Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.26 - 18:16:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Runka tupp  (läst 8071 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.01.16 - 21:12:03 »

Den här boken "Monsterbiff till middag?" är rolig!

Kalkoner insemineras. Men det går inte att få sperma från tupparna på samma sätt som med tjurar och galtar, med en attrapp som de får sätta på. De måste handrunkas.

Att runka tupp är en svår konst som man måste lära sig, så det finns speciella tupprunkare. Det hela tillgår så att tuppen självmant hoppar upp i knät på tupprunkaren om den varit med förut, de sägs gilla det nämligen, och sedan stoppar herr tupprunkare in fingret i fågelns kloak och stimulerar könsdelarna tills det förväntade resultatet uppnåtts. Det här talar man av nån anledning tyst om på Ingelsta!  :biggrin1:
(Obs att det något vulgära ordvalet här inte är mitt. Det står så i boken.)

Apropå grisar så är inte det helt problemfritt det heller. Men där är det suggan som är kinkig. De funkar lite annorlunda än vanligt folk tydligen. Sperman sugs aktivt in i livmodern och för att detta ska hända så måste suggan stimuleras så att hon känner sig upplagt. Det tillgår så att bonden/skötaren grenslar suggan och tynger mot hennes ryggslut samtidigt som han klämmer med knäna mot hennes ljumskar för att hon ska tro att hon bestigs av en galt. Danskarna har uppfunnit en speciell massagesadel för detta ändamål som heter Mr Stimulus. :lamo:

Jag säger bara en sak - ur led är tiden.  :smack_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #1 skrivet: 2011.01.16 - 21:23:01 »

 :lmao:
Men ändå  :bang_head:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2011.01.17 - 07:05:33 »

Varför kan man inte låta de arma djuren få träffa varandra?!  :byecry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.01.17 - 12:18:58 »

Det kan jag också svara på. I Sverige finns bara en enda kalkonras. Den hårda aveln har lett till att tupparna är groteskt mycket större än hönorna, kan väga 30 kg om jag minnns rätt, och de passar helt enkelt inte ihop längre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2011.01.17 - 18:10:17 »

Det är vansinne!  :max-shock: Jag vill att djuren ska få knalla omkring på backen och sprätta, med en tupp som sätter på dem ibland när läget är gynnsamt. En tupp som är rätt storlek såklart.  :sad: Jag äter inte kalkon, men det är väl kanske lika illa för höns....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #5 skrivet: 2011.01.17 - 18:21:03 »

Din mångsidighet är stor, hemul    :laugh:
 :inlove:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.01.17 - 18:36:07 »

Det verkar som Bosarp faktiskt är bättre. Det kom ju larm om att de byter benen för att de blir så tunga, men det gör vanliga kycklingar också. Om jag förstod boken rätt så är benproblemen inte värre på Bosarp och kycklingarna har det mycket bätte. Det är problem med höns också, att det bara finns snabbväxande raser i Sverige. Bosarp har visst försökt få tag i långsamväxande, men det är visst väldigt krångligt det där.

Det kan också vara så att s.k. majskyckling, Bjärekyckling, är aningen bättre än vanlig, men jag måste kolla upp en grej. Kycklingarna har det bättre där och de får inte (regelbundet) antibiotika i fodret som vanliga kycklingar. Det som är tveksamt är att de påstår att fodret är närproducerat, men närproducerad majs, finns verkligen det? Om den är importerad är det väl fråga om GMO. Jag ska ringa och försöka få klarhet i det.

Dessutom får kycklingar syntetiska aminosyror för att kunna växa så mycket och så fort. Två stycken. En är framställd på kemisk väg och den andra produceras av GMO-bakterier. En av dem används visst av kroppsbyggare...

KRAV tillåter varken syntetiska aminosyror eller antibiotikapeppring, så Bosarp är grönt där. Bjärekyckling får de syntetiska aminosyrorna men inte antibiotika och så var det frågan om majsen då. Det är förresten inte alls majsen som gör dem gula som de påstår. Det är papprikapulver och nåt annat med stark färg.  :shake_head:

Den största orsaken till att kycklingarna hålls instängda är förresten den salmonellaförsäkring som finns. Den kräver att de inte får gå ut. Om man upptäcker salmonella så gasas hela besättningen, huset desinficeras, nya kycklingar köps in, försäkringsbolaget ersätter allt och det är back to business på nolltid.

Nuvarande ägaren till Bosarp har på de 10 år han drivit stället varit med om salmonellainfektion en enda gång. Det var dessutom när fågelinfluensan tvingade alla att hålla fåglar inomhus. Han menar att smittan inte alls kommer från vilda fåglar utan med fodret.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.01.17 - 18:39:24 »

Din mångsidighet är stor, hemul    :laugh:
 :inlove:

Det stod ju i boken!  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #8 skrivet: 2011.01.18 - 11:30:43 »

Det förstod jag.
Kunne bara inte låta bli   :bg: 
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2011.01.18 - 15:01:31 »

 :laugh: Men gu så dumt och vilket jobb. Undras vad dessa personer säger på fester när folk frågar vad de jobbar med. Sorgligt att det inte får sköta det på naturligt sätt. Den här kycklingrasen är avlad för att ha hållbra ben men ge mycket kött http://honsraser.se/slaktkycklingar.html
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.01.18 - 17:04:17 »

De gör nog annat också, tupprunkarna.

Som jag fattade det är uppfödningen uppdelad på flera led, både vad gäller kyckling och kalkon. Någon har stamfäderna till alla fåglar, de behöver bara ett fåtal. De säljer vidare till någon som producerar småkycklingar som sedan säljs nästan nykläckta till köttuppfödarna. De köper alltså in färdiga småkycklingar som de föder upp till slakt. Om jag inte förstod helt fel är det ingen som kör hela kedjan.

Jag har hittat en ras för oss! Åsbohönan. Liten och anspråkslös. Den är så söt!  :inlove:
http://kackel.se/lantras_hons.html

Undrar om det är alla lantraser som finns kvar på den där sidan? Det är ju skrämmande. Måste ju ha funnits massor.  :byecry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544