Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:09:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: det finns gott om mat  (läst 16228 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2011.01.10 - 17:33:14 »

jag är verkligen imponerad av min trädgård!
Fortfarande finns det mängder av grönsaker i förrådet och frysen.
jag börjar tro att det kan gå ... året runt med egna grönsaker.

Jag kommer inte driva extremt tidiga grönsaker i år, sånt som jag experimenterade  med förra våren.
Men om jag skulle göra det, skulle det definitivt att gå runt,
I vilket fall kommer april-juni säkert vara nödmånader.Nyfiken är jag  :nod-yes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2012.01.14 - 21:01:57 »

Jag köper bara lite gurka ( för en ny gurkasallad jag gillar)
och potatis då och då.

Som ni märker är det inget man måste handla när man har gott om:
morötter, palsternacka, rättika, rättika,  rättika, purjo, kålrabbi, kålrot, rotselleri, vitkål, rödbeta ( färskt och inlaggt)
äpplen, broccoli, blomkål, squash ( fryst och inlaggt) gullök, rödlök, vitlök, persilja ( färsk och fryst) ,gräslök ( fryst),
örtkrydda ( torkad) lagerblad ( torkat och färskt) , mangold, grönkål, groddar, färska skott... kanske har jag glömt något  :flirting:
till detta jordgubbar, blåbär, björnbär, 3 olika valörer vinbär, äppelmos, torkade jordgubbar och torkad päron.

( kött har vi säkert 50-60kg i frysen, ägg finns det 8 flak hemma och äggtanten lovade 8 flack i morgon!... nu sinar värpningen ett tag
+8kg ost )
Så jag tror att vi överlever rätt fint till sommaren  :nod-yes:

Smören börjar vara slut, får handla lite i morgon och lite grädde till.
Jag handlar bara i mjölkavdelningen, blockar ibland lite banan och gurka med och svänger sedan till nötter och fröer.
Ibland gottar vi med någon go nitritkorv också.  Jag är nöjd! :wave:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2012.01.15 - 17:26:08 »

Jag har kvar massor med blåbär, hallon och svamp. Det är härligt när man har egna förråd att ta ifrån.
Loggat

Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.01.15 - 17:55:26 »

Jag har kvar massor med blåbär, hallon och svamp. Det är härligt när man har egna förråd att ta ifrån.
Jag har en massa torkad svamp, höstkantareller och taggsvamp.....drygt 2 kg i torkad form... :inlove: I övrigt skulle jag svälta ihjäl som grönsaksbonde...helt värdelös... men fiske det är jag bättre på...ser fram emot när strömmingen går till :crazy:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2012.01.15 - 20:11:03 »

Jag är rätt bra på att odla men jag har rådjur som hinner före mig med att skörda. Bara löken lämnar dom.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2012.01.16 - 19:20:54 »

Tina, ibland funderar vi att flytta lite mer på landet, men jag är orolig för alla djur, som rådjur, vildsvin, grävlingar, älg mm.
Den första tanken är att då måste vi satsa direkt på väldiga staket ordningar ( djupgräva också vildsvin gräver sig väl under också..)

Har du försökt något skydd för odlingar? vilka erfarenheter har du?


Affe, vi drömmer varje höst om svampplockning, men det blir aldrig något av det, vi kan ju bara kantareller... och dom gånger vi har gått ut i skog har vi knappast sett några svampar alls. :shake_head:
Inte är vi några fiskare heller, det är just dom två saker som vi saknar....
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #6 skrivet: 2012.01.16 - 20:57:59 »

Kan ni inte fiska från er båt?  :whistle:
Loggat
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.01.17 - 12:27:49 »

Tina, ibland funderar vi att flytta lite mer på landet, men jag är orolig för alla djur, som rådjur, vildsvin, grävlingar, älg mm.
Den första tanken är att då måste vi satsa direkt på väldiga staket ordningar ( djupgräva också vildsvin gräver sig väl under också..)

Har du försökt något skydd för odlingar? vilka erfarenheter har du?


Affe, vi drömmer varje höst om svampplockning, men det blir aldrig något av det, vi kan ju bara kantareller... och dom gånger vi har gått ut i skog har vi knappast sett några svampar alls. :shake_head:
Inte är vi några fiskare heller, det är just dom två saker som vi saknar....
Men du har väl finskt påbrå???? Svamp plockning skall ju sitta i generna :crazy:  Ni åker ju på de stora sjöarna...Vättern har ju röding och en massa kräftor  :dribble:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2012.01.17 - 13:05:56 »

ju finskt, men i just min familj finns det inga svamp-gener, tyvärr.
Min kusin plockar mycket, men hon har ärvt säkert sina gener från sin mammas sida.  :nod-yes:

Fiska från båten, jo visst, och på vättern, fantastiskt. Vattnet är så klart att man ser 10 meter rakt genom och finns det ingan fiskar känns det lönlöst att sitta där och stirra på spöet.  :nonono:

Röding fiskar man på senhösten vill ja minnas, hamnen är ju full av fiskebåtar vintern genom, men för att ens få följa med dom måste man skaffa sig en våtdräkt, för att överleva ifall man hamnar i vatten. Så där slutar vi drömma om öringe-frisket varje gång.
Dessutom samlar ädelfisket i sig alla miljögifter så vi har i princip slutat med öringen och laxen från Vättern.

Nu fick vi ett tips om att pimpelfiska abborre på sommaren, att den skulle fungera... fast jag tror på något sett jag vi har gett upp.

kräftor, det med. Det året vi försöke, skaffade burar och fick bra tips på bete... hmm, vi kunde väl koka 20-30 kräftor.
Ett annat år fick vi 1-2 så det var bara att släppa dom ....

Men folk är verkligen galna, hela stranden är full med frigolitploppar, det är svårt att åka in i hamnar får frigolit-pluppar finns ju överallt.
Storfiskarna sover i sina båtar och vaktar fångsten för annars blir de rånade.... HUVA!
Och ibland vaknar man på natten i sin båt och undrar vad som pågår för att se att kräftfiskarna håller på med pannlappor och småbåtar vid strandlinjen... mysko det där.
Loggat
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.01.17 - 13:17:52 »

ju finskt, men i just min familj finns det inga svamp-gener, tyvärr.
Min kusin plockar mycket, men hon har ärvt säkert sina gener från sin mammas sida.  :nod-yes:

Fiska från båten, jo visst, och på vättern, fantastiskt. Vattnet är så klart att man ser 10 meter rakt genom och finns det ingan fiskar känns det lönlöst att sitta där och stirra på spöet.  :nonono:

Röding fiskar man på senhösten vill ja minnas, hamnen är ju full av fiskebåtar vintern genom, men för att ens få följa med dom måste man skaffa sig en våtdräkt, för att överleva ifall man hamnar i vatten. Så där slutar vi drömma om öringe-frisket varje gång.
Dessutom samlar ädelfisket i sig alla miljögifter så vi har i princip slutat med öringen och laxen från Vättern.

Nu fick vi ett tips om att pimpelfiska abborre på sommaren, att den skulle fungera... fast jag tror på något sett jag vi har gett upp.

kräftor, det med. Det året vi försöke, skaffade burar och fick bra tips på bete... hmm, vi kunde väl koka 20-30 kräftor.
Ett annat år fick vi 1-2 så det var bara att släppa dom ....

Men folk är verkligen galna, hela stranden är full med frigolitploppar, det är svårt att åka in i hamnar får frigolit-pluppar finns ju överallt.
Storfiskarna sover i sina båtar och vaktar fångsten för annars blir de rånade.... HUVA!
Och ibland vaknar man på natten i sin båt och undrar vad som pågår för att se att kräftfiskarna håller på med pannlappor och småbåtar vid strandlinjen... mysko det där.
Så vitt jag vet var den rapporten om gifter i fisken som simmar i Vättern obelagda och ej bekräftade.....gör som dom där kräftfiskarna.... använd pannlampa...då är det bara att plocka upp dom förhand...Vättern är väl stor.... åk till något lugnare ställe eller ta båten på trailer upp till Stockholms skärgård och Mälaren....mycket fisk...svamp i överflöd. :flirting:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2013.01.23 - 20:32:23 »

Förra sommaren var ingen hitt, så det blev inte lika mycket mat som förut.

Bär har jag så det räcker till sommaren, lika så vitlök.
Annars finns det lite rödlök, potatis, rödbetor, inlagd squash, palsternacka
fryst persilja och broccoli
pumpor i långa rader på tvättstugans golv.

Så vi köper nu grönsaker också.

Siktar mot en ny, varm sommar!
Loggat
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #11 skrivet: 2013.02.10 - 23:59:13 »

Förra sommaren var verkligen ingen hit här heller. All lök inklusive min vitlök blev angripna av lökflugan så jag fick kasta precis hela skörden.  :sad: Synd för det var verkligen jättemycket! Resten växte så fruktansvärt dåligt för det var kallt hela sommaren igenom. Det enda som trivdes var salladen.  :lol:

Nytt försök i år då med förhoppningar på bättre väder den här sommaren.  :whink:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2013.02.11 - 20:07:31 »

Jap sommaren 2014 ska bli kanon!
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.02.11 - 20:19:21 »

Jap sommaren 2014 ska bli kanon!


oh ja! jag är igång, (hoppas sommaren kommer i år! :lulz: )
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.02.13 - 02:27:34 »

och jag kan äntligen också börja odla lite i sommar!  :w00t: :yay: .. fast jag tänker ta idalindas råd och börja i väldigt liten skala... så jag orkar med hela vägen liksom.  :nod-yes:

förra ägaren till huset berättade att hans mamma odlat väldigt mycket förr om åren, och tydligen fått jättegoda grönsaker. både potatis och squash och sådant. så det låter ju väldigt lovande!  :thumbsup:

jag är jättesugen på att testa att odla pumpa.  :redface: Villken sort skulle du rekomendera idalinda?.. vill ha en som är enkel att odla och ger mycket pumpa... självfallet ska den vara god också!  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544