Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 03:32:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Surkål och bajseriet  (läst 68440 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #90 skrivet: 2011.10.15 - 23:04:39 »

Gillar inte att ringa folk om jag inte måste... Har mailat men inte fått svar.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #91 skrivet: 2011.10.15 - 23:30:45 »

Trist att de inte svarar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #92 skrivet: 2011.10.31 - 00:02:04 »

Lite surkålsdata. Den här gången lyckades jag gissa rätt på mängderna och 5-literskrukan blev sprängfull. Jag fick använda lite list för att få dit tyngderna.

Hel kål: 4850 g
Hel paprika: 2113 g

Strimlad kål (stockarna borttagna): 4181 g
Strimlad paprika: 1860 g

Kostnad ekologisk vitkål: 97:-, fulpaprika på extrapris: 42:-, chili: ~15:00 ==> 154:-


Så runt 5 kg vitkål och 2 kg paprika fyller en 5-litersbehållare. Så kan man ju räkna fram hur mycket man behöver utifrån det kanske.

Det är otroligt vad det packar sig om man trycker ner det ordentligt.Det är ju lättare i den stora krukan också eftersom man kan trycka med knytnävarna. Min största bunke är 7 liter och den räckte ju inte på långa vägar för att rymma allt det där, inte ens när det var stampat, utan jag fick hålla på och blanda i olika bunkar. Men ner gick det alltihopa. Jag trodde ju jag skulle behöva använda glasburkar också, men icke. Det måste bero på mina otroliga armmuskler att jag kunde packa så hårt. :king:


OK. Nu är det klart. Allt det där rymdes i drygt 6 stora gurkburkar. 850 g nånting brukar de väl innehålla. Det hade fått rum i 6 om jag offrat lite spad, men det ville jag inte. Så mer än så blir det inte fast det låter så mycket ovan.

Jag var en idiot och packade krukan för full. Det började jäsa över så jag fick lov att ta av locket och ösa ur lite spad och försöka göra rent. Var rädd att det skulle bli förstört, men det blev bra. Så nu vet jag det till nästa gång.

Paprikan blev supergod! Det blir det mer av.

Ninnans lök ser helt OK ut och den är fast och fin. Men jag har inte tordats smaka än. Det luktade nämligen förfärligt mot slutet (hade i en glasburk bara, så stanken smet ut).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #93 skrivet: 2011.11.03 - 22:04:37 »

Jaha, nu är det laddat igen. Drygt 4.5 kg strimlad kål hade jag och det var precis lagom. Antagligen kan man klämma i ett halvkilo till utan att det svämmar över. Så det var ju enkelt och bra, kanppt 5 kg kål får rum i en 5-liters kruka. Jag skar bort knappt ett kilo stockar, så 5 1/2 - 6 kg kilo bör man köpa, ivf om man är lat och inte vill stå och finstrimla stockarna.

Va bra, nu kan jag titta här nästa gång jag ska göra. Vad ska man anteckna saker för när man har ett forum till sin disposition?  :clapgrin:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #94 skrivet: 2011.11.04 - 09:52:37 »

Ja det var min tanke med att skriva recept också, så har man allt samlat på ett ställe, alltid tillgängligt  :smile:
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #95 skrivet: 2011.11.05 - 02:13:21 »

 :laugh:  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 ... 5 6 [7]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544