Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:03:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Herdegryta  (läst 9941 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2011.01.20 - 14:01:41 »

Lyckades få tag på fet irländsk köttfärs på Willys, sammanlagt 2.5kg. Dessutom hade Kvantum fått en jätteleverans av rödkål som uppenbarligen är i säsong nu, så jag tänkte att jag kunde kombinera de två. Resultatet blev herdegrytan som var klockren. Kan ätas som köttfärssås eller som den är. Det är ypperlig matlådemat.
Detta recept ger ganska så exakt 6 liter herdegryta. Det blev en redig middag samt 17st matlådor för min del.

3st lökar
7 klyftor vitlök
2kg rödkål
2.5kg nötfärs
4st fond "du chef" oxbuljongbyttor
3msk grönsaksfond
3msk italiensk kalvfond
2msk oxfond
3msk stark paprikapulver
2tsk chilipulver/sambal oelek/annan chilikrydda
3st smetana
3tsk spiskummin

Tillagning
Hacka och fräs upp lök och vitlök i mycket smör och kokosolja. Riv rödkålen fint och släng i grytan.
Släng ner kryddorna och låt ge smak. Släng ner köttfärs och smetana och låt puttra i 20-30min.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2011.01.24 - 13:17:46 »

Verkar smaskigt men jag måste fråga. 3 st smetana, är det 3 förpackningar och hur stora är dom i så fall. Kan man ha något annat för jag gissar att smetana kan vara svårt att få tag i.
Loggat

Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2011.01.24 - 22:15:35 »

Ah, jag har nästan helt gått över till smetana eftersom den är fetare än creme fraiche (42%) vilket gör att grytan blir tjockare så man slipper använda så mycket arrowrot för att tjockna till det. Men det går såklart utmärkt att byta ut mot valfri liten burk creme fraiche. Smetanaförpackningar är lika stora som CF förpackningar så det är likvärdigt. Jag har hittat smetana på min Kvantumbutik samt Ica Maxi. Det ska nog finnas på stora Coop också men jag har inte kommit mig för att titta efter. Det brukar annars stå bland laktosfria mejerivaror då det produceras av Valio. Ser ut såhär!
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #3 skrivet: 2011.02.10 - 08:29:54 »

En fråga till! De där oxbuljongbyttorna, vad är det? Det är inte tärningar? :confused3:
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2011.02.10 - 10:10:00 »

Finns "gelebuljong" med som är som i små byttor, kanske dem Bookia menar?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #5 skrivet: 2011.02.10 - 22:59:43 »

Ja, exakt. Det är rätt godkänt innehåll i de och de är otroligt bra i matlagning. Särskilt nu när jag inte har tid att koka egen buljong.

För att se produkten (går tyvärr inte att länka), gå till Knorrs hemsida och klicka på fliken "Fond du chef", där ser ni bild på förpackningen och kan läsa lite innehållsinfo.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.02.10 - 23:04:04 »

Knorr!  :max-shock: :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544