Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 15:31:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Uppdrag granskning om nanopartiklar  (läst 12741 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.02.21 - 05:04:20 »

Såg ni det? Jag visste att de antagligen är farliga, men de kan t.o.m. ge plötsligt hjärtstopp!   :sosad:

http://svtplay.se/v/2328787/uppdrag_granskning/del_5_av_23?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2328787/sb,p103536,1,f,-1

Ush, nu måste jag sluta använda tvättmedel också. Och sen då? Det kan vara i hudcreme, tandkräm, kläder, allt! Det är t.o.m. på gång i matförpackningar! :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1 skrivet: 2011.02.21 - 08:22:44 »

Orkar inte kolla hela programmet nu, vad är det för ngt?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2011.02.21 - 15:04:20 »

Alltså man kan ju inte göra någonting om man ska följa alla varningar. Vet ni att Spanska grönsaker plockas av arbetare som utnyttjas som slavar. Jag har nu slutat köpa Spanska grönsaker vilket gör livet rätt besvärligt, det mesta odlas ju där.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.02.21 - 15:52:08 »

Ush, jag  visste inte om de spanska arbetarna. Det blir svårt med tomater och sånt då. Jag tänker på det där så gott det går och plånboken tillåter, d.v.s. jag köper KRAV när priserna är rimligt mycket högre, då har arbetarna i varje fall inte behövt vada i gift. I sanningens namn blir det väl mest bananer av det som importeras, och det äter man ju inte mycket av nu, och burktomater. Vitkål, potatis, morötter, rödbetor och lök köper jag också KRAV, men det kommer väl härifrån, utom ibland vitkålen.

Ekub, det är partiklar som är så små att de kan tränga igenom kroppens barrärer. Därför vet man inte vad som kan hända och man vet inte heller hur mycket det finns av dem i luften redan för när man mäter partiklar så kommer de inte med.

Jag hörde för flera år sedan att man tillsätter det till en del tvättmedel nu som ersättning för tensider. Och så andas vi in det när vi häller upp pulvret och det blir även kvar i kläderna. I filmen visade de en kostym som var tillverkad med nanoteknik. Det innebar att ytan var behandlad med nanopartiklar. När de hällde vatten på den rann det bara av, som om tyget varit plast.

Jag blir rädd för sånt här därför att istället för att ta bort skit vi redan har så hittar man på nytt elände hela tiden. Nu är expertisen förstås inte eniga om det är några risker, men man kan väl tänka sig att nåt som t.o.m. kan tränga igenom blod-hjärnbarriären knappast är hälsosamt, varken för oss eller miljön. Allting blir ju till slut impregnerat med det.

Det är inte alltid deklarerat heller, utom när de vill skryta med det. När jag skulle köpa skoimpregnering i vintras så fanns det ett medel där det stod "Med nanaoteknik!" med stora bokstäver. Detta var också det som rekommenderades av expediten. Det köpte jag inte. Det var nåt med titanium (titaniumoxid?) som ofta finns i krämer av olika slag, tandkräm, solkräm o.s.v. Det kan vara nano, men behöver inte vara det. Hur vet man?

Detta med plötsligt hjärtstopp som togs upp i programmet var också mycket skrämmande. Man har tydligen vetat länge att det kan bero på partiklar, alltså typ sådana små som rivs upp av dubbdäck, men nano är ju nytt, så man bråkar väl om om de också kan orsaka det. Det var en tant med i programmet som hade rasat ihop i en trappa och hade sån tur att en hjärtläkare just gick förbi och fick liv i henne igen. Man har tydligen bara ett par minuter på sig.  :eek:

Jag ska se programmet ordentligt. Jag knäppte på mitt i reprisen i natt när jag inte kunde somna, så jag fick rätt virriga intryck.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2011.02.21 - 20:15:48 »

Vi såg den också.
Vidriga saker.
Värden håller på att bli helt dumm  :so_mad: .

De visar  nya galenskaper  varje vecka nuförtiden.
Igår var det något om jordbruket och djuruppfödning och proteintillverkning.
Vi har förstörd 25% av jordens ordlingsmark  på olika sätt.
Industrikött producerar för mycket bajs och denna spolas ner till havet och allt blir fullt av alger.
Några snillebixtrar försöker odla fram konstkött.
Allt sånt som ni vet redan, men man blir så arg när man ser allt på Tv, om och om igen.

Maken tittar just nu på kartor och funderar vart vår landställe finns...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.02.24 - 04:12:13 »

På en annan planet kanske.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.02.24 - 05:07:32 »

Buhuää! Det funkar som asbest i lungorna.  :cry:

Och så håller de på att forska på Nano Foods - sug på den!  :byecry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.02.24 - 06:37:02 »

Jag läste en bok för några år sedan som berör det här ämnet.
Författaren heter Michael Crighton och boken PREY. Den fanns bara på engelska när jag läste den men sök efter den, den är spännande och mycket läsvärd, författaren använder sig alltid av riktiga fakta när han skriver, eller skrev skulle jag kanske säga - han gick bort för några år sedan....
Så, hur som helst, det han skriver är i alla fall väl grundat på riktiga fakta. LÄS DEN!
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #8 skrivet: 2011.02.24 - 15:49:34 »

Vilka tvättmedel innehåller nanopartiklar då. Jag köper alltid tvättsåpa men maken ska ha Via black velvet till sina svarta kläder. Den innehåller säkert nanopartiklar.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.02.24 - 17:15:55 »

Det är ju det att man inte vet om de inte skryter med det.

Med hudcreme och jag tror tandkräm är det titaniumdioxid (inte oxid som jag sa förut) som kan vara boven. Men det behöver inte vara nano, det kan vara större partiklar också. Jag fick intrycket att det oftast är nano, men det är jag inte säker på. Med tvättmedel vet jag inte.

Kolla på webben så får du se! Det var ett mycket bra program och jag lärde mig en hel del. Bl.a. vet jag nu varför mätningarna av partikelföroreningar i luften är värdelösa. Väldigt imponerad av killen från kemikalieinspektionen också. De går tydligen inte i ledband som de andra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.02.24 - 23:06:41 »

det har jag missat - tack för tipset!
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.05.23 - 01:11:01 »

Hittade en rätt informativ artikel.
http://miljoforskning.formas.se/sv/Nummer/Januari-2010/Innehall/Temaartiklar/Luftburna-nanopartiklar-risk-for-halsan/

Gissa vad första träffen i google är när man söker på nanopartiklar+tvättmedel:tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.05.23 - 19:31:44 »

Citat
alltså typ sådana små som rivs upp av dubbdäck
måste bara komentera detta. Det är inte Dubbdäcken som är boven när det gäller partiklar. de Dubbfria däcken som sägs vara sååå mycket bättre.. är i själva verket Sämre än de Dubbade!.. skälet till deta är att de Dubbade däcken river upp Större partiklar.. som alltså inte ställer till lika mycket skada som de riktigt finfördelade dubbfria däcken river upp.  så gå inte på lögnen att dubbdäck är sämre!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.05.23 - 19:42:15 »

 :snowman_sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.10.18 - 05:38:28 »

Fr.o.m. 2013 måste (ivf en del?) produkter som innehåller nanopartiklar märkas enligt EU-direktiv.  :yay:

Nu kan det iofs vara så att det bara gäller läkemedel. Hörde det på Fråga doktorn och det framgick inte hur det var med det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544