Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 23:33:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 53   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Moncans resa....  (läst 296329 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2011.02.03 - 15:36:51 »

Hmmm, knäppa tankar hade jag innan, speciellt med tanke på min snabba viktuppgång på kort tid....så jag är redan en knäppis  :wacko:
Att hälla i sig jod är väl min sista utväg känns det som.....måste prova i alla fall....

Förresten, är det inte underlättande om man är en knäppis på det här forumet?  :w00t: :crazy: :sneaktongue:
Dessutom - om något händer är det mitt ansvar, allena...skulle aldrig skylla på dig....  :flowers:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #46 skrivet: 2011.02.03 - 15:39:35 »

Jag tvår bara mina händer eftersom jag känner det lite som jag fått folk att börja hälla i sig jod. Därför vill jag framhålla att det inte är riskfritt. Börjar du få panik eller plötsliga självmordstankar så lägger du av va?
Varför skall man hälla i sig jod  :confused3:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2011.02.03 - 16:05:32 »

Därför att jod är viktigt för bl.a. sköldkörteln men även alla hormoner i kroppen använder jod och där vi bor får vi i oss väldigt lite jod. Det är därför de joderar saltet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #48 skrivet: 2011.02.03 - 17:28:25 »

Jag är rätt ovetande om allt det där, och också rätt skeptisk till att gå och på egen hand "hälla i sig"

Har man problem med sköldkörtlen är det ok, men där finns väl annat än salt som innehåller jod. Eller?
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2011.02.03 - 18:06:40 »

Tillsatt jod? Nej, det tror jag inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2011.02.03 - 18:09:38 »

Eftersom jag inte får hjälp med mina problem väljer jag att på värsta harakiri-sätt 'hälla' i mig jod  :crazy:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2011.02.03 - 18:35:12 »

Hajj!  :kungfu:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #52 skrivet: 2011.02.03 - 20:06:47 »

Tillsatt jod? Nej, det tror jag inte.
Nej inte tillsatt.
Finns det inte i något vi äter?
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #53 skrivet: 2011.02.03 - 20:22:30 »

Nej inte tillsatt.
Finns det inte i något vi äter?
Skaldjur finns det mycket jod i. Så det är bara att börja frossa i räkor, musslor, kräftor och annat gott!  :cheers:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2011.02.03 - 20:33:58 »

Jo, men det finns inte så mycket. Man tror att folk förr fick i sig massor mer än vi får här och nu. Här (och i Amerika) ligger RDI som sagt på 0.150 mg. I Japan är det genomsnittliga intaget 12 mg. Viss skillnad.

Dessutom kan feta få ännu mera brist på jod eftersom fettvävnaden slurpar åt sig, precis som med D-vitamin.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #55 skrivet: 2011.02.03 - 20:50:20 »

Dum fråga här då. Det kan inte vara så att japaner och svenskar har olika näringsbehov? Ja, jag vet att vi alla är människor och allt det där, och jag vet att japaner lever längre än genomsnittet, men ändå. Kan inte kroppen ha anpassat sig på något sätt?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #56 skrivet: 2011.02.03 - 23:17:31 »

Jag läste någonstans att människor världen över är mer lika genetiskt än två apor i samma träd. Om det stämmer eller inte vet jag inte.

Men maken kom med en tanke idag. Tänk om man hittade en ämnesomsättningsgruppering av människor. Ungpå samma sätt som blodgrupp. Man kan ju konstatera att vi tål olika saker olika bra.

Svar på någons inlägg eller fråga? Nä, jag svamlar som vanligt.

Ta hand om dig, Moncan.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2011.02.04 - 06:47:10 »

Jag läste någonstans att människor världen över är mer lika genetiskt än två apor i samma träd. Om det stämmer eller inte vet jag inte.

Men maken kom med en tanke idag. Tänk om man hittade en ämnesomsättningsgruppering av människor. Ungpå samma sätt som blodgrupp. Man kan ju konstatera att vi tål olika saker olika bra.

Svar på någons inlägg eller fråga? Nä, jag svamlar som vanligt.

Ta hand om dig, Moncan.

Feel free att svamla i min tråd :yay:

Jag fortsatte med 2 droppar - ja, va fasen, det blev ju mindre konstigheter igår och i och med att jag ska till gymmet idag så skadar det inte  :bg:

Jag pysslar om mig själv så bra så  :flirting: nästan lika bra som guben tar hand om mig...kaffekopp till höger om mig, mina barns kiv om tandkrämen till vänster om...ja, morgonen är precis som vanligt!
Jag käkade en 300g nötfärsbiff med smör igår. Körde lite på periodisk fasta.....
Ska se om jag klarar det idag också.....
Kraaaam på er alla!!!  :wave:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #58 skrivet: 2011.02.04 - 07:01:29 »

Periodisk fasta  :flirting: låter intressant, på allvar alltså.
Jag har varit nyfiken på det länge, men aldrig praktiserat.

Det var väl Bookia, som gjorde ett försök ett år sedan.
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #59 skrivet: 2011.02.04 - 19:47:01 »

Japaner äter väl en hel del alger, typ misosoppa och annat. Alger innehåller väl en del jod?
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 53   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544