Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 08:12:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 53   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Moncans resa....  (läst 291611 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.01.31 - 14:17:16 »

Nån klåda kände inte jag. Kände ingenting.

Låg dos - utgå från dosen du har ätit förut och fördubbla den under en månad då. Jag tycker det lät vettigt. Man kan få mycket konstigt av jod om det går snett, t.o.m. bli självmordsbenägen, så better safe than sorry. Första omgången jag försökte blev jag ju lite stirrig, fick Psychokänslor när jag stod i duschen och trodde nån var utanför, så jag hör nog till dem som ska ta det jäkligt lugnt.

Alla mg-doser är höga jämfört med det rekommenderade 150 mikrogram!

Var köpte du ifrån förresten?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.01.31 - 14:33:15 »

Jag köpte Holistics Lugol's från http://isilia.jetshopfree.se/kaliumjodid-lugols-losning-50ml-p-205.aspx Det gick snabbt, beställde i helgen, fick det idag.
Jag ska ta ditt råd och ta det lugnt med doseringen. Dessutom läste jag någonstans att man inte bör ta det efter kl 15 då man kan få sömnproblem....
Vad beträffade algtabletterna så tog jag 5 st(2st=1.5mg alltså 4.5mg totalt) under ett par dagar, märkte inget speciellt annat än att det var dumt att ta dem för sent på dagen...japp, sömnen uteblev.... :bang_head:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2011.01.31 - 15:09:28 »

Å fan. Jag brukar ta mina på kvällen, ofta innan jag lägger mig och jag har ju svårt att somna ibland.  :ignore:
Jag ska genast gå och ta tagens dos.

Det var ett nytt inköpsställe tror jag. Jag ska lägga till det i listan över inköpsställen. Fick du det i en sån där fin pipettflaska?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.01.31 - 15:45:56 »

Ha ha ha jaha, haft svårt med insomningen förstår jag  :rolleyes: Jag läste faktiskt detta dagen efter min sömnlösa natt...och ändå trodde jag tills dess att min sömnlöshet berodde på för många kolisar i semlorna min mor serverade på lördagen, även om detta fenomen var ett nytt symptom på min 'kolhydrats-allergi' he he he  :laugh:

Japp, exakt en sådan som var på bild över Holistic's prylar.
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.01.31 - 16:03:21 »

Bra att veta, för pipettflaskor eller bara pipetter är svåra att få tag på och gummitutan förstörs med tiden av joden. Fick nyligen offra pipetten till en av mina steviaflaskor.

Fast du, innehållsförteckningen där är ju helt bäng.

Näringsvärde per dagsdos
Jod 5,0mg, 33,30% av RD
I

5 mg jod är 3300% av RDI...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.01.31 - 16:27:23 »

Var såg du den innehållsförteckningen?? Den såg definitivt skum ut. På flaskan stämmer det i alla fall om det nu är en tröst  :rolleyes:
Jag beställde just den flaskan för jag såg att den var lik alla andra Holistic's varor...på etiketten....
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2011.01.31 - 16:28:55 »

Ja, jäklar, nu såg jag den också.... Och undrar om det inte står så på flaskan med.... :blink:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.02.01 - 09:53:33 »

Ja, i alla fal, som jag skrev tidigare - det står så på flaskan med..... Hade inte ens reflekterat över det...  :smile:
Och idag blir en svår jobbig kräks bajs- dag.
Hatar pluggeriet emellanåt. Och så behöver jag åka och handla för att fylla på förrådena och det ser ut som att det är ekande tomt på kontot...väntar in en utbetalning men det vete katten när det blir.....
Doserade till mig (feg som jag är vågade jag inte smaka på Lugol's lösningen  :redface:) 6mg jod....via algtabletterna...
Vi får väl se vad som händer  :crazy: kanske blir något sånt här  :w00t:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.02.01 - 10:13:52 »

Kan man verkligen veta hur mycket jod algtabletter innehåller? De måste ha finnas starkare nu förresten. När jag åt det fick man ta en hel näve bara för att komma upp i RDI. Gå över på Lugols du, men starta med lägsta möjliga dos.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.02.01 - 14:39:29 »

Mja, enligt innehållsdeklarationen står det att 2 st tabletter är RDI, alltså 1.5 mg jod..... Jag tjoffade i mig 8 st... det blir 6 mg.
Alg -Börjes tabletter är det  :smile:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.02.01 - 15:02:40 »

Men 1.5 mg är 10 ggr RDI. Om två tabletter verkligen innehåller motsvarande RDI, 150 µg,  så har du ätit 4*150=600 µg, alltså 0.6 mg.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.02.01 - 15:32:58 »

Ehh, vänta lite här nu... Nu förvirrar du mig... Va?
Om 2 tabletter innehåller 1.5 mg och det står att detta är RDI, hur kan det då bli 0.6mg???  Jag känner att mina kunskaper som vetenskplig kemist precis föll pladask, dvs, jag har inga  :ninja:
AH, skit... jag kör Lugol's imorgon... Typ två droppar, som ska vara 33.30% (3300%) avRDI  :lol:
Äsch, orkar inte riktigt tänka just nu.... :bang_head:

Måste ju åka och handla jö, har inte fått gjort det än....
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.02.01 - 15:39:13 »

Därför att RDI inte är 1.5 g. Det bara 0.15 g = 150 µg. Om det inte har ändrats alltså.

[TILLÄGG]
Nä, det är samma. Jag hittade sidan hos SLV tillsist.
http://www.slv.se/...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.02.01 - 20:41:04 »

Ha ha ha! :smack_head: Här skriver de både på burken och på flaskan just detta.... SKumt...
Men jag provar mig fram, tack tack hemulen!  :inlove: :flowers:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.02.01 - 21:15:59 »

2.5 mg per droppe låter rätt normalt i alla fall. Det har nog missat på RDI bara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 53   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544