Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:30:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ketchup  (läst 18218 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.01.03 - 11:30:10 »

Ketchup

Detta är inget exakt recept. Jag vägde (och räknade) den här gången bara för att kunna skriva ett recept. Det är fritt fram för experiment. Det finns massor med olika ketchuprecept. Jag har plockat ut de kryddor jag gillar och som i mitt tycke gör att det smakar ketchup.

  • 1 kg tomater
  • 1/2 kg gul lök
  • 1.5 dl rödvinsvinäger (minst)
  • 10 nejlikor
  • 10 kryddpepparkorn
  • 2 kardemummor
  • kanelstång, 1 bit lång som tummen räcker
  • 1-2 tsk senapspulver (alternativt gula senapskorn)
  • 5-10 lagerblad
  • några tag på pepparkvarnen
  • lite salt

Om man vill:
Tomaterna ger så mycket sötma så man behöver egentligen ingen sötning. Jag brukar ta ett par teskedar råsocker med kraftig smak, t.ex. melass. Men som sagt, för sötman behövs det inte.

  • Egentligen ska man skålla och skala tomaterna, men det struntar jag i. Skär tomater och lök i bitar och förpassa alltihop till en kastrull.
  • Låt småputtra under lock i 1-2 timmar.
  • Plocka ur ivf lagerbladen och kanelstången. De andra kryddorna kan vara kvar om man vill. Tycker man det är nog kryddigt redan så pillar man upp dem. Mixa järnet.
  • Häll tillbaks i kastrullen och koka ihop litegranna utan lock. Det brukar vara rätt bra konsistens från början. Smaka av med mer salt och vinäger om det behövs.

Vill man spara en längre tid är det nog bäst att sätta till Atamon. Satsen ger ungefär 2 1/2 majonnäsburk. Färgen blir så klart inte så tomteröd som Felix ketchup. Ketchupen är god till allt möjligt, inte bara korv. Det blir annorlunda när man vet vad som är i.  :shy:
 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.01.11 - 21:18:33 »

MMM. jag kommer säkert att testa detta någon gång, funderade lite ketchup idag när jag läste i " den hemlige kocken" om att i 1800 -talet använde man inte alls tomat i ketchup, minst sagt annorlunda tanke.

Boken berättade om ingredienserna i dåtidens ketchup , men inte mängder.

Kan någon gissa hur man skulle göra en sådan här ketchup:
" koka ihop sardeller, schalottenlök, pepparrot, muskotblomma, skivad citron, hela kryddnejlikor och pepparkorn med portvin och madeira.
Reducera till hälften ( vadå?).
Använd sparsamt tillsammans med smör som sås till stekt eller grillad kött"

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.01.11 - 21:33:24 »

Det var en del ingredienser där som jag ska lägga till nästa gång.  :drool:

Tycker det blir jättegott. Har t.o.m. ätit den till entrecôte - med smörklick förstås. :biggrin1:

Förresten, färgen blir lite som chilisås, sån man köper.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.01.11 - 21:35:55 »

Säger kocken något om Atamon? Brukar använda det ibland.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.01.20 - 22:19:59 »

Kocken säger en hel del om konserveringsmedel. Hela E-listan finns med i boken så den kan rekommenderas varmt till alla LCHF:are. Det är en fantastiskt bra bok och värd varenda krona. Och bra pris hittar man på Adlibris och Internetbokhandeln.   :whistle:  :lick:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.01.20 - 22:21:43 »

Men säger han något specifikt om Atamon?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.01.20 - 22:28:07 »

Nej inte just om Atamon vad jag kan minnas eller hittar i innehållsförteckningen. Men om man går på innehållet så kan man ju leta upp E-nummerna så får man veta lite mer.

Och i vissa fall behövs ju konserveringsmedel men med dagens frysar är det bättre att förvara där i små portioner så behövs det inget Atamon.

 :wave:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.01.20 - 22:30:39 »

Men jag tror inte Atamon är så farligt. Just den här typen av grejer tycker jag är svårt att ha i frysen. Man äter ju inte alltid samma mängd.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.01.20 - 22:39:01 »

Nä, jag tror inte heller att det kan vara så farligt i små doser. Men jag har tex mitt äppelmos i frysen och glömmer alltid att ta fram det till skinksteken.

En annan sak appropå Atamon, man brukar säga att man ska lägga äppelklyftorna i en skål med vatten och citroncyra eller Atamon när man ska koka äppelmos. Men jag tar i stället en skål med ca 1-2 l vatten och en stor tsk salt. Det känns inte alls i sylten sedan och fördelen är att äpplena inte mörknar, de mörknar inte heller efter i frysen vilket de gör om man har haft dom i citroncyra. Så mitt äppelmos är lika vitt och fins som när jag kokade in det. :smack_head: :lick:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008.01.20 - 22:40:53 »

Jag slänger dem i grytan vartefter bara. Fast jag gör nästan aldrig äppelmos längre. Inget gott på köpeäpplen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.01.13 - 23:16:39 »

Idag har jag kokat ketchup på en burk Garant ekologiska tomater. Det gick alldeles utmärkt.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2009.03.04 - 19:17:26 »

Om man nu använder tomat på burk i det här receptet, hur många burkar ska man ha då? Det är ju vätska i de burkarna också. Eller silar man bort den? Måste nämligen prova att göra egen ketchup, eftersom det går åt en hel del här hemma. Den här verkar ju både nyttigare och godare än vanlig ketchup. Billigare också?
En fråga till; Hur länge, på ett ungefär, håller den sig om man nu inte fryser in?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.03.04 - 19:24:53 »

Jag vet inte hur länge det håller sig, för jag häver i Atamon och då håller det sig ju länge.  :shy:
Men man har ju mycket ättika/vinäger, så gissningsvis minst en vecka. Snålar du mycket på vinägern ska du nog inte spara utan koserveringsmedel, för tomatasåser hör till de där grejerna som kan bli farliga om det inte är tillräckligt surt.

Jag hällde inte bort vätskan. Använde nog Garant hela tomater tror jag. De ligger i tomatpurésås. Hur som blev det inte mer vätska än det blir från mogna färska tomater. Man behöver inte koka så länge med konserverade tomater, men en timme bör man nog köra för att få ur smaken ur kryddorna.

På konserverade tomater skulle jag tro att det blir billigare, ja. Jag anpassade receptet efter vikten som stod på burken bara. Det är inte så noga med kryddmänderna. Salt, socker och vinäger kan man ju smaka sig fram. Man kan ta ättika också om mab vill snåla. Det gjorde jag sist för jag hade ingen vinäger, nähej.

Hoppas du gillar det. JAG tycker det är supergott, mycket godare än köpe.  :inlove: :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.03.04 - 19:29:11 »

Kom just ihåg att jag t.o.m. fick slå på vatten för det tjocknade för mycket. Men det kan ju ha berott på att ättikan späder mindre än vinäger också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #14 skrivet: 2009.03.04 - 20:14:30 »

Men om man använder konserverade tomater, bör det ju hålla längre? De är ju redan kokta eller något sånt.  :confused3: Hursom, får väl laga en liten sats i veckan här om det blir populärt.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544