Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 09:34:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gurkmeja  (läst 26800 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« skrivet: 2011.02.23 - 11:15:45 »

Hej på er.
Någon som har erfarenhet av gurkmeja i medicinsk syfte? Det ska vara antiinflammatoriskt och utrensande. Sänka insulinkänslighet (som jag inte har) och lite annat som förlänger livet...

Själv testade jag för något halvår sedan och blev jättedålig i magen, men å andra sidan fick jag tips om att överdosera rejält i början. Det kanske var onödigt. Jag ska i alla fall testa igen med det jag har kvar hemma, men i den dos som står på förpackningen.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2011.02.23 - 12:07:58 »

Låter ju som att gurkmeja har ungefär samma egenskaper som vitlök?

Det kan vara så att du blev dålig just för att kroppen faktiskt satte igång en liten utrensning. Det är tydligen inget som är helt ovanligt när det kommer till såna här kurer.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2011.02.24 - 15:45:50 »

Jag var på en föreläsning om alternativ cancervård för några veckor sedan. Där nämndes gurkmeja som ett bra tillskott. Men eftersom man behöver stora mängder, typ en matsked om dagen rekomenderade han kapslar med de verksamma ämnena. Cancerceller dras till inflamationer i kroppen och därför är det bra att äta antiinflamatoriska tillskott.
Loggat

/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #3 skrivet: 2011.02.24 - 19:20:01 »

Själv är jag reumatiker och överdoserade, som sagt från början. Nu tar jag enligt dos och märker inget. Ska bli spännande att se om det har någon effekt. Nu har jag väldigt lindrigt, så jag märker knappt av min sjukdom när jag inte är inne i skov, men lite stel och trist är man ju i kroppen för det mesta.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2011.02.25 - 21:29:25 »

Beror inte reumatism på inflamation i lederna?
Loggat

/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #5 skrivet: 2011.02.25 - 22:54:15 »

Beror inte reumatism på inflamation i lederna?
Jo! Det är därför jag vill testa.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2011.02.28 - 11:24:16 »

Hittade den här http://www.naturalnews.com/031461_turmeric_superfood.html
Loggat

Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #7 skrivet: 2011.03.30 - 09:10:34 »

Beror inte reumatism på inflamation i lederna?
Jo! Det är därför jag vill testa.

Hur strikt är du med kolhydraterna? Jag har märkt att mina reumatiska känningar i händerna försvinner om jag äter rätt strikt ett tag, eller nja, jag märkte det inte då utan när jag sedan slarvat och värken var tillbaka. Jag har haft värken i händerna kanske 10 år, men mest på morgonen, under dagen känner jag oftast inte av den, ännu. Om det fungerar så för andra vet jag inte, det hänger väl på varför man får inflammationerna, för mig är det tydligen kolhydrater/stärkelse.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2011.03.30 - 10:34:08 »

Är inte gurkmeja en ingrediens i curry? Har läst just samma att det skulle vara ett bra sätt att förebygga eller strypa åt cancer. Tydligen skulle det vara mycket ovanligare med cancer i Indien där man äter mycket curry med. Vet inte sanningshalterna bakom alla påståendena där visserligen. Var ett tag sedan jag läste det och kommer inte ihåg var jag läste det  :shy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #9 skrivet: 2011.03.30 - 22:53:25 »

Ja, de använder mycket gurkmeja i Indien
Ja, det är en ingrediens (av minst 10 för att få heta curry)
Ja, det sägs minska risken för cancer
Ja, jag är ganska strikt med kolisar men slarvade i helgen och mår sämre.
 :lmao:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #10 skrivet: 2011.03.30 - 22:54:23 »

Tack för länken, Tina!
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #11 skrivet: 2011.03.31 - 09:30:27 »

Så du menar att kolhydratbegränsning har positiv inverkan på din reumatism, eller fattar jag fel nu?  :confused3:

Ibland blir jag så himla arg över att vi lurats att äta all skit som nu finns i butikerna, tänk om min mormor (och andra reumatiker) hade kunnat slippa sin hemska reumatism istället för att ha sådan hemsk värk hela tiden. För att inte tala om alla andra hemska effekter som verkar höra ihop med den mat vi rekommenderats. Jag fattar verkligen att folk kan bli fanatiska när de bara genom att andra kosthållning kan bli mycket friskare. Hur kunde vi egentligen låta oss luras såhär?  :mad_viking:

Fascinerande att vi just i Sverige ligger i framkant när det gäller förändringen som nu är på gång, jag trodde aldrig att vi som i vanliga fall litar blint på våra myndigheter skulle våga oss på att säga emot dem. Jag är van vid att vara kärringen mot strömmen så jag blir verkligen förvånad över hur snabbt svenskarna verkar ta till sig detta.

Tillbaka till ämnet nu, hur mycket curry måste man äta för att det ska ha effekt? Jag gillar curry men har svårt att hitta användningsområden för det, mest för att jag är lite begränsad i min matlagning.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.03.31 - 12:38:37 »

Citat
Så du menar att kolhydratbegränsning har positiv inverkan på din reumatism, eller fattar jag fel nu?  :confused3:

Enligt vad jag läst så ska det absolut ha det. Ja, jag menar i allmänhet alltså. Jag har ju inte läst nåt specifikt om LO.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #13 skrivet: 2011.03.31 - 13:00:09 »

Ja jag tycker att det borde ha det i alla fall, precis som jag själv märker att det har. Men himmel vilken enkel lösning på ett annars svårlöst problem, tänk om reumatikerföreningen skulle komma på att rekommendera medlemmarna att prova lågkolhytratkost! Kanske skulle maila dem, även om jag inte är medlem själv men jag hade ju snart blivit det om jag inte provat lågkolhydratkost.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.03.31 - 13:03:29 »

Jag tor det påverkar alla autoimmuna sjukdomar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544