Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:14:05 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kaffekvarn för att mala mandlar?  (läst 21167 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2011.03.06 - 17:37:32 »

Jag har just malt 6 dl mandelmjöl i en lånad mandelkvarn från anno 1970, som sprider mjöl i hela köket och som lämnar en hel massa i övrigt att önska vad det gäller spill och annat. Det var fett jobbigt kan jag sammanfatta det iaf.  :bang_head:

Jag funderade på att köpa en Magic Bullet, men det blir så sabla mycket prylar. Och det tillåter inte vårt trånga kök. Vad tror ni om en liten billig elektrisk kaffekvarn? Skulle det kunna fungera som nöt och frökvarn?  :confused3:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.03.06 - 18:15:14 »

Fel! Det är det det inte blir. Den stora mixerbägaren är skit, så den slänger du direkt tillsammans med påmataren, locken och vad det var för tillbehör till den. Partymuggarna tänker du väl inte dricka ur, så dem kan du också slänga, likaså det fåniga strölocket.

Kvar blir:
motordelen (står alltid framme i hörnet på min fönsterbräda)
2 mixerbägare, en stor och en liten
2 knivlock
2 skruvlock

Bägarna tar inte mer plats än 2 glas och knivlocken kan man ju ha på dem i skåpet.

Jag har inte trångt kök, men saknar köksbänk och når bara upp till de två nedersta hyllorna i skåpen utan stege (som jag inte kan stå på). Skälet till att jag gillar bulleten så mycket är just att den inte tar plats. Plus är lätt att ta fram om man nu inte redan har den framme, är lätt att diska och är ruskigt effektiv.  :inlove:

Jag lovar, när jag väl kom över min motvilja mot att slänga saker det inte är nåt fel på så blev den den minst utrymmeskrävande manick jag haft.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2011.03.07 - 10:03:27 »

Fast jag tror inte jag kan köpa en massa grejor som jag sen slänger hälften av. Min man får spunk direkt. Och jag har redan en stavmixer med en mixerbehållare med knivar. Det blir nog lite kaka på kaka.

Tror ni att mandlarna går ner i en kaffekvarn. Eller är det risk för att de är för stora?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.03.07 - 14:23:53 »

Använd stavmixern då om du tror att det är samma sak.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.03.07 - 15:13:06 »

Magic bulleten var det bästa investeringen för oss! I matberedaren blev det bara mandelmassa...men i bulleten - kanonbra! Och så mal jag mina kaffebönor däri också :flirting:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.03.07 - 15:30:07 »

Precis! Släng skitgrejerna innan killen ser dem. Du håller väl med moncaponca, eller använder du muggarna och jättebägaren?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.03.07 - 16:05:27 »

Fast matberedaren är bäst att göra majonnäs i  :thumbsup:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2011.03.07 - 16:47:18 »

Nä, asså, knivarna gör ju inte mjöl. Det blir ju bara hack. För grovt. Och den stora mixern lämnar halva mandlarna orörda. Det gör för övrigt den manuella kvarnen med. Den släpper igenom dem omalda när de är halva mandeln kvar.  :smack: Det kanske blir en bullet ändå....bara för att du är så envis Hemul...... Men bara kanske....ska kolla på en kvarn först.  :glare:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.03.07 - 16:52:30 »

Bullet.  :nonono:

Du kan ju hitta jättebilligt. Min senaste gav jag lite över 200 för på Ellos. Tror de bara har de nya med en massa andra tillbehör nu dock.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #9 skrivet: 2011.03.07 - 20:54:43 »

Trä en platpåse över kvarnen när du mal. Inget spill, allt hamnar i påsen. så praktiskt
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2011.03.08 - 20:00:39 »

Trä en platpåse över kvarnen när du mal. Inget spill, allt hamnar i påsen. så praktiskt

Så har jag också provat att göra. Funkar lite bättre. Men det trillar fortfarande igenom halva omalda mandlar. Den e dum!  :glare:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.03.08 - 20:11:40 »

Så blir det ALDRIG i bulleten!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2011.03.20 - 10:05:39 »

Bullet.  :nonono:

Du kan ju hitta jättebilligt. Min senaste gav jag lite över 200 för på Ellos. Tror de bara har de nya med en massa andra tillbehör nu dock.

Nä, ingen för 200. Bara en för kosta svindyrt..... :shake_head:

http://www.ellos.se/dv/1-Elektronik-Hem-hushall-Koksartiklar/Tvins/_/N-h0xZ1z12lnp?Nr=257815&sta=|bullet+express||0

Och försöker man googla på var den kan finnas billigast får man denna.
http://www.pricerunner.se/sp/magic-bullet.html  :bang_head:





Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.03.20 - 10:07:15 »

Jag köpte min på GeKås.......för 329 spänn....  :nod-yes: Fast då hette den Melissa  :smile:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.03.20 - 10:29:54 »

Ja, kopiorna heter nåt annat. Kolla på ÖB om du har nära dit.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544