Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:52:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Broccolimos  (läst 12959 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Annapanna
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9



« skrivet: 2011.02.03 - 10:09:05 »

Här kommer då mitt första receptinlägg på denna sida  :smile:

I min familj är blomkålsmos ingen favvo (utom hos mig ) så jag fick hitta på nåt annat    :whink:

Broccolimos
1 påse frusen broccoli (från Netto, kommer inte ihåg hur mycket det är i 700 g kanske?)
En halv grönsaksbuljongtärning
En liten gul lök
En knippa persilja (eller frusen)
En halv till en burk creme fraiche
Salt och peppar
Smör


Koka broccolin medans du fräser hackad lök i en annan gryta i smör. Häll i creme fraiche, grönsaksbuljong och hackad persilja i lökfräset och låt koka upp. Hacka den mjuka broccolin grovt och släng ner i creme fraiche röran, vänd runt och mixa ihop med stavmixer. Ta gärna i lite extra smör eller späd med mer creme fraiche om du tycker att moset är för tjockt. Salta och peppra.
Jättegott till korv tex eller fisk    :eating:
Loggat

"Even if fifty million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.” – Anatole France
Nu är ju inte Livsmedelsverket 50 miljoner människor men ni fattar poängen va ;)
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.02.03 - 11:51:16 »

 :clapping:

mums!

Även min familj är galna i broccoli!

När jag har tid gör jag lyxmoset:

http://web.mac.com/fjallmor/Webbplats/Blogg/Poster/2009/1/13_Gr%C3%B6nsaksmos_p%C3%A5_v%C3%A5rt_vis.html

När jag har brått gör jag smörstompad broccoli
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Annapanna
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9



« Svara #2 skrivet: 2011.02.03 - 12:43:21 »

Åh, måste jag testa låter ju smaskens  :drool:
Loggat

"Even if fifty million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.” – Anatole France
Nu är ju inte Livsmedelsverket 50 miljoner människor men ni fattar poängen va ;)
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2011.02.03 - 22:28:39 »

Har faktiskt funderat över broccolimos men aldrig provat, broccoli går ju faktiskt hem mer hos mannen än blomkål. Jag älskar blomkål  :inlove: Broccoli får också ett hjärta, älskar broccoli med  :inlove: Yummie!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #4 skrivet: 2011.02.04 - 07:20:40 »

Låter gott :lick:, men varför fryst och inte färsk broccoli? och varför buljongtärning?
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Annapanna
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9



« Svara #5 skrivet: 2011.02.04 - 08:53:21 »

Lo: Det funkar såklart med färsk också, går bara fortare med fryst. Och buljongtärningen kan man ju hoppa om man vill, det blir nog bra ändå   :lick:
hemma är detta en snabbrätt där allt ofta finns hemma, om man nu skulle glömt planera sin middag ordentligt  :redface:
Loggat

"Even if fifty million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.” – Anatole France
Nu är ju inte Livsmedelsverket 50 miljoner människor men ni fattar poängen va ;)
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #6 skrivet: 2011.02.04 - 08:58:16 »

Sorry, jag känner mig lite besserwissrig ibland :shy:. Men det är nog det som har ändrat mig mest med denna kost. Äta så mycket från grunden som det bara går.
Men fryst broccoli är ju en bra sak att ha i frysen, faktiskt, ju :nod-yes:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.02.04 - 09:14:09 »


Men fryst broccoli är ju en bra sak att ha i frysen, faktiskt, ju :nod-yes:

oh ja!

alldeles underbar faktiskt

gröna ärtor också

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2011.02.04 - 11:05:23 »

Det sägs ju att det finns mer näring kvar i frysta grönsaker än färska, om man köper i affär. Annars är det väl kvitt samma om man har egna broccolis.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544