Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:29:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: fröer och sådder  (läst 63955 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.02.01 - 16:48:22 »

Snart börjar jag att så!

Jag har bromsat mig hela januari och snart är det dax.
Jag börjar göra ordning byttorna och ska handla såjord nästa vecka.
Sedan är det bara fröerna som fattas  :laugh:,
listan är klar , jag väntar bara på en katalog denna veckan, sedan  :yay:.

Häromdagen var det redan över +20 grader i växthuset, fick gå in och börja vattna lite extra
på den övervintrande växterna.
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.02.01 - 21:37:51 »

Här är jag avundsjuk på din energi. Eller tid kanske, snarare. Jag har inte tillräckligt energi att lägga tid på fröer och sådd. Men lite sallad bojor det i år i alla fall.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.02.01 - 21:38:39 »

 :eeek: Åååh! Har du växthus!? Lyllo dig!
Har också gjort en list som ska beställas typ snart....  :nod-yes:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.02.01 - 22:17:13 »

Hon hade det. Nu har det förvandlats till ett jättestort havregrynsförråd.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.02.02 - 06:44:33 »

Jaaaa, men tänk när det är utröjt - tomater gurka och annat trevligt!!! Här sitter jag på en gård med 11 hektar mark och har skamligt nog inte en tillstymmelse till växthus.... :shy:

nä, får nog fixa något sådant, och inte fylla det med havregryn :biggrin1: Nä fy, havregrynsgröt som e så  :puke1:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2011.02.02 - 07:41:05 »

Moncan, kan jag får en av dina hektarer?

Orken , tiden och intresset?
Tid har jag för jag är förtidspansionär,
ork är det väldigt varierande med, vissa dagar fungerar jag , andra är jag totaldöd
trädgården är en sådan syssla, som håller min livsgnista uppe året runt på något sätt,
utan att kräva att jag aktiverar mig hela tiden för det.
Dessutom är trädgården bara 900kvm och vi är flera som sysslar med den.
Inga småbarn här , utan 3 starka tonåringar som alla år har hjälpt till med allt tungt arbete.

Mina killar tvättar växthuset på våren, tömmer komposter på våren och hösten.
Gör snygga kanter på landet och gräver och greppar landet.
lyfter alla hinkar ut och in från växthuset ( vi odlar i hinkar där)
Gräsmatta finns det inte så mycket kvar, men det är oftast någon annan än jag som kör det.

Vi täcker odlingslandet med klippt gräs ( det får vi från grannar  och hämtar ibland på ett ställe med stora gräsytor)
När alla hjälps åt även här, behöver man inte göra något annat efter midsommar än bara vänta på skörden.
Vi vattnar bara under några veckor på våren då fröerna gror, växterna är nyplanterade och  grästäcken är inte komplett. Sedan kan vi resa på båtsemester 2 veckor och bara slappa. och jag växthuset har också en
automatiserad bevattningssystem.

Maken sköter allt bygge och tekniken ( pergola, stolpar, växthus, värmefläkter, skuggning av växthuset...)
och i viss mån även de andra tunga momenterna

jag får bara allt det roliga!
Planeringen och drömmandet på vintern, fröbeställlningen, sådder av dom små under ett långt lysrör
och snacket med dom små plantorna när dom växer :inlove:

Omplanteringen gör jag i omgångar , oftast har jag någon av barnen till hjälp.
Det är en härlig tid i växthusvärmen! april-maj :inlove:

Det blir något nytt och roligt hela tiden, men jag MÅSTE inte göra något på en bestämt datum.

Någon har sagt att jag skulle börja som trädgårdsmästare.
Visst, men jag skulle aldrig orka med de volymer som behövs där ( man omplanterar då 500-1000 plantor / dag där
och det är vad jag orkar med under hela sesongen  :lol: ), och inte att jobba varje dag
från morgon till sen kväll i perioder.

Min nivå är väldigt begränsad, men jag är så glad att jag kan göra någon lustfyllt och att familjen
ser det och gör allt för att det ska gå.
Loggat
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.02.02 - 15:08:45 »

Åh, hade du bott i närheten hade du gärna fått låna en hektar, om jag fick smaka en tomat eller tre :blush:
Vi fick ett växthus om 10x5 m, men tiden att röja och sedan sätta upp det har aldrig funnits. Jo, visst, visst är sambon permitterad någon månad varje år men det är ju mitt under smällkalla vintern och då röjer man knappast 60-70 cm snö i -15 grader....och semester på sommaren har han aldrig....
Nåja, drömma får jag.... :whistle:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2011.02.02 - 19:03:43 »

Ååh ,att ha en dröm om 50kvm växthus så nära :inlove:.

Det kräver sin tid att bygga grund och resa upp alltihopa.
Kanske kan ni försöka göra det hela i etapper, gräva under en höst,
gjuta nästa vår, lägga golv / odlingsbänkan på nästa höst och
resa upp växthuset nästkommande vår.
Sakta-men-säkert  :whink:

Vilka djur har ni?
Loggat
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.02.02 - 20:26:11 »

Vi har fem tackor och en bagge och en liten shettis. På detta en låne-bagge och en islandshäst som foderpålle över vintern  :smile: Utöver det  tre stora hundar och två katter. Sedan är jag förtjust i fåglar så en voljär med finkar av olika sorter finns det med, å så två diamantduvpar  :lol: Och sambon har två akvarier med diverse klass 5 fiskar, svåringar alltså....  :blink:
Det ska bli höns igen så fort hönsgården är i ordnig....det var det här med tiden då, ja... :ninja:
Varför det inte blir så med gräva ena året och gjuta andra året är för att givetvis blir det förvaring av hösilagebalar eller virke just där växthuset var planerat att ligga.....bästa stället, och inte bara för växthuset  :lol1:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.02.02 - 20:48:28 »

Skit i växthuset! Hönshuset är prio ett!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.02.02 - 21:10:16 »

A, jag vet -ägg - Hönshuset finns ju men gården är en bedrövelse...med så mycket rovdjur här så måste det vara i ordning först innan det kommer nya hös hit  :lol:
Men att ha växthuset i ordning....de hade vatt nåt.... :clapping:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.02.02 - 21:25:08 »

HÖNS!  :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2011.02.02 - 22:38:12 »

Det verkar vara enklare att göra ordning för hönsen först.

Att bygga ett växthus är ett husbygge trotts allt.

Ni som redan har flera djur att ta hand om är redan bundna till att vara hemma och se efter dom.
Så några höns till det gör inte så stor skillnad, förutom att ni får en massa ägg!!
och det är inte fel alls.

För oss skulle djur innebära att tänka om alltihopa, växter kan man alltid lämna ensamma och bara åka iväg
på sommaren.
( under våren går det inte, små sådder dör inom ett dygn om de inte får rätt med vatten,
 inte för mycket , inte för lite!)

Så jag röstar också för en hönsgård! :thumbsup:
Loggat
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.02.03 - 10:39:43 »

 :tongue_wag: Ja ja, ok då!  :flirting: Hönshus får det bli! Har längtat efter egna ägg igen...det är så förbaskat gott och lätttillgängligt...
När våren och tjällossningen kommer ska här grävas för att gjuta runt gården för att fästa minknät i. Så kanske de förbaskade minkarna/grävlingarna/rävdj*****na inte kan sno mina höns igen.... Och nät över för att stänga ute duvhök o vråk.....  :angrywife:
Egna höns i grytan är inte dumt det heller  :dribble:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.02.03 - 11:55:18 »

 :dancing_chicken: :chicken: :dancing_chicken:

 :inlove:

eller kanske..

 :chase:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1] 2 3 ... 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544