Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:57:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Klimatsmarta hudvårdsproduker på Willys  (läst 35495 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #30 skrivet: 2011.03.04 - 14:03:23 »

Ett tips om tvätten luktar surt är att lägga den i blöt någon timma i vatten och en skvätt ättika. Sen tvättar ni som vanligt. Perfekt för handukar som ungarna glömt i gympapåsen.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #31 skrivet: 2011.03.06 - 02:22:38 »

De handdukarna kan man också tvätta i 90 grader. Har man egen tvättmaskin, så är det inte så illa att köra en tvätt i 90 då och då, eftersom den håller sig fräschare på det sättet.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2011.09.05 - 18:15:51 »

Ska bara tala om att jag har fortsatt att använda det här schampot, trots det löjliga namnet. Jag upplever det som milt, smakar ingen om man får det i munnen t.ex., och håret håller sig rent längre, vilket kanske tyder på att det verkligen är milt. Blir fluffigt och fint också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #33 skrivet: 2011.09.09 - 19:39:43 »

Kapar tråden. Är det någon som har tips på ekologisk/ giftfri/ o.s.v o.s.v. hårvård? Behöver inte vara från Willys, har ingen i närheten. Googlat lite men tycker alla jag hittar är så dyra, och eftersom jag inte vet hur bra de är vill jag inte lägga flera hundralappar på dem  :rolleyes: Mitt hår blir som svinto av naturelle eller vad det heter, hur miljövänligt det är vet jag inte men står kravmärkt på det iaf...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2011.09.09 - 19:51:51 »

bästa.. är 1) inte tvätta med shampoo alls 2) ha tålamod och 3)skjölja med utspädd ättika.

tålamod behöver man för först blir håret fett och ser man gräslig ut, fett o stripigt hår. Tvätta gör man bara med vatten och sköljer med ättika. Men efter några veckor får man jättefint och sunt hår!

Jag gör det f.ö. inte så... längre. Men min Linnea tvättar väldigt sällan med shampoo (fast hon håller på att bli tonåring så det blir nog oftare nu) och har så fint, tjockt och härligt hår!

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2011.09.09 - 20:11:25 »

Jag försökte, men orkade inte hålla ut. Har även försökt med bikarbonat och ägg. Båda funkade en tid, sen funkade det inte alls.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #36 skrivet: 2011.09.09 - 20:25:08 »

Jag balsamtvättar fortfarande håret i stor utsträckning men när jag haft mycket stylingprodukter i håret använder jag ibland ett SLS-fritt schampo, har väl hållit på med det i 4 år eller nåt sådant och det fungerar fortfarande lika bra. Nu är det tyvärr längesedan jag tvättade med ägg, egentligen är det väl av bekvämlighet.  :blush:

När det gäller miljövänlighet borde man komma långt bara genom att skippa SLS, silikoner och mineraloljor för de är inte alls miljövänliga, men ännu längre med äggtvättar och något surt att skölja med.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #37 skrivet: 2011.09.09 - 23:56:00 »

Har testat balsammetoden, till slut såg håret flottigt ut direkt när håret torkat efter en tvätt. So... :puke1: på balsammetoden. Vill ha ett "riktigt" schampo, fast utan miljögifter och kemikalier som skadar hud, hår, dna? m.m. orkar inte greja med ägg och ättika i duschen  :shake_head: :whistle: Vad står SLS för? Fattar inte det här med mineraloljor, i smink ska det ju vara så fantastiskt bra!?! Är det bara jag som är koko lr?  :pippi:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2011.09.10 - 00:04:14 »

Så ser mitt hår ut t.o.m. om jag använder balsam normalt, efter hårtvätt. Fixar inte balsam.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #39 skrivet: 2011.09.11 - 12:28:55 »

SLS = Sodium Laureth Sulfate. Det är en riktigt stark tvätt-tensid som är alldeles för stark för hår och hud men som behövs för att tvätta bort mineraloljor och silikoner. Det finns även sodium lauryl sulfate, ammonium laureth sulfate och ammonium lauryl sulfate. Dessa är svagare men ändå för starka för hår och hud. Men i disk- och tvättmedel vill jag gärna ha SLS.

Mineraloljor är en biprodukt vid tillverkning av olja, bensin, diesel och sådant. Kommer alltså av råolja och lägger sig bara som en hinna på hår och hud, det tillför inget nyttigt. Passar i stort sett bäst i skyddskrämer som används på mycket smutsiga arbetsplater. Är billigt. Det är inte mineralolja som är bra i smink, mineralsmink består av helt  andra saker.

Silikoner lägger sig också som en hinna över hår och hud, gör att det ser fint ut på ytan men under är det lika eländigt som innan.

Om balsammetoden ska fungera måste man veta vilka produkter som är fria från främst mineralolja och silikon, men det finns även andra ämnen som kan vara svåra att tvätta ur med bara balsam. Vad använde du för produkter när du provade balsammetoden? Både tvätt och styling. Tvättade du ur första gången med 'rätt' schampo, ett schampo som inte innehåller silikon eller mineralolja?

Om man som du till slut får ett hår som ser flottigt ut direkt efter tvätt kan man en gång använda samma schampo som ovan eller ett sls-fritt schampo för att få bort beläggningen som byggts upp och börja på nytt, det skadar inte. Beläggningen kan bero på att  man inte fått bort allt gammalt skit eller att produkterna (balsam och styling) bygger upp en hinna på håret, det kan räcka med att byta produkter.

Har du kollat lockig.se? Där finns mycket bra tips, kolla tex checklistan.

Eftersom SLS-fria schampon är svagare klarar de inte riktigt av att tvätta bort silikoner och mineraloljor, så du bör ändå ha lite koll på dessa ämnen och undvika balsam och styling med sådant i.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2011.09.11 - 13:52:59 »

Jag har använt alla möjliga balsam. Inte köpt så många själv då det aldrig har funkat, men jag brukade passa på att prova andras när jag tvättade håret borta. Schampo har jag ingen aning om, men jag trodde tanken var att man inte skulle använda det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #41 skrivet: 2011.09.11 - 15:07:59 »

Jag siktade väl lite mer på Ekub tror jag, men jag var inte alls tydlig där inser jag.

Tanken är väl att helt sluta med schampo, men ibland kan man ju behöva ett ändå. Allra viktigast är det att göra en ordentlig rengöring innan man kastar ut schampot och välja rätt produkter, annars har inte balsammetoden en chans. Ofta beror misslyckanden på att man valt felaktiga produkter eller helt enkelt råkat hitta produkter som är godkända men som inte passar ens eget hår ändå. Även på tiden med vanligt schampo så tyckte jag att olika produkter fungerade olika bra, varför skulle det vara annorlunda med balsammetoden?
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #42 skrivet: 2011.09.11 - 16:17:33 »

Jo jag kikade på lockig.se när jag körde med balsammetoden. Kommer inte exakt ihåg vilken sort men det var ett sista-schampo från Barnängen och seddan använde jag balsam från samma och ett från Neutral. Använde inga stylingprodukter alls just då vad jag kommer ihåg, och om jag använde så tvättade jag håret med schampo efter det. Finns det stylingprodukter man kan använda om man använder sig av balsammetoden, alltså utan att behöva använda schampo? Vågar inte köra med metoden igen bara för mitt hår blev så äckligt, men blev nog lite mer självfall i det än innan. Däremot så syntes det bara medan håret var blött  :laugh:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #43 skrivet: 2011.09.11 - 17:28:03 »

Jadå, det finns stylingprodukter som passar med balsammetoden. Fast jag föredrar att använda ett milt SLS-fritt schampo när jag haft mycket stylingproduker i håret. På lockig.se finns förslag på produkter.

Jag kör ju inte den rena balsammetoden men använder det tänket vad gäller vilka produkter jag använder, min hårbotten är mycket glad för det.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #44 skrivet: 2011.09.12 - 22:17:58 »

Kollade på lockig.se igår igen, tycker sidan hade förändrats mkt sedan jag kollade den sist. Fast är kanske 2-3 år sedan  :lol1: Kanske ger det en chans till. Hittade en sida som säljer ekologiskt balsam, fanns med på deras lista över okej balsam. Green people hette märket, tror jag  :blink: Synd att de var så dyra bara  :neutral:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544