Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:39:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: MEN ALLT INNEHÅLLER JU KOLHYDRATER I BUTIKEN!  (läst 19007 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
xstina89
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« skrivet: 2011.01.08 - 21:54:35 »

Skulle handla igår.
Har gått lchf nu en vecka.

Jag köpte köttfärs,ägg,kött,ost resten av sakerna jag ville köpa var det massor med kolhydrater i så jag avstod. Grädden 3 kollisar.-
hur gör ni?
jag vill ju ligga på en 0 kolhydrats diet!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.01.08 - 22:20:08 »

Hej och välkommen hit!  :wave:

Ja, vill du ligga på 0, då är det bara kött och fett som gäller. Och ägg och fisk försås. Men varför vill du gå ut så hårt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
xstina89
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #2 skrivet: 2011.01.08 - 22:31:21 »

viktnedgång är anledningen.
Jag förstår inte det riktigt. enligt lchf ska äta livsmedel som har kolhydrater under 5.

Men hur går det ihop? då tar ju kroppen kolhydraterna,de 5 och tar som socker väl?

vad trög jag är..=) haha :shy:
Loggat
xstina89
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #3 skrivet: 2011.01.08 - 22:44:07 »

Om jag förstått rätt så går man inte upp i vikt om man äter lite grädde ibland för den innehåller ju 4 kolhydrater. Man ska äta allt under 5 kolhydrater va? :club_idiot:


Hur mycket får man äta+mängden på maten? om jag äter 3 dl grädde som har 4 kolhydrater.är de ok? :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.01.08 - 23:19:43 »

Du lär bli rätt mätt i varje fall!  :lol:

Det där med max 5% är bara en tumregel som jag personligen tycker är väldigt dum. Man kan inte äta obegränsad mängd av någonting bara för att det innehåller 4.99 % kolhydrater och man dör inte för att man äter pyttelite av nåt som innehåller 100 % kolhydrater heller. Det blir fånigt om man avstår helt från t.ex. morötter som ligger precis över 5 och äter hinkar fulla av vitkål som ligger precis under 5. Äru me? :goggle:

Det är den totala mängden kolhydrater man får i sig som är viktig. Vad man sen lägger sig på för nivå, det är upp till var och en. Det finns väl inte så ruskigt mycket som tyder på att så nära noll som möjligt skulle vara bättre, mer än möjligtvis coolhetsfaktorn som det tycks ha fått i vissa kretsar.  :whistle:

Så här är det. De flesta lågkolhydratdieter ligger runt 50-60 g/dag. Sen finns det de som ligger högre och de som ligger lägre. Vem som har rätt vete fåglarna.  :pippi:

Själv tror jag att i början räcker det med att ta bort de stora bovarna, sluta med läsk, godis, kaffebröd, socker, spannmål och begränsa frukt kraftigt eftersom fruktsocker är extra ondsint. Har det tillräcklig effekt är man ju hemma. Sen när man vet mer och anspassat sig lite så kan man ju göra ett bättre val om hur lågt man vill gå med kolisarna om man nu över huvud taget tycker att man vill gå lägre. Önskar att jag själv hade gjort så, men det gjorde jag alltså inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
xstina89
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #5 skrivet: 2011.01.09 - 00:20:40 »

Jaha nu börjar jag förstå :shock:

Frågar är bara hur man vet hur mycket kolhydrater per dag man äter,men det kanske inte är det väsentliga.
Själv har jag slutat helt med godis,bröd,pasta,potatis och frukter.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.01.09 - 00:47:07 »

Man kan kostregistera ett tag. Man lär sig rätt fort så man kan uppskatta hur mycket man får i sig, men det är en bra hjälp i början.

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,48.0.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2011.01.09 - 15:07:10 »

Hej :flowers: välkommen hit!

I början blir det lite förvirringar och gamla vanor och allt, men efter ett par veckor  kan man redan rätt mycket.
Du vet nu vilka saker är helt säkra, fyll på tallriken med dom och ät grönsaker i princip fritt.


mjölkprodukter är goda till maten och i princip alla osötade saker är helt ok.
Det enda trista med mjölkprodukter är att för vissa kan dom också bromsa viktnergången.
Men de flesta gottar fritt med dom.

Glöm inte bort bär och nötter heller i måttliga mängder.


Det är så väldigt individuellt vad man kan vara måttlig med.
En kan häva i sig ett kilo potatis per dag, en annan  mängder av ost, glass, godis, nötter.
Det som man är svag för ska man helt enkelt inte ha hemma alls.

Efter ett par veckor börjar du se ett mönster med vad du äter och resultatet på vågen.
En vanlig nybörjarfel är överäta proteiner, för man fyller på tallriken lika fullt som förr,
när man inte fattar att fettet mättar , man behöver inte äta så mycket som förr.
Men det löser sig självt under resans gång.
Loggat
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #8 skrivet: 2011.01.10 - 21:28:57 »

Personligen hör jag nog till dem som har lättare för att hålla mig till LCHF om jag äter mjölkprodukter och då menar jag grädde, creme fraiche och grekisk/turkisk yougurt med 10% fett. Även feta ostar äter jag med glädje. Om jag avstår från mjölkprodukterna blir det lätt för mycket protein och för lite fett för min del och jag har svårare att stå emot sötsug. Det är jag det, andra reagerar annorlunda. Det blir också mycket lättare att laga god mat om man får ha i lite grädde eller creme fraiche. Mitt råd skulle vara att unna dig att använda grädde och creme fraiche och se om det fungerar för dig. Och det kan dröja innan viktminskningen kommer igång, man måste ha lite tålamod.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.01.10 - 21:48:15 »

+1
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.01.10 - 22:15:08 »

Glömde säga en sak. En del saker som man inte ens tänker på som mat kan vara luriga. Vanlig svensk senap innhåller t.ex. massor med socker. Äter men en vurre på stan med en tunn sträng kanske det inte blir så himla mycket. När man griljerar julskinkan struntar jag i att det är mycket socker i senapen. Det är ju bara ett tunnt lager. Man när jag t.ex. äter rotmos, då vill jag ha massor med senap. Då spelar det faktiskt roll.

Ättiksgurka är ett annat tillbehör som innehåller massor med socker. Men då finns tack och lov den polska supergurkan som dessutom är både jättefin och billig. Räddningen för leverpastejsmackan.  :lol:

Köpt leverpastej kan förresten också vara lurig. Leverpastej innehåller alltid socker eftersom lever gör det, men en del pastejer innehåller hemskt mycket tillsatt socker och stärkelse också.

Så det är helt klart idé att kolla på såna där saker, speciellt sådana man vet med sig att man gärna tar mycket av, men man behöver ju inte sila mygg heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
xstina89
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #11 skrivet: 2011.01.11 - 16:10:33 »

Jo,tyvärr har det blivit så,allt är det socker i mer eller mindre.  :puke1:

Leverpastej har jag slutat äta,har börjat med ölkorv istället som innehåller 1 kalori bara=)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.01.11 - 16:31:40 »

Men lever är supernyttigt. Man ska inte slänga ut ungen med badvattnet.  :angrywife:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #13 skrivet: 2011.01.12 - 23:00:57 »

Men lever är supernyttigt. Man ska inte slänga ut ungen med badvattnet.  :angrywife:

Nu är jag i och för sig en person som gillar leverpastej. Arbogapastej i tjocka skivor....mums  :thumbsup:

Men leverpastej är verkligen inget måste för att få i sig lever. Jag säger bara Lever Anglais..... :worshippy: 
Har just avnjutit en sen middag med denna läckerhet. Jag får äta den själv och då kan övriga familjen passa på att äta sånt som dom älskar och jag inte gillar något vidare, som t.ex. fiskbullar.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.01.13 - 06:19:36 »

Jag tror man behöver lever. Jag åt gärna lever förut också, men det blev väl inte varje vecka direkt. Ätandet av leverpastej går i perioder och om jag inte äter leverpastej blir jag numera toksugen på lever minst en gång i veckan. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544