Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 15:28:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Min gamla symaskin - är den värd nåt?  (läst 8332 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.03.04 - 01:09:07 »

Nu har jag bubbat upp den på vinden, så jag kan inte ta nån bild. Men jag hittade en på blocket. Precis så ser den ut, kofferten med rutigt foder och allt. Det står inget pris på just den, men i underkanten är två länkade bilder till likadana maskiner som de vill ha 1500:- för. Tror ni verkligen man får så pass mycket för en sån?

http://www.blocket.se/stockholm/Symaskin_Husqvarna_gron_zig_zack_32278653.htm
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.03.04 - 10:44:19 »

åh hemuuul!

det där är favvomaskinen nummer ett!!!

jag som just packat undan min systuga...

 :shake_head:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #2 skrivet: 2011.03.04 - 11:01:45 »

Klart du kan! På tradera kan man nog få lite mer än på blocket tror jag, köpte en sådan från blocket för en tusenlapp faktiskt. De verkar rätt poppis faktiskt. Har dock aldrig använt min :redface: Vet inte vad jag ska sy   :lol1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.03.04 - 15:02:44 »

Nä, samma här. :lol:

Jaha, så en tusenlapp i varje fall då? Du ska jag ju ivf inte slänga den, vilket var en möjlighet. Den borde funka, med lite justeringar. Jag minns att jag hade den inne på service och sedan klantade jag till det med inställningarna så den bara tuggade och sen gav jag nog upp, men det var det alltså mina inställningar som gjorde.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2011.03.04 - 20:29:38 »

Jag köpte den nyservad, killen som sålde den hade tydligen flera (var min älskade mamma som var snäll och körde i snöoväder för att hämta den åt mig  :inlove: ). Om han hade haft någon affär eller bara köpte och serva vet jag inte. Ville ha en för att de är SÅ fina, och det sägs att det är väldigt bra kvalité på dem   :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.03.04 - 22:02:53 »

Min mormor har en sådan och jag såg en nysörvad i en symaskinaffär bara en månad sedan.
Han sade att dom var hyperdyra på den tiden, en sådan kostade ny mer än en normal månadslön.

Typiskt att jag inte kommer ihåg några siffror just nu :smack_head:

Den maskinen de hade i butiken begärde de något kring tusenlappen ( 800-1500kr) men varför minns jag inget??
Maskinen var som sagt genomgått.

För mig har just den maskinen hög retrofaktor, så jag tror visst att någon som också känner igen sin mormors
gamla maskin kan gå och köpa den, bara för att ha i hyllan om inte annat.
På tradera kan priset stiga upp rätt mycket om man hittar ett par köpesugna retrosar.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2011.03.05 - 18:27:15 »

Oj, så dyra. Klart de håller ju än så  :smile: Kommer inte ihåg någon som haft någon sådan så köpte den mer för jag tycker de är fina och ska man köpa en ny symaskin tror jag inte man får något som håller lika bra för samma peng. Ska nog ta fram den och försöka bekanta mig med den  :nod-yes: Hittade dessa,http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=75851&set=lp,sååå söta och på min nivå  :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.03.05 - 19:44:49 »

Ja, jag gick ju och köpte en ny på Lidl för ett par år sedan för jag hade ingen aning om var den här fanns. Jag har 3 efter moderna mått mycket stora förråd varav 1 är jättestort och alla är proppade med skit så jag trodde inte jag skulle kunna hitta den utan att ösa ut en massa möbler och andra tunga saker. Så stod den hela tiden i skrubben här inne i lägenheten. :smack_head: Så nu har jag två symaskiner som jag inte använder.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2011.03.06 - 01:44:08 »

När är den ifrån? 60-70-tal? Det du kanske förlorar på pengamässigt är kontakten. För den måste ju såklart bytas, iom att alla har jord numera.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #9 skrivet: 2011.03.06 - 09:46:27 »

Vet inte när de är ifrån men tror bara att det är att tjonga in den, andra använder ju sina  :shy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #10 skrivet: 2011.03.06 - 10:30:33 »

Nä efter en närmare koll ser jag att det inte bara är att tjonga in den. Måste byta ut kontakten  :sad: Men som tur är så är den fastskruvad och inte gjuten som nyare kontakter är så kan skruva av och spara kontakten  :cool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.03.06 - 16:25:53 »

Varför finns det inte såna där platta apparatkontakter som man kan skruva på själv? Tycker det är så fånigt. Nu byter man ju bara till en jordad kontakt, utan att jorda, på lampor och sånt. Men även ibland på apparater. Efter några år kommer man inte ihåg och är tvungen att skruva isär kontakten för att kolla om grejen är jordad eller inte. Vore väl mycket bättre att det syntes, speciellt om prylen överlåts på någon annan som tror att den verkligen är jordad för att den har en sån kontakt.

Förr skulle man aldrig ha satt en jordad kontakt på något utan att verkligen jorda det också.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #12 skrivet: 2011.03.06 - 21:01:36 »

Jag fattar inget med el, trodde den skulle vara okej med en jordad kontakt men älskling säger att man skulle behöva borra ett hål i schassit (stavning?) för att kunna ordna en riktig jordning  :max-shock: Annars kunde man teoretiskt sett tydligen få ström i sig via maskinen  :max-shock: Nu vågar jag ju inte använda min symaskin  :sad:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.03.06 - 23:03:21 »

Ja, precis. Det blir inte jordad bara för att man sätter på en jordad kontakt. Det måste vara en tåt mellan jordblecken på kontakten och t.ex. metallkåpan på symaskinen. Man borrar ett litet hål och drar fast jordledningen (som redan finns i den jordade sladden) med en skruv. Det finns säkert nåt befintligt du kan använda därinne så slipper du borra. men inte tror jag de är farliga ojordade. Har man hört av nån som blivit dödad av en symaskin nån gång?

Jag hade en väldigt bra pappa. När jag var sådär 12 och köpte en förstoringsapparat för mina sparpengar så tyckte pappa att den borde jordas. Han talade om för mig hur man skulle göra och sen gick han därifrån och lät mig göra det själv, likaså dra in sladd och montera strömbrytare och sånt i källarförrådet som jag fick att göra mörkrum av. I dag förundras jag lite över det, men det var bra!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544