Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 16:49:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Pangasius - vad var det jag sa!  (läst 8615 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.02.06 - 18:01:29 »

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?FormatId=1&ProgramId=83&Artikel=4334297  :puke1:

Jag är så glad att jag slängde mitt paket som jag köpte då när det var nytt. Jag googlade för att jag var nyfiken på vad det var för firre. Hittade bl.a. en fiskerisajt där man fick veta att fiskens mest framträdande egenskap var att den kunde leva och föröka sig i kraftigt förorenade vatten. Var ju bara att lägga ihop två och två då. Hittade även ett forum där folk pratade om att de blivit sjuka och fått allergiska reaktioner efter att ha ätit fisken. Nån hade hittat uppgifter från utlandet på att den kunde innehålla höga halter antibiotika. Någon annan skrev till livsmedelsverket och frågade. Svaret var att de var medvetna om problemet men det förekom inte i svenska partier. Jo hej. Försökte hitta tråden där vi pratade om det, men det var nog på Fettskrämd så det gick inget bra.

Köp inte odlad fisk och om ni ändå gör det, köp skandinavisk. ALDRIG från Asien!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.02.06 - 18:05:34 »

Ha! Jag måste ha stavat fel. Se här så framsynt jag var.  :cool:
http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article1726.html

Det är länk till det där forumet också. 4 år sedan och 4 år sedan den där killen kontaktade SLV. Det går inte fort där inte.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.02.06 - 19:18:38 »

Ja, jag hörde också talas om det och slutade köpa pangasius....
Jag köper mycket hellre makrillfiléer och gör middag av, de innehåller åtminstone naturligt med omega3 annat än den odlade laxen.....
Myyyyysigt att köpa hajmal/pangasius som innehåller förorenat vatten från industrifloden i - ja, var var det nu någonstans, i Kina? Muuuuums, som Maria Montazami säger om Max hamburgare... :w00t: :blink:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.02.06 - 19:25:27 »

Jag äter i princip bara makrill, sill och pinklax nu. Ibland blir det torsk från Atlanten, rödspätta eller andra spättor också. Är lite osäker på torsk och spätta, var inte de rödlistade ett tag? De hade lockpris på färsk rödspätta i en butik på andra sidan stan, så jag åkte ju dit och köpte massor. Först när jag kom hem kom jag ihåg det där med rödlistningen.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.02.06 - 21:05:51 »

Pinklax, är inte den odlad??? (för lite omega3)
Hur det är med spättan har jag inte en aning om, men det låter bekant det där, med rödlistningen, fast säkrast är jag på att torsken var rödlistad ett tag.
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #5 skrivet: 2011.02.06 - 21:31:31 »

Tror inte torsken är rödlistad längre, lobbisterna har kanske gjort sitt arbete väl? Jag vet inte men kan man bara inte låta bli att fiska kommersiellt i några år? Hobbyfiska och fiska till sig själv kan man väl få göra men skippa fiskebåtarna o trålarna? Är inte så insatt så hoppas det blev rätt  :confused3: Så får iaf en del en chans att överleva och föröka sig. För att inte tala om att vi måste städa rent våra hav. Blir så arg och känner mig så maktlös när man ser all förödelse och skit. Finns ngt ställe, dunno where, där man äter mycket fiskfett och kvinnor (och även barn med tror jag?) som vill/ ska ha osv barn får rekommendationer att inte äta fettet alls för det är så mkt gifter som kan skada foster eller förmågan att få barn. Kanske var samma för män? Äh, var länge sedan jag hörde om det så vet inte hur fabricerat det är i hjärnan efteråt  :rolleyes: Men det är ju SKIT!!!  :evil: :guns: :guns: :guns:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.02.06 - 21:32:01 »

Citat
Pinklax, är inte den odlad???
Nej, det är det den inte är och den är nästan lika fet som lax. Inkokt eller bara kokt blir den fin men inte mycket att grava. Den enda av "fusklaxarna" som är ätbar. Billig är den med. De har i frysen på Willys och många andra ställen. Hela, urtagna och huvet borta, men benet är kvar så det blir rätt bra buljong om man vill göra inkokt i gelé.

Greenpeace har gjort om och de verkar inte ha nån lista över rödlistad fisk längre. Hatar när de gör så!  :fork_off: WWF gillar jag inte så jag vill inte ha deras lista.  :tongue_wag:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #7 skrivet: 2011.02.06 - 21:36:25 »

Vad har WWF gjort för ont? Jag har noll koll  :pippi:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.02.06 - 21:37:20 »

Det stämmer nog det du säger om torsken, ekub.

Hittade mitt fler år gamla kort från Greenpeace. Det var bara rödspätta fångad med trål som var rödlistad (förstör bottnarna antar jag). Torsk från Nordsjön och Östersjön.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.02.06 - 21:39:18 »

Vad har WWF gjort för ont? Jag har noll koll  :pippi:

Äh, bara jag som har fått för mig. Känns lite yuppieförening. Allting så fint och påkostat. Får känslan att det mer är till för goodwill för de företag som stöder dem. Ivf förut så var det många fler fiskar på Greenpeace lista också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #10 skrivet: 2011.02.06 - 21:40:39 »

Tråldöd, tråldöd kom ditt lilla fiskstöd  
Tråldöd, tråldöd kom din lilla fiskdöd :whistle:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.02.06 - 21:41:17 »

 :huuh: :pippi: :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.02.06 - 21:55:41 »

Fasen va bra! Jag har händelsevis en stor hel pinklax i frysen! Sambon köpte den för nåt tag sedan när det var lite prisnedsatt... :smack_head:

Jäkla synd angående torsken..... :fork_off:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2011.02.07 - 19:35:10 »

Låna boken " tyst hav " från biblan så vet ni mycket mer om fiskar...

Jag läste den ett par år sedan, och fick totalspader.
 :guns:

Nu köper jag bara makrill,
och ekomärkta fiskar, sill, torsk från barentshav och vildfångad lax.

Vi såg kanske 3 år sedan en film där de odlade fisk  just i avloppsvatten, för dessa fiskar
fixade sig att leva där, de tyckte att det var superfiffigt  :bang_head:.
Lika så får norsk-odlade-laxar meduciner också.

Icke odlat fisk här så länge pengarna räcker!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544