Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:52:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Klimatsmarta hudvårdsproduker på Willys  (läst 35492 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #15 skrivet: 2011.02.12 - 00:14:08 »

Tyckte jag kollade hyffsat noga.  :redface: Det var faktiskt på lockig.se som jag först läste om balsammetoden  :flirting:

Även om man kollar noga så kan man missa, ofta är ju texten dessutom inte den bästa för innehållsförteckningen.  :shake_head:
Lockig är ju bra men det är lite synd att en moderator är lite kort i tonen när någon ställer frågor som besvarats tidigare. 
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #16 skrivet: 2011.02.12 - 19:50:56 »

Tack Nizhoni för alla råd och länkar,
De ska jag studera noga, när det börjar vara dax, antingen efter den här flaskan jag just handlat,
eller efter studenten.


Ekub, jag är väldigt nöjd med nötterna de åker med instoppad i en strumpa, kläderna är rena och fina.
Men ju, de luktar inte.

vi har haft problem ett tag att kläderna luktar diversa äckel  ( redan innan nötternas tid)
så först skaffade vi en extra fläkt till tvättstugan, men sedan tvättade vi allt ( minus BH, ylle, någon enstaka plagg) i 60 grader. Det fungerar alldeles utmärkt för allt, även om det står att det rekommenderas 40 grader.
Klorin tar också bort lukt, och hittils med behållen färg.
Klorin använder vi verkligen inte till vardags, men fick testa det med några plagg som vi annars hade fått kasta.
Men istället för att kasta något , rekommenderar jag verkligen 60 graders tvätt!

Efter några 60-maskiner kan man köra igen på 40 gradern och sedan växla lite om man känner att någon lukt kommer tillbaks.
jag har vanlig allergi-tvättmedel kvar och har använt det ett par gånger för att tvätta dukar med fettfläckar.

Det känns fulständigt fantastiskt att kunna kompostera tvättmedel!

Så tack Lisbeth för provförpackningen! :worshippy: :flowers:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2011.02.12 - 20:49:26 »


vi har haft problem ett tag att kläderna luktar diversa äckel  ( redan innan nötternas tid)
så först skaffade vi en extra fläkt till tvättstugan, men sedan tvättade vi allt ( minus BH, ylle, någon enstaka plagg) i 60 grader. Det fungerar alldeles utmärkt för allt, även om det står att det rekommenderas 40 grader.
Luktade det händelsevis lite sur disktrasa? Det problemet kan jag ha här när jag inte använder tvättstugan och tvättar lite större saker när det inte är varmt ute. Nu förstår jag ju äntligen varför det blir så. Taskig genomströmning av luft, och inte tillräckligt med värme i lägenheten. Tack, idalinda, för att du lärde mig detta!  :flowers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #18 skrivet: 2011.02.12 - 21:17:11 »

Jag har också väldigt tunt och flygigt hår som är helt hopplös att ta hand om. Dessutom har jag ständigt sår och sårskorpor i hårbotten, vansinnig klåda i detsamma samt inte så lite mjäll.

Jag har testat diverse schampon men ingen har varit bra och efter ett tag har alla istället förvärrat mina hårbottenproblem. Testade även balsammetoden som inte heller funkade, det gjorde problemen med såren i hårbotten snarare ännu värre.

Slutligen har jag övergått att tvätta håret med Aleppotvål som är en typ av olivtvål. Tvättar håret max 2ggr i månaden. Jag har fortfarande sår och sårskorpor i hårbotten, men de gör inte lika ont längre och det kliar knappt någonting nuförtiden. Mjällandet har avtagit avsevärt men finns dock kvar, mest märks det när håret är nytvättat.
När det gäller håret upplever jag det härdigare, tjockare, mer hanterbart, lättare att kamma och reda ut och inte lika flygigt. Så jag känner mig rätt nöjd med olivtvål som hårtvättmedel.

Någon gång när jag orkar ska jag testa att tvätta håret med avkok av tvättnötter. Jag föreställer mig att det är ännu mildare för mitt hårbotten än tvål. Annars är jag jättenöjd med tvättnötter som tvättmedel. Den unkna lukten ni nämner har jag upplevt i början men det har försvunnit successivt utan att jag har behövt tvätta på högre temperaturer. Jag inbillar mig att det har att göra med att all skit som finns kvar i kläderna men som maskerats av parfym och ineffektiva pulvertvättmedel, tvättas ur till slut med nötterna med att det tar ett par tvättar. Numera luktar tvätten ingenting, och numera förknippar jag den lukten med "ren tvätt".
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2011.02.12 - 22:43:57 »

Jag har också väldigt tunt och flygigt hår som är helt hopplös att ta hand om. Dessutom har jag ständigt sår och sårskorpor i hårbotten, vansinnig klåda i detsamma samt inte så lite mjäll.
Har jag med haft. Främst sårskorpor, och dessutom roade sig min kropp med att skaffa någon form av sårskorpor som varade (Alltså var som i sånt som är i sår). Kändes som att man petade ner fingret i en mosse, eller nåt. Så mjukt var det. Vidrigt! Men det har tack och lov slutat.
Jag hävde detta genom att vara extremt ohygienisk med dagens mått mätt. Jag tvättade inte håret, vätte det inte ens, på två veckor i stöten, eftersom det var mer tidseffektivt att tvätta kroppen utan att behöva tänka på att torka håret också. Så fortsatte jag ett bra tag. Alltså höll håret torrt, utan att tvätta det. Ibland sköljde jag det, men jag tvättade inte med schampo förrän jag kände att jag verkligen behövde göra det, vilket väl kanske var var tredje vecka eller nåt. Det hjälpte. Hårbottnen läkte, slutade "läcka" hår, och är numera helt ok. Ja, jag mjällar, men när det blir för illa tar jag en hårtvätt. Vill ju inte gärna att folk ska tro att jag har lusägg i håret.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #20 skrivet: 2011.02.12 - 23:12:31 »

Jag brukade också slänga i ett par i en stay-up-strumpa, kändes rent och det gjorde inte mig att det inte luktade någonting. Gör det inte nu heller med såpa. Sambon vill gärna ha mjukmedel så det luktar gott  :puke1: Känns onödigt, en del kläder tar stryk av mjukmedlet samt så känner jag bara att det inte behövs  :rolleyes: Det sistnämda räcker för mig  :lol: Vill man ha lite doft läste jag ngnstans att man kan dutta lite eterisk olja på en tyglapp och skicka med i tumlaren, kan ha rört ihop morötterna här  :whistle:

Det där med olivtvål lät intressant men när jag har tränat känns det "renare" om jag tvättar håret med schampo, kanske räcker med att bara sköjla det? Jag har ganska tunt och glatt hår så ska jag sätta upp håret måste jag ha någonting i håret som gör det lite mer strävt så inte alla klämmor etc bara glider av  :blink: Har inte haft problem med skorpor i hårbotten, dock kliar det fruktansvärt. Är sällan men händer. Fick som tips av en kompis att tvätta håret med mjällschampo i förebyggande syfte. Det gjorde jag och jag som aldrig haft mjäll i hela mitt liv fick mjäll som ett brev på posten. Försökte med ett annat mjällschampo för att bli av med det men det försvann inte förns jag började använda ett "vanligt" schampo igen!  :lmao:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #21 skrivet: 2011.02.12 - 23:30:28 »

Jag brukade också slänga i ett par i en stay-up-strumpa, kändes rent och det gjorde inte mig att det inte luktade någonting. Gör det inte nu heller med såpa. Sambon vill gärna ha mjukmedel så det luktar gott  :puke1: Känns onödigt, en del kläder tar stryk av mjukmedlet samt så känner jag bara att det inte behövs  :rolleyes: Det sistnämda räcker för mig  :lol: Vill man ha lite doft läste jag ngnstans att man kan dutta lite eterisk olja på en tyglapp och skicka med i tumlaren, kan ha rört ihop morötterna här  :whistle:

Det där med olivtvål lät intressant men när jag har tränat känns det "renare" om jag tvättar håret med schampo, kanske räcker med att bara sköjla det? Jag har ganska tunt och glatt hår så ska jag sätta upp håret måste jag ha någonting i håret som gör det lite mer strävt så inte alla klämmor etc bara glider av  :blink: Har inte haft problem med skorpor i hårbotten, dock kliar det fruktansvärt. Är sällan men händer. Fick som tips av en kompis att tvätta håret med mjällschampo i förebyggande syfte. Det gjorde jag och jag som aldrig haft mjäll i hela mitt liv fick mjäll som ett brev på posten. Försökte med ett annat mjällschampo för att bli av med det men det försvann inte förns jag började använda ett "vanligt" schampo igen!  :lmao:

Sköljmedel är bara äcklig kemikaliedekokt. Ska du använda sköljmedel kan du lika gärna skita i att tvätta helt.  :tongue: Det du gör är ju att du tvättar för att få bort föroreningar och kemikalier för att sedan dränka tvätten i ett nytt lass med kemikalier. Det räcker att läsa på innehållsförteckningen på sköljmedel, det är inte kemikalier man vill ha i närheten av sin hud precis.  :puke1:
Dessutom behövs det inget mjukmedel alls med tvättnötter. Tvätten blir ju mjukt och fint samt blir avsevärt mer lättstruket. Jag har tom kunnat dra ner på strykandet då tvätten inte blir lika knövlig längre. Win-win.  :yay:

Schampo innehåller i regel ett ämne som heter sodium laureth sulphate eller förkortat SLS, men det finns olika varianter som dock alla slutar på laureth sulphate. Det är ett ämne som gör att schampot löddrar och har en rengörande funktion genom att det löser upp fett. Tyvärr löser det upp även det naturliga fettet i hårbotten samtidigt som ämnet i sig är eksemframkallande och orsakar inflammation i hårbotten. Det ska finnas diverse hälsokosthårschampon som är helt SLS fria men man ska nog lusläsa innehållsförteckningen för säkerhets skull. I många fall har man döpt om ingredienserna eller använt icke INCI beteckningar för att luras. Lite som när buljongtillverkarna började basunera ut att deras buljonger nu är MSM fria men när man läste i innehållsförteckningen hade de bara ersatt en glutamatvariant med flera andra som var mindre kända.
Jag kör med tvål mest eftersom är är löjligt enkelt tvättmedel. Lite olja, lite lut, lite kemisk reaktion och voila, vi har en tvål. Aleppotvålen jag använder har 3 eller 4 ingredienser varav den ena är någon oreganoliknande ört de kryddar tvålen med. Inga otäcka kemikalier med obegripliga namn. Så jag nöjer mig med det. Håret blir faktiskt inte strävt. Eller jo, första och andra dagen efter hårtvätt, då är det lite väl lent även för min smak. Men sen känns det som att hårstråna blir tjockare och håret blir riktigt härligt att hantera.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #22 skrivet: 2011.02.12 - 23:49:45 »

Bara för att förtydliga så lyssnar inte det örat på min sambo  :flirting: Jag köper inte mjukmedel. Punkt. Ser inte poängen med det. Brukar köpa grumme tvättsåpa, visserligen den röda parfymerade. Vill gärna återgå till nötterna men känns som det inte blir rent, bara för att sambon påpekat det  :bang_head: Sen har väl nötterna rest väldigt långt, kommer inte större mängden från Indien?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #23 skrivet: 2011.02.13 - 01:04:59 »

Bara för att förtydliga så lyssnar inte det örat på min sambo  :flirting: Jag köper inte mjukmedel. Punkt. Ser inte poängen med det. Brukar köpa grumme tvättsåpa, visserligen den röda parfymerade. Vill gärna återgå till nötterna men känns som det inte blir rent, bara för att sambon påpekat det  :bang_head: Sen har väl nötterna rest väldigt långt, kommer inte större mängden från Indien?

Jo det gör det. Fast det kommer hit i stora mängder med båt. Helt ok anser jag, särskilt om man passar på att köpa större mängder. Mitt senaste inköp blev ca 2kg. Kommer räcka rätt länge.  :nod-yes:

Du kan ju alltid odla såpnejlika och använda den istället, då blir det ekologiskt och behöver inte fraktas långa sträckor.  :flirting:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #24 skrivet: 2011.02.13 - 01:45:31 »

Nja jag är lite lat så köpa nötter funkar för mig  :laugh: Köpte inte så mycket, halvkilot lr ngt ville mest testa men sedan när det mötte så stort motstånd hemma så va det inte lika roligt  :sad: Jobbigt för min sambo att ha en så "konstig" sambo  :laugh:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.03.02 - 17:26:45 »

Idag kom jag ihåg att köpa hudcremen. Det var söta flaskor.  :tongue:

Kan inte uttala mig om den långvariga effekten, men den är säkert noll som vanligt, men det gick in fort och bra och kändes inte kladdigt. Mjuka händer nu, men får väl se hur länge det varar. Det kändes lite konstigt att det luktar absolut ingenting. Jag menar, ämnena som ingår borde väl ha någon egen lukt även om man inte satt till parfym.  :confused3:

Rätt billigt var det nog. Halva kilopriset mot Helosan som stod bredvid om jag såg rätt. 29:20 för 250 ml.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #26 skrivet: 2011.03.02 - 22:39:32 »

Lämna gärna rapport. Jag har en ansiktscreme som jag fått gratis, men en stund efter att jag smörjt in hela ansiktet så började huden vätska sig precis som om det vore sommar och gassande hett ut  :max-shock: Den var för väldigt torr hud, vilket min är nu när det är vinter och delvis av medzen med...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.03.03 - 00:34:14 »

Jag tror den är bra. Jag tycker effekten sitter i rätt länge. Jag har plaskat mycket med vatten ikväll och jag har inte behövt smörja varenda gång som man får med en del cremer.

Jag gillar fr.a. att den är så okladdig. Jag har alltid hatat att ha nåt på huden och använde aldrig cremer förrän det här torreländet började och nu gör jag det bara när det blir riktigt besvärligt och börjar spricka och så. Jag tror inte såna här cremer har nån botande effekt, det är väl mer en bekvämlighetsfråga, så ingen idé att överanvända. Så såna där cremer som man liksom blir fet av upplever jag som rent obehagliga.

Den söta flaskan suger däremot stjärt! Den är kort och knubbig, helrund och i rätt stadig plast. Spruthålet är litet. Man får trycka för kung och fosterland för att få ut nåt för plasten ger inte med sig mycket iom att bottnen och toppen stagar upp, tänk en liten ölburk. Och då är det lätt att det kommer lite för mycket istället. Men det kanske blir bättre när det är mer luft i den.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #28 skrivet: 2011.03.03 - 18:59:03 »

Jag fixade en dagcreme på the body shop, de hade tydligen klubbkunddag. Sedan råkade en parfym åka med också  :whistle: Vill inte ha "finparfymen" på jobbet, luktar ändå allt annat än gott när jag går därifrån  :rolleyes: På köpet fick man en body scrub och en body butter modell liten med mangodoft samt ett glittrande/skimrande läppglans som luktar mango  :inlove: hur jag fick in det på klimatsmarta produkter vet jag dock inte  :whistle: Har stora förhoppningar på ansiktscremen i alla fall :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.03.03 - 20:40:17 »

 :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544