Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:25:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan ni snottra?  (läst 4865 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.02.21 - 02:16:27 »

Jag försöker minnas en lek som var poppis när jag gick i mellanstadiet. Som jag minns kallade vi det för att snottra. Men när jag googlar snottra beskrivs en sån lek där en lämnar rummet och de andra tänker på ett ord som den som är ute ska gissa. Den leken är inte det!

Det här är vad jag minns. Man tar ett kvadratiskt papper och viker in alla hörnen mot mitten. Så vänder man på papperet och vicker in hörnen från den sidan (det här visade det sig att jag kommer ihåg hur man gör). Resultat blir en slags origami-grej med fyra toppar. Man sticker in fingrarna underifrån i topparna och kan på så sätt öppna snottran på två sätt, så man ser 4 flikar i taget. Alla 8 flikarna målades i olika färger, helst med vaxkritor eller pastellkritor.

Så här går det till, så långt jag minns. Den som har snottran ber den andra säga ett nummer. Så öppnar man snottran så många gånger, man ser alltså olika flikar varannan gång. Sen få offret välja en av färgerna som syns. Man öppnar den fliken och läser vad man i förväg skrivit på baksidan.

Men vad skrev man för nåt? Var det en fåga som offret måste svara på? Nåt dumt påstående, som "du kommer att få 10 barn"? Totalt blankt i skallen där. Jag minns så mycket att snottrorna återanvändes. Alla gick omkring med sin egen i fickan.

Jag skulle lära en unge jag känner detta och så visade det sig att jag inte mindes vad det gick ut på!  :smack_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.02.21 - 06:39:36 »

Loppa hette det när jag var barn och det säger min 7-åring.

Det man skriver beror nog på ålder och miljö. Här är det typ hoppa på ett ben, ge pappa en puss, säg något snällt...

För mig i alla fall är det något som ska göras, inte påståenden om livet.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2011.02.21 - 07:14:06 »

Loppa hette och heter det här med. Vi hade en massa olika Loppor med olika teman. Bla kärlekstema typ - du är kär i Olle, gåtor, skämt, snälla oförskämdheter av typen -din näsa är blå. Den är fortfarande populär i perioder bland barnen här ikring. Även mina barn. Ofta är det själva tillblivelsen som är själva grejen också. De blir små konstverk med vackra mönster och färger.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2011.02.21 - 08:21:53 »

Håller med föregående talare, loppan kallade vi dem. Har för mig att det var oftast saker man skulle göra som stod bakom flikarna.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.02.21 - 15:32:05 »

Jaha, då det kan alltså vara både saker man ska göra och påståenden. Tack. Jag minns inte alls, mer än att jag tror vi hade snälla/roliga grejer. Inget minne av att det var nåt pinsamt med det, mer mysigt bara.

Loppan kan det inte ha hetat på våran gata. Känner inte igen det alls.

Ofta är det själva tillblivelsen som är själva grejen också. De blir små konstverk med vackra mönster och färger.

Ja, precis det jag minns. Det var därför jag fick idén att visa den här lilla tjejen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #5 skrivet: 2011.02.21 - 17:42:45 »

Loppa hette det här också, men mer än så minns jag inte.  :blush:

När jag läste rubriken trodde jag det handlade om att 'nåpp snåttren', men det gjorde det ju verkligen inte. Tur det förresten, mitt i vintern är det ju svårt, finns bara snåttren i frysdisken då.  :lol1:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2011.02.25 - 11:43:56 »

Vi hade också sådana i Finland, men vad den hette... loppan, " kirppu" känns bekant.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544