 »

Jag SKA ha. När jag blir överviktig. Det är min morot.  :nod-yes:

Vilken ras har du tänkt välja? Visst hade du haft berner sennen tidigare? De är väldigt fina!  :inlove:

Jag har en strävhårig foxterrier.  :inlove:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.03.16 - 12:42:40 »

Jag vet inte. Jo, jag har haft en Berner men jag är sån att jag inte vill ha samma, det skulle kännas för konstigt tror jag. Gillar ju egentligen stora hundar, men av flera skäl tror jag en mindre blir bättre. Det blir lägre matkostnad (ja, tyvärr måste jag tänka på det) och i dagens läge måste jag nog ta med i beräkningen att jag kan behöva be någon ta hand om vovven några dagar om jag blir sjuk och jag vet av erfarenhet att folk drar sig för att ansvara för en stor hund om de inte är vana.

Jag var ett tag sugen på en pyrenéisk vallhund, mest för att de är så söta och busiga.
http://hobnobs.se/G11_jpg.jpg

Det finns ett fördel till med den rasen. Den är fortfarande frisk och man hamnar i en låg försäkringsklass. Nu tänker jag inte på pengarna, utan på att man ju vill att hunden ska få leva länge och må bra. Berner t.ex. ligger i en hög klass. Bra grej som jag just upptäckt, det kan man ju använda för att kolla om rasen är behäftad med allvarliga rassjukdomar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #8 skrivet: 2011.03.16 - 13:21:05 »

Jag tycker det är helt rätt att faktiskt tänka lite med plånboken, man ska ju ha råd att faktiskt äga hunden, inte bara köpa. En mindre hund är helt klart billigare i drift på alla sätt, det är inte bara maten som är billigare utan även saker som bäddar, burar, halsband. Jag gillade också stora hundar bättre men så snubblade jag av en slump över foxterriern och blev fast, nu är det nästan otänkbart att skaffa en större hund just för att en mindre är så praktisk.

Det är helt klart en fördel att kolla upp hur pass frisk rasen är och då säger nog försäkringspremien en hel del, ofta mer än uppfödarna gör. Våran rasklubb har rätt nyligen beslutat att deras klubbanslutna uppfödare ska skicka en särskild utskrift om rasens hälsa till valpköparna, fast vår ras är ändå rätt frisk.
Har du någon bra länk till de där försäkringsklasserna?

En liten bild bjuder jag på idag, men jag visar aldrig de bättre på nätet.

Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.03.16 - 14:10:30 »

Ja, foxterrier är jättetrevliga. Jag pratade med uppfödaren som äger hunden på bilden för en 10 år sedan, men då blev de ju inget. Hon berättade att de hade kommit in på rasen för att hon av olika skäl ville ha en mindre ras och maken kunde bara tänka sig stora hundar. De tyckte att den här är som en stor hund i behändigt format och så tycker jag det är lite med foxen också.

Det där med försäkringen - jag hittade en lista på ett forum som jag inte hittar tillbaka till nu. Men jag gick in på Folksam och där kunde jag konstatera att samma försäkring som för en Berner kostar 3600 nånting kostar 1500 för en Pyrené. Stor skillnad det. När det gäller ekonomin skiter jag i livförsäkringen och tar hellre en bättre sjukvårdsförsäkring. Det är ju det som är läskigt när man är fattig, oron att man inte ska kunna betala för vård om det händer nåt. De max 5000 man får ut om hunden dör är rätt ointressanta i sammanhanget. Efter ett par år är det ju nere i noll och ingenting också. Folksams hade ingen lista dock utan man måste mata in alla uppgifter för varja ras, bostadort o.s.v. Skitjobbigt. Kanske Agria har bättre.

Jag har haft två hundar. En Cavalier King Charles när jag var liten. Honom fick vi avliva p.g.a. hjärtförstoring vilket är rassjukdom. Han blev ivf 9. Bernern fick cancer vilket jag nu vet är överrepresenrat hos dem. Han blev bara 6. Han hade även en glipa mellan ryggkotorna p.g.a. växtvärk i armbågarna som han hade i tonåren. Han led nog inte av det till vardags, men blev det jättelånga skogsturer så såg man att han blev knäckt och gick och kutade med ryggen, drog in rumpan liksom. Drag och sånt som jag funderat på blev det aldrig tal om. Så prio ett kommer att var en sund ras. Man vill ju i alla fall få 10 år med sin kompis.


* caesar.jpg (128.03 KB, 673x477 - visat 538 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.03.16 - 17:26:40 »



Mina voffsingar  :inlove:
Goldisen längst ner är idag 14½ år gammal, stapplig men still going strong genom att galoppera till matskålen.
Assie på bilden längst upp är en vit schäfer och pappa till Cesar


* Assie_o_Cesar.jpg (48.32 KB, 604x401 - visat 533 gånger.)

* Cesar_o_Hobbe.jpg (66.98 KB, 720x540 - visat 550 gånger.)
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #11 skrivet: 2011.03.16 - 18:22:57 »

Sist jag betalade in försäkringen gick den på knappt 1400 (per år) hos folksam, då är det liv 12 000 och deras max veterinärvård 40 000, okej pris tycker jag. Nu har jag precis höjt liv-delen så vi får se vad jag ska lägga till nu när räkningen kommer. Jag måste ha livförsäkringen då hon är en foderhund som ställs ut och ska ha valpar. Det är inte alls billigare att ha en foderhund om någon nu trodde det, visserligen blir inköpet mindre men kraven är enorma!

Vi hade också en berner när jag var yngre, verkligen en toppenhund men han dog av vad vi misstänkte var cancer. Som du sa så är det en vanlig sjukdom hos berner, visst är det ad och hd som också är vanligt hos dem?

Bergern var himla söt, men hurdan är de i temperamentet? Vallhundar kan vara krävande, tex BC. De där rastaflätorna på baken, ingår de i rasstandarden?

Det är ju cavalier som även har problem med syringomyeli, synd på annars fina hundar.  :sad:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.03.16 - 18:51:02 »

Vet inte exakt, diverse ledproblem. Min fick nån slags kalkbildning i armbågarna, det jag kallade växtvärk, och fick lov att opereras. Att han gick och haltade medans han växte som mest gjorde att han fick det där felet med ryggraden.

De brukar säga att Berger är en djävul i änglahamn och händer det inget så ser den till att det händer, så ja, ganska krävande antar jag.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2011.03.16 - 20:23:03 »

Berger har ofta problem med tillgänglighet och rädslor. Har haft sådana på kurs och ingen hund jag rekomenderar. Rätt jobbigt med en hund som springer till nästa komun om man råkar nysa.

Just nu bombarderas jag av valpbilder, alla jag känner verkar skaffa valp just nu. Det gäller att stålsätta sig. Men framförallt har jag redan 2 och har varken råd, tid eller plats för fler.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.03.16 - 20:42:49 »

Jaså? Lite så där som Border kan vara? Det lät ju inte så kul.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544