Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 02:45:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 15 16 [17]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: experimentet gröna smoothies  (läst 98467 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #240 skrivet: 2012.01.13 - 21:36:21 »

Tack snälla Idalinda! :bearhug:

Äpplen har jag mycket av här hemma. Goda, söta från svärisarna. Och vinbär i frysen. Så om jag kör lite på rullande schema så här ungefär:

  • Spenat, äpple, päron
  • Broccoli, banan, svarta vinbär
  • Grönkål, hallon, blåbär
  • Sallad, björnbär, äpple

...typ. Skulle det fungera tror du? Mängder? Dricker man själv 500 g grönt, 1 banan och 2,5 dl bär? Det låter mycket.  :confused3: Det känns som att jag skulle klara mig på mindre mängder / dag. Eller?

Jag kan inte starta mixern på morgonen innan jobbet. Så det måste bli eftermiddags eller kvällsdryck. Jag undrar jag hur jag ska orka få i mig det och middag.  :blink:

Din planering ser alldeles utmärkt ut, men testa dig fram, du lär dig snart vilka kombon du gillar bäst.
Grönkål blir faktiskt väldig gott i smoothien!

tänk ungefär lika mycket , lite ihoptryckt,grönt  och  bär/frukt i VOLYM + vatten så att det mixas lätt.

Du kan mixa smoothien och låta den stå i kylen ett par dagar. så det är ingen konst att göra på kvällen och dricka till frukost.
Vi dricker 3-4 glas/ dag, men på den boken om gröna drinkar dricker dom ungefär en liter / dag.

Jag har ingen aning om det skulle ge mer effekt?!
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #241 skrivet: 2012.01.13 - 22:34:49 »

Det är nästan som en smoothie blir en rejäl middag!  :whink:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #242 skrivet: 2012.01.14 - 02:14:36 »

Idalinda, jag undrar följande: Dricker ni 3-4 glas per dag och person, eller 3-4 glas/person. Om det är det sistnämnda dricker ju även ni nästan en liter/person och dag.

Det andra jag undrar över är följande: Du pratar om att man kan använda grönsaker ifrån frysdisken? Det är ju förvällt - alltså kokt- och därmed inte rawfood. Ja, alltså, ATT man kan använda det förstår jag, men förstår inte hur man ska kunna använda det som rawfood. Mycket försvinner ju med det. Vet nu inte om det är så noga för människan, men en gång försökte jag ge mina dåvarande husdjur frysta tinade grönsaker som vitamintillskott, och de grönsakerna låg kvar oätna, så jag tror att mycket försvinner. Förhoppningsvis är det väl det vi inte behöver så mycket av...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #243 skrivet: 2012.01.14 - 10:23:12 »

Idalinda, jag undrar följande: Dricker ni 3-4 glas per dag och person, eller 3-4 glas/person.

Jag är kanske lite trög idag, men jag förstår inte skillnaden mellan den första och den andra...?  :confused3:

Jag konstaterade också just att den frysta spenaten ju är förvälld, så den får bli färsk i påse istället. Maken är på väg till affären.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #244 skrivet: 2012.01.14 - 13:56:45 »

Gör ni på 500 g grönt/ person eller till hela familjen? Här hemma är det bara jag som dricker och jag brukar köra en påse, om jag köper påsar, till en kanna. Alltså ca 70 g sallad.

Jag har faktiskt inte märkt så jättestor skillnad, mina finnar på kinderna har blivit färre men det kan vara för att jag har bytt till naturligare hudvårdsprodukter också. Låter det vara osagt. Däremot tycker jag nog att jag inte har så ont i samband med mens. Nu har jag ju inte druckit smoothiesarna så länge och inte varje dag, ibland är jag för mätt och ibland orkar jag bara inte  :redface: Inte för att jag har haft några stora problem förut heller men första eller andra dagen brukar jag kunna ha rätt rejäl mensvärk men inte nu sista gången. Ett annat mensrelaterat problem har faktiskt också försvunnit men det ska vi inte gå in på  :whistle:  :laugh:

En  blandning som jag tycker är god är banan, jordgubb och så lite av något syrligare bär t.ex. vinbär eller något. Om man tar bladgrönsaker som har rött i sig, t.ex. röd mangold, röd roman eller liknande när man ska blanda med röda bär så får inte drycken en äcklig brun färg i slutet. Tycker det blir en väldigt oaptitlig färg annars  :look_down:

Tänk på att inte blanda i stärkelserika grönsaker i smoothiesarna bara, visst var det stärkelserika? Tydligen blir man lätt gasig då, eller kommer jag ihåg det helt fel nu?  :blink: Ähhhh, det var något jag läste i Grönt för livet iaf...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #245 skrivet: 2012.01.14 - 16:00:07 »

Idalinda, jag undrar följande: Dricker ni 3-4 glas per dag och person, eller 3-4 glas/person.

Jag är kanske lite trög idag, men jag förstår inte skillnaden mellan den första och den andra...?  :confused3:

Jag konstaterade också just att den frysta spenaten ju är förvälld, så den får bli färsk i påse istället. Maken är på väg till affären.
Det kan bero på att jag frågade samma sak två gånger! Jag menade ju precis som ovan, samt "eller 3-4 glas hela familjen"... Sammanlagt hela familjen, alltså. Jag kan vist inte uttrycka mig längre.  :worried:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #246 skrivet: 2012.01.14 - 23:30:50 »

idalinda
Kolla lite hur mycket aprikos innehåller för nyttigheter och titta på dess färg.
Varför inte mixa ner torkade aprikoser?
Jag köpte en påse och hade det som godis.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #247 skrivet: 2012.01.15 - 07:36:27 »

Mmm... man kan göra kompott eller bara klippa dem i små bitar och äta med gräddmjölk.  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #248 skrivet: 2012.01.15 - 18:10:26 »

Oj, vad det var frågor, hojta till om jag inte har svarat alla...

Corny, jag strävar inte efter rawfood, så för den delen spelar det ingen roll för mig.
Men det självklara är att förvällda grönsaker inte innehåller så mycket nyttigheter kvar som de färska.

Vi dricker 3-4glas/ person / dag. Siktar alltså till ungefär halv liter per person varje dag.
Men ungdomar " hittar " inte smoothien varje dag. Inte att de inte vill utan, hittar bara inte kannan i kylen  :smack_head:.

Men det som rekommenderas är väl 1 liter / dag.

Om jag tar min smoothiedos på morgonen är jag rätt mätt fram till lunch-tiden, ibland tar jag äggrörafrukost med smoothien, ibland bara smoothien.
Loggat
Sidor: 1 ... 15 16 [17]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544