Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:32:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Klimatsmarta hudvårdsproduker på Willys  (läst 35480 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.02.08 - 22:16:55 »

Gud så larvigt! Jag tror jag kissar på mig!  :lamo:

Men förutom att vara klimatsmarta låter det som de kan vara utan oönskade tillsatser!  :jump_smoke:

Garant Såklart heter vår serie med klimatsäkrade kroppsvårdsprodukter.
Det första varumärket i Sverige där alla varor är klimatsäkrade, märkta
med Svanen och med Astma- och Allergiförbundets symbol.

Garant Såklart står för ett nytt sätt ta ökad hänsyn till klimatet och
minimera miljöpåverkan. Förutom att de är klimatsäkrade är de dessutom
fria från parfym och allergen och har därför märkts med rekommendation
från Astma- och Allergiförbundet.

http://www.willys.se/Produkter--sortiment/Ekologiskt-sortiment/Garant-Saklart/

Låter som inga parabener va? Jag ska dit i slutet av veckan. Då ska jag spana och speja.  :hunter:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1 skrivet: 2011.02.08 - 22:22:43 »

Dessa tror jag på!! http://www.hildur.se/lisen-organics-b2.html Tyvärr verkar det som om produktionen ska läggas ner  Har inte testat för har alltid tyckt att de är så dyra, men är säkert dryga eller iaf prisvärda  :tongue:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.02.08 - 22:56:28 »

Det är ju just det att sånt ofta är dyrt. Men eftersom Willys är Willys så hoppas jag på båda tji parabener och bra pris. Lite parfym kunde de ha fått hälla i för min del dock. Jag tycker det är trevligt när det doftar lite, men det ska vara lite då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #3 skrivet: 2011.02.09 - 10:22:52 »

Balsamet ska vara godkänt för balsammetoden, vilket det ju bör om det ska vara riktigt miljövänligt.
Mineraloljor är inte miljövänliga och egentligen inte heller silikon som ju måste tvättas ur med SLS som tydligen inte är direkt miljövänligt. Schampot innehåller SLS, så helt miljövänligt är det med andra ord inte. Dock hittar jag just nu inte någon bättre källa än Shenet när det gäller hurvida SLS är miljövänligt eller inte.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2011.02.09 - 14:48:23 »

Jag har testat balsammetoden men efter en månad lr ngt så spelade det ingen roll om jag precis "tvättat" håret. Det var ändå skitigt  :shock: Då hade jag ändå gjort en sluttvätt. Kanske hade dåligt balsam :shy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.02.09 - 16:49:12 »

Vad är SLS? Är det farligt för MIG?  :eeek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #6 skrivet: 2011.02.09 - 18:01:50 »

SLS är den rengörande delen av schampot, Sodium Lauryl Sulfate står det för. Såhär säger Skin Deep om SLS.
Det finns även andra rengörare att kolla efter, som SLES-Sodium Laureth Sulfate, ALS-Ammonium Lauryl Sulfate samt ALES-Ammonium Laureth Sulfate. Alla dessa rengörare är i vanliga fall alldeles onödigt starka för hår och hud, dock behövs de om man använder produkter som innehåller mineraloljor, silikoner samt även en del 'sega' naturliga fetter som lanolin.

Även om jag undviker SLS (samt övriga) till hår och hud så vill jag ha min disk ren så där är det Yes som gäller, man får inte bli för tokig.

Ekub - Det kan finnas flera orsaker till att BM inte fungerade för dig. Vad hade du för sista-schampo? Hur många gånger tvättade du med sista-schampo och hur mycket silikon/mineraloljeprodukter använde du tidigare? Vilket balsam hade du till balsamtvätt? Masserade du in balsamet ordentligt och sköljde hårbotten ordentligt? Har du tvättat huvudbonader, kuddar, hårsnoddar mm rent från rester av gamla stylingprodukter?
Men för en del så passar det bara inte, som med så mycket annat.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.02.09 - 18:30:44 »

Jaha, det låter ju inte så bra då. Kan det vara sånt i hudkrämen också, eller är det ett rent "tvättmedel"?  :snowman_sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #8 skrivet: 2011.02.09 - 22:47:52 »

SLS är i första hand ett rengörande ämne men kan ibland användas som ett emulgerande medel, mängden är då mycket mindre än om det är den rengörande egenskapen man söker. Såhär på rak arm kan jag säga att Jungle-balsamet från Lush innehåller lite SLS för emulgering. SLS är också det som gör att schampo och tvål skummar väldigt mycket.

I Garants hudkräm verkar det inte finnas någon SLS, hemsidan.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.02.09 - 23:10:49 »

Men vad bra att du hittat en sida med detaljer! De kunde väl ha länkat dit, de nötterna. Jaha, då ska jag köpa den och testa. Utlåtande kommer om ett par dagar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2011.02.11 - 12:44:24 »

I den här djungeln behöver jag verkligen vägledning.
Jag har fått bort kemikalier från tvätten och är väldigt nöjd med mina tvättnötter.
Nu börjar det vara dax att fokusera på shampoo-balsam-tvål.

Jag har läst att folk tvättar med ägg  ( har inte testat själv)
Någon tvättar bara med balsam   ( testade två gånger med den balsamet som råkade finnas i hyllan, och vet att man ska göra det med rätta balsam , inte vilketsom. Det blev inte rent kan jag säga.)

Jag har långt hår, tunna strån och många sådana. Håret är spikrakt och hänger bara platt om man inte hittar på något. Det känns fettigt på en gång.
Jag permanentar håret 1-2 gg / år och då är allt snyggt och bra, men nu börjar jag fundera vad jag vill.

Om det finns skonsamma permanet för min hårbotten?
Ska jag klippa håret kortare för att få volym utan att lockar.
Vilken ände ska jag börja med hårtvätten?

Igår köpte jag bara något vanligt " lite bättre " märke för tunna hår från ICA och tänke köra med den.
Men SEN skulle jag gärna vilja veta hur jag kan börja.
Kan hända att jag måste köra med permanent och kemikalier fram till juni, sonen tar studenten då,
det fungerar inte då med en mamma som experimenterar med håret :smack_head:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #11 skrivet: 2011.02.11 - 15:26:47 »

SLS är den rengörande delen av schampot, Sodium Lauryl Sulfate står det för. Såhär säger Skin Deep [...] Ekub - Det kan finnas flera orsaker till att BM inte fungerade för dig. Vad hade du för sista-schampo? Hur många gånger tvättade du med sista-schampo och hur mycket silikon/mineraloljeprodukter använde du tidigare? Vilket balsam hade du till balsamtvätt? Masserade du in balsamet ordentligt och sköljde hårbotten ordentligt? Har du tvättat huvudbonader, kuddar, hårsnoddar mm rent från rester av gamla stylingprodukter?
Men för en del så passar det bara inte, som med så mycket annat.

Jag använde Barnängens (hetere så?) aloe vera shampo som slutschampo och sedan neutrals balsam som tvättbalsam och barnängens aloe vera-balsam som vårdande.

Idalinda, hur gör du med tvättnötterna? Jag har ett gäng sedan mitt förra försök, som slutade med att jag återgick till tvättsåpa eftersom sambon inte tyckte det kändes rent (det luktade inte ngnting och sedan blev väl inte jobbyxorna rena lr vad det var). Gjorde ett avkok till 30-tvättarna men det åkte ut i avloppet när jag inte var med i kylskåpsstädningen  :evil:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #12 skrivet: 2011.02.11 - 23:29:03 »

Barnängen kan det vara lite si och så med, de har ändrat recept och jag är rätt säker på att i alla fall flera balsam har något dåligt i flaskan. Det krävs att du kollar innehållsförteckningen noga, eller skriv ut den här så kan jag kolla. (men jag är inte expert).
Neutral ska vara helt okej, har själv provat den och är rätt nöjd.  :smile:

idalinda - Permanent är alltid väldigt starkt, även om frisörerna har bättre produkter än hem-permanenterna.
Jag har också tunna men många hårstrån även om mina är lite vågiga, dock blir det lätt platt för mina strån formar sig inte efter mina önskemål. I somras klippte jag av mitt höftlånga hår och har nu en kort frisyr men det krävs en permanent för att håret ska bli hanterbart. För mig räcker det inte med att bara klippa upp det för att få volym, men kolla med en kunnig frisör om du kan blir hjälp av det. Många upplever att mildare tvättmetoder ger håret mer volym.

Även om du har permanentat håret så kan du använda skonsamma produkter, det är bara bra att hoppa över det uttorkande schampot. Förutom balsamtvätt kan du tvätta med SLS-fritt schampo och hemmagjort äggschampo. Det finns även andra alternativ som bikarbonat, men det är ganska starkt det också.

Har du hittat till lockig.se? Där finns det listor på sista-schampon samt balsam. Viktigast är att först tvätta rent håret från alla gamla silikoner och mineraloljor, det gäller nästan oavsett vilken tvättmetod du sedan väljer då ingen (förutom bikarbonat) är stark nog att ta bort dem. Naturligtvis ska dessa ämnen inte heller finnas i varken sista-schampot eller de produkter du sedan väljer.

Dessutom, du kan alltid välja att göra en tvätt med sista-schampot innan studenten om du vill det. Var och en gör som man själv vill, huvudsaken är att man blir nöjd!  :nod-yes:

Var det någon fråga jag missade?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #13 skrivet: 2011.02.11 - 23:45:57 »

Förresten, ni har väl inte missat min superblandning för hår och hud?!

Mät upp lika delar av extra virgin kokosolja, aloe vera gel (tex aloe 99) och sheasmör. Smält kokosoljan och sheasmöret något i vattenbad, tillsätt aloe vera och häll upp i lämplig tät burk.
Applicera på våt/fuktig hud direkt efter tvätt. Eller varför inte ge håret något extra, men ta bara lite, lite i fuktigt eller torrt hår.

För ansiktsrengöring blandar ni ricinolja med kallpressad olivolja, ca 10-20% ricinolja. Ricinoljan är den rengörande delen och mängden anpassas efter hur torr hy man har. Massera noga in rikligt med olja på torrt ansikte, blöt en handduk/tvättlapp i varmt vatten och låt ligga över ansiktet tills den svalnat, upprepa ett par gånger. Smörj in ansiktet med blandningen ovan. Klart!  :smile:



Gah vad svårt det är att skriva rätt efter ett par glas vin!  drinking_x2  :blink:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #14 skrivet: 2011.02.12 - 00:08:41 »

Tyckte jag kollade hyffsat noga.  :redface: Det var faktiskt på lockig.se som jag först läste om balsammetoden  :flirting:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544