Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:54:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dukan-dieten, någon som vet?  (läst 15084 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« skrivet: 2011.02.03 - 11:13:09 »

Ett par vänner i min omgivning pratar om Dukan-dieten.
Jag är inte mycket för dieter egentligen, tycker att man istället ska hitta en kost att leva med, inte bara äta en period.
Men jag undrar jag, om det kanske kan vara värt att testa ändå.

Jag har inte läst på så mycket om det hela men det är någonting med fyra faser.
En attackfas med enbart proteiner i 3-10dagar (och magra mejeriprodukter  :max-shock: ). Sedan lägger man till grönsaker i andra faser.
Min tanke är då om man kan göra likadant fast utan kolisarna. Eller blir det helt knas i kroppen då?

Alltså först endast proteiner då i 4 dagar (borde ju vara rätt lätt nu när jag inte har något sötsug). Och sedan lägga till lite broccoli, blomkål och smör/olja i nästa faser?

Men jag tycker att det verkar lite tokigt med det där "villkoret" att man en dag i veckan ska äta enbart proteiner (för resten av sitt liv.. ). Betyder det att det inte går att hålla sin vikt på samma nivå annars?

Vad tror ni?

Googles första länkar på sökningen:
www.dukandiet.co.uk
http://www.nyttigt.eu/viktminskningsprogram-som-ar-en-stor-succe-i-frankrike-dukan-dieten/
http://thedukandiet.info/
Loggat

moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.02.03 - 11:43:28 »

Låter lite knöligt...men magra mjölkprodukter? Uäck! Då hade jag skippat dem helt.
Och bara protein sägs ju inte vara bra i längden....hmmmm...
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.02.03 - 11:50:35 »

Jag håller med om att hellre skippa de magra mejeriprodukterna, hehe.

Gällande enbart protein, det är väl därför det finns en gräns på max tio dagar skulle jag tro?
Loggat

Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #3 skrivet: 2011.02.03 - 12:09:54 »

Skumt!  :goggle:

Förstår inte varför du skal krångla till det.
Fungerar inte LC för dig?
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.02.03 - 12:22:31 »

Well, jo, alltså. Lchf funkar så att jag mår bättre. Men viktnedgången verkar stanna av efter de där "vattenkilona". Det är därför jag undrar om detta skulle kunna funka.
Det finns ju de som kör på bara ägg nån vecka och sedan lägger till fett igen, det borde ju vara ungefär som den här Dukan-varianten?
Loggat

Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #5 skrivet: 2011.02.03 - 12:38:10 »

Jamen det är väl härligt att du mår bra.  :flirting:
Hur länge har du ätit såhär? LC alltså!
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.02.03 - 12:55:37 »

Låter lite farligt nästan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #7 skrivet: 2011.02.03 - 15:12:38 »

OCH dumt   :nod-yes:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.02.03 - 16:03:11 »

Jag hänger inte med riktigt märker jag. Du trivs ju med LCHF och du går ner, eller så har jag uppfattat det ivf. Så varför byta?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.02.03 - 17:26:15 »

Jo, jag trivs väldigt bra med lchf och tänker inte börja äta kolhydratrikt igen.
Men, det trista är att jag återigen (som för 1½år sedan när jag åt såhär, innan sonen föddes) verkar stanna av, då det gäller vikten. Jag vill verkligen, verkligen ner de där 15-20 kilona! Så snabbt som möjligt, men utan att må dåligt då.

Och nu har två i min närhet startat med den här dukan-grejjen, och jag undrar och ifrågasätter. Jag undrar om det kan funka med lchf-tänk med.
Jag tror, innerst inne, att det här med endast protein inte är någon hit egentligen. Självklart behöver man få i sig någonting mer. Antingen kolhydrater då, som man lärt sig tidigare, eller fett som man lärt sig för några år sedan. Enbart proteiner känner jag kan vara skadligt för kroppen. Tycker jag, då.

Jag undrar hur min kropp skulle fungera med detta. Att äta mer protein än fett, och inte tvärtom som jag gör just nu. Just nu äter jag väl 1,5-2 gånger så mycket fett än protein och kanske 17g kolhydrater om dagen en vanlig dag. Det är vad jag trivs med för att må bra och inte känna mig hungrig eller sugen. Men jag har stannat i viktnedgången nu, och sist höll det i sig i ett halvår (efter ungefär 4kg ner av 15 önskekilon), och jag "har inte tid" att vänta på att få tillbaka min kropp i flera år. Jag vill ha den nu. Nyss. Förra veckan. Typ.

Om man tänker på fakir så är det ju inte så långt ifrån dukan. Väl? Ja, förutom fettet då. Förstås. Kanske är fakir det jag funderar på egentligen.

Dukan ifrågasätter jag och tänker inte gå igenom hans "system". Inte nu när jag läst mer om det. Det verkar vara någon stafett-diet i de andra och tredje faserna: En dag enbart protein, en dag protein+grönsaker, en dag protein, en dag protein+grönsaker. Eller 5 i sträck av varje. Ända tills man når sin målvikt. Då ska man börja äta som man gjort tidigare, innan allt, men äta med måtta, och då en dag i veckan med enbart protein. Verkar som om kroppen hoppar mellan de där matdagarna och det kan man ju liksom inte må bra av.

Men jag kan ju missuppfattat. Kanske är det inte så illa som jag tycker idag. Kanske finns det vettiga tankar bakom dieten? Kanske, hehe.

Sorry, här vandrade jag iväg.. Haha.

Well, min fråga är fortfarande samma:
Kan man äta en lchf-variant av detta? Alltså, proteiner i mängder i några dagar och sedan lägga till lite fett i taget.
Loggat

Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #10 skrivet: 2011.02.03 - 17:44:57 »

NEJ!!!!!!!!!! :angrywife:

Föreslår att du körer FAKIR istället.
Då spelar du inte hasard med din kropp.

Men OK, det är din kropp
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.02.03 - 18:09:02 »

Men ealina, det är ju inte länge sen du skrev att du gick ner. Att det står still ett tag behöver ju inte betyda att det står still för gott. Har du kollat hur mycket du äter också? Det är lätt att det slinker iväg med smörklickar och gräddskvättar. Säger en som vet.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.02.03 - 18:22:09 »

Jo, ni har rätt. Det känns inte helt bra. Faktiskt. Men jag är nog lite desperat efter snabba lösningar :cry:

Well. Jag ska göra som du säger hemul, tänka mig för lite extra. Jag skenar lätt iväg. Jag är en "ätare" helt enkelt. Jag äter när jag är glad, äter när jag är ledsen, äter framför teven, äter när jag är trött, äter när jag har tråkigt. Äter, äter.  :crazy:  :whistle:

Och, ja, jag gick ner. Men sedan gick jag upp igen. Och nu händer ingenting. Alls.  :so_mad:


Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.02.03 - 18:44:26 »

Men det kan inte ha gått många dar!  :lol:

Nu vill jag inte pracka på dig det som funkar för mig, men allvarligt, har du nån koll på hur mycket du äter? Jag tror inte att det finns någon längre som på allvar hävdar att man kan äta hur mycket som helst och gå ner i vikt. Så där blev man lurad igen då.  :glare: Sen är det så klart individuellt hur mycket man kan äta. Ändå fortsätter de att säga att man får absolut inte räkna kalorier. Man ska lyssna på kroppen, gubevars.  :whistle: Nå, min kropp talar inte till mig så jag förstår och antagligen inte din heller. Då får man gripa till andra medel om man inte vill fortsätta vara fet, så är det bara.

Man vänjer sig vid att äta mindre även om det inte är kul i början. Det blir ju inte som när man bantar på lågfett, då blir man ju hysteriskt hungrig. Vi skiljer oss också på så sätt att jag inte vill äta ofta, som jag uppfattade det som du gör, däremot vill jag gärna äta mig ordentligt mätt när jag äter och jag har i stort sett obegränsad kapacitet för fett, jag mår inte illa hur mycket jag än proppar i mig. Så det är så det blir för mycket för mig. Jag kan utan problem sätta i mig en stor entrecôte men en sjö av bea följt av en stor portion hemgjord gräddglass med vispgrädde. Jag mår bara bra och det finns plats för lite till!

Jag har ju gått ner på i snitt lite över 1800 kcal (tror jag). Det är inte så himla lite egentligen om man utgår från att en 2000 kanske är "normalt" för en liten, relativt orörlig kvinna som sett sina bästa dagar. Jag har ätit betydligt mindre än så på normalkost utan att gå ner ett jävla gram. Så nog funkar lågkolhydrat - men kanske inte så lättvindigt som reklamen säger för alla.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2011.02.03 - 20:20:43 »

Dukan låter ju lite som "Fit for life", som var en mycket populär diet på 80-talet. Tror inte att det är helsunt med dieter i någon form egentligen, men det kan nog ge en kickstart där man säkerligen kan behålla lite viktnedgång åtminstone. Så om man känner att man vill ändra matvanor och dylikt, så kanske det ibland kan vara en bra väg att gå. Men att det skulle hålla i längden är jag tveksam till. "Fit for life" exempelvis, gick i korthet ut på att man bara åt frukter fram till klockan 12 på dagen. Efter det så åt man lunch med antingen proteiner och sallad, eller kolhydrater och sallad (ris, potatis eller pasta var tillåtet, dock inte vitt bröd), detsamma gällde middagen. Kött eller kolhydrater och sallad. Konstigt att folk går ner på en sån diet? Inget fett över huvud taget...  :crazy: Det är lite det som är problemet med proteinrika dieter också. Men, som sagt, för ett litet tag funkar det säkert.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544