Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 00:49:47 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: TV4 Kalla fakta om fetmaoperationer  (läst 4901 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.03.11 - 01:46:50 »

Ni såg väl? Annars...
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=kalla_fakta_del_1&videoid=1321459
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Aily
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 8



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.03.11 - 07:33:10 »

Tack! Det måste jag ju kolla på. Har funderat på det där så många gånger, men varit för rädd. Kanske klokt? Snart får jag veta.  :smile:
Loggat

”Galenskap är att göra samma sak om och om igen, och förvänta sig ett annat resultat.”
- Albert Einstein


Aily Adams Rockar Fett!
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.03.11 - 07:39:01 »

Har nu sett det och undrar om inte KBT med kostförändring typ LCHF skulle vara ett alternativ och GBP sista utvägen???
Sjukvården behöver förändras, utvecklas!
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.03.11 - 08:20:12 »

Jag missade det också och tittade på webben. Näe, jag skulle aldrig våga. Blev erbjuden en gång men jag fräste ifrån mig så att läkaren bara sa "jaså, nähä" och tog aldrig upp det igen. Stackarn, på det sätt han förde fram det trodde han säkert att jag skulle bli GLAD.  :tongue:

Det är en sak jag inte fattar. De går ner därför att de inte kan äta så mycket, eller hur? Men lider man inte lika mycket av att inte äta sig mätt som om man frivilligt avstår då? Jag menar, är det egentligen som en slags antabuseffekt, äter man fär mycket så vet man att man blir sjuk och spyr? Jag begtiper att full-i-magen-känslan kommer vid mindre mängd mat, men det är ju inte riktigt samma sak som att vara varaktigt mätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Aily
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 8



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.03.11 - 09:16:22 »

Men fy för de lede. Kräka 2-7 ggr per dag? Läkarna kunde ju ordinera bulimi också, då skulle patienterna i varje fall inte behöva lägga sig på operationsbordet.  :blink:
Jag är glad att jag inte utsatt mig för det där.
Loggat

”Galenskap är att göra samma sak om och om igen, och förvänta sig ett annat resultat.”
- Albert Einstein


Aily Adams Rockar Fett!
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2011.03.12 - 16:38:12 »

Jag har en kompis som skulle testa LCHF men hon blev så nojig av alla "regler" att det blev GBP istället. Nu är hon smal men måste hela tiden vara extremt noga med när hon äter och hålla på mål-tiderna. Hon har precis börjat inse att resten av livet kommer vara så här. Grejen är att så fort man inte sköter sig till punkt och pricka straffas men med magvärk från helvetet. Tänk att man kan föredra att ha det så när det finns ett riktigt njutalternativ. Därför håller jag med om att om feta bara fick stöd med att komma igång så skulle de slippa opereras.
Och såg ni dietistens exempel på måltid, hälften potatismos och några ynka köttbullar. Hur ska man kunna leva på det. Och det kan dom inte för de måste äta kosttillskott resten av livet.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.03.13 - 01:45:04 »

Jag tror "reglerna" skrämmer bort många. Borde vara bättre att ha en flytande skala liksom. Tänk dig en äldre människa som lever för, säg, en fralla med ost till kaffet. Men så ät den då, men skippa gröten och allt annat bröd, säger jag! Det är ju bättre än att inte prova alls.

Har en bekant som gjorde GB för rätt länge sedan, gick ner lite i början men sen hände inget mer. Det är massor hon inte kan äta för att hon kräks eller får ont av det. Ändå funderar hon på att gör GBP, för att det ska vara bättre och så kan man bli av med diabetesen...  :smack_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #7 skrivet: 2011.03.13 - 07:01:15 »

Den begränsade erfarenhet jag har av magoperationer räcker för att avskräcka mig från att ens tänka tanken att operation skulle vara lösningen. Vanlig mat blev nästan omöjlig att äta för personen i fråga, men godis, chips och alkohol gick bra i samma utsträckning som tidigare. Visserligen handlar det även om personlighet och beroendeproblem, men om man inte kan äta mat och ständigt är hungrig så är det svårt att hoppa över det som man faktiskt får behålla.  :sad:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.03.13 - 09:25:54 »

Jag är rädd för att bli sövd och jag tror inte de gör det med lokalbedövning, så jag klarar mig.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2011.03.13 - 14:17:40 »


Har en bekant som gjorde GB för rätt länge sedan, gick ner lite i början men sen hände inget mer. Det är massor hon inte kan äta för att hon kräks eller får ont av det. Ändå funderar hon på att gör GBP, för att det ska vara bättre och så kan man bli av med diabetesen...  :smack_head:

Det är som att amputera foten för att bota fotsvampen tycker jag.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #10 skrivet: 2011.03.13 - 14:19:17 »

Jag tänker på när man blir äldre och får sämre förmåga att ta upp näring. Man kan väl inte äta hur mycket kosttillskott som helt. Min svärfar har svårt att äta och får näringsdrycker, tänk om han hade varit opererad.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.03.13 - 15:19:17 »

Jo, det tycker ju jag också, men det är känsligt att diskutera och vederbörande verkar kunna tänka sig ungefär vad som helst bara hon slipper tänka och hålla reda på "regler" och sånt - precis som man kan äta vad som helst efter en sån där operation då! Hon kan ju knappt äta nåt som det är.

De måste ju ta B-vitaminsprutor och jag tror det är nåt mer också. Jag undrar också över detta med ålderdomen. Det har ju inte pågått så länge att man rimligtvis kan veta vad som händer.

Näe, det är som jag har sagt förut. Fram för en radikal lösning och koppla ihop matstupen med anus redan på BB så blir det inga fler tjockisar!  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544