Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.09.28 - 23:32:13 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mark Sisson Primal Blueprint  (läst 44111 gånger)
0 Medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #60 skrivet: 2014.04.07 - 13:25:35 »

Men du ställer frågan i så konstiga trådar? Den här tråden har jag ju inte följt särskillt noga. :confused3:

Jag håller med om att du nog låg ganska nära din maxpuls. Men för att komma dit ordentligt har jag för mig att man måste värma upp väldigt länga och stegra sakta. Men jag har aldrig provat själv. Nu har jag så erbarmeligt dålig kondis pga att jag käkar 150 mg betablockerare / dygn så träningen blir dessvärre på väldigt låg nivå. Jag behöver bara titta på en cykel så blir jag andfådd. :glare:

Men vad fick du för svar på det andra stället då? Det "seriösa" stället?  :neutral:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2014.04.07 - 14:15:18 »

Att jag gjorde rätt faktiskt. Man ska ju inte upp i maxpuls, utan typ 90% eller något.

Det jag fortfarande har lite problem med är om själva intervallet bara är den tid man ligger på 90% eller om det också är den tid man jobbar sig upp dit. Inte uppvärmning och acceleration förstås, men hela tiden man tar i för fullt? Jag tror det är det senare och så fall gjorde jag rätt.

Kände den här gången att det tog. Benen var som spagetti. På kvällen blev jag helt konstig i mitt lilla huvud, euforisk. Dansade omring och sjöng och betedde mig. Trodde endorfinkickar var mer omedelbara...  :shy:¨¨

Jag tror det kommer att funka. Jag var på vårens första tur ut på landet i fredags och märkte att jag cyklade fortare än jag brukar och medel låg också ovanligt högt. Jag tror det beror på allt turfande i vintras. Det blir ju en slags intervallträning iom att man stressar mellan zonerna, ivf på slutet när man är kissnödig och egentligen vill hem men inte kan låta bli att hela tiden ta "bara" en till. Dvs cykla fortare än normalt några km och sedan stå still ett par minuter, repetera.

Jag ska tänka på att inte skriva allt i Sissontråden. Du har rätt i att det blir rätt rörigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #62 skrivet: 2014.04.07 - 14:22:32 »

Jag ska tänka på att inte skriva allt i Sissontråden. Du har rätt i att det blir rätt rörigt.

Rörigt sa Bull.  :nod-yes:

Ja maxpuls ska du nog stegra till succesivt. Men när du kör intervaller är det så klart från det att du tar i för Kung och fosterland till att du slutar ta i för Kung och fosterland. Det har inget med hastigheten att göra. Kul att du märker så bra effekt!  :clapping: Men jag trodde också att endorfinkicken var omedelbar. Jag tror du kickade igång med något annat jag. Fläsklägg eller dajm.  :rolleyes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2014.04.07 - 14:30:00 »

Det är inte sant!  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2014.04.11 - 07:48:53 »

Jag tror faktiskt att det funkar. Har bara varit ute två gånger i veckan, men jag märkte en tydlig skillnad. Dels låg snittet högt utan att jag pressade medvetet, men fr.a. märkte jag att jag cyklade fortare och lättare uppför välkända backar och hade lättare att axa upp cykeln i fart. Som om jag var starkare i benen helt enkelt. Har haft svårt att stå på just i situation när det är mer moststånd än vanligt förut. Har känts som om jag får mjölksyra på direkten liksom. Så kändes det inte alls nu.

Jag är lite tvivlande ändå, har ju bara kört intervaller ett par gånger, men fortsätter det så här blir jag nog en riktig träningsfreak även om det är skittråkigt. Ser man en omedelbar praktisk nytta av det så blir det ju rätt sporrande.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2014.04.11 - 21:50:26 »

Man kan få inspiration/spark-i-röven till träning från massa olika håll..
http://www.fetsmart.se/blog/2014/04/11/plotsligt-hander-det/
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2014.04.11 - 21:57:42 »

Den var svår.

1. Bilden tagen på uppvaket efter lobotomering.

2. Man blir påsatt med en tvärknottrig dildo.

2. Nya partydrogen har inte önsvärd effekt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2014.04.11 - 22:24:06 »

Jag nöjer mig med att konstatera att Musculus pectoralis major ser ut att vara rätt klen och på väg söderut... det buktar åt fel håll. "Axlabred som en snok" sa vi när jag var liten...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #68 skrivet: 2014.04.12 - 07:55:18 »

Oj  :shock:

Är det en nytagen bild på JM?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #69 skrivet: 2014.04.12 - 08:21:02 »

Jag blev lite nyfiken att kolla JMs blogg vilket jag inte gör normalt sett nu för tiden och då hade han listat ett gäng bloggar som han rekommenderade för läsning medan han är i iväg på nåt PaleoFX-grej. (Paleo...  :lulz:). Jag blev lätt häpen när jag såg att han länkade till Valtsu's blogg. V har tidigare gästskrivit på 180gradersbloggen när den fanns och min tolkning är att han lutar mer åt Ray Peat än åt Paleo.

Senaste inlägget på Valtsus blogg handlar om koppar och det finns många paradoxer kopplat till cancer, alzheimer mm. Mängden koppar i vävnad mot mängden koppar i blodet hänger inte alltid ihop, dvs att man har mycket koppar i blodet betyder inte att cellerna har tillräckligt mycket koppar.

Citat
"Copper deficiency is the only nutritional insult that has been shown to produce abnormal electrocardiograms, glucose intolerance, hypercholesterolemia, hypertension, hyperuricemia, injury by free radicals, and thrombosis in animals, and to which male individuals respond differently than female individuals. More than 31 men and women have responded to diets low in copper with potentially harmful changes in lipids, glucose tolerance, blood pressure, and electrocardiograms. Copper in these daily diets ranged from 0.65 to 1.02 mg, amounts readily available to the general population." - Gary E. Fraser[7]

Even modest copper reductions have been able to cause problematic changes in subjects' cholesterol levels, EKG, blood pressure[6] and glucose tolerance.[7]

Citat
Once again, it seems that we should aim to eat a versatile diet to avoid nutritional deficiencies. When talking about diverse diets, we often focus on plants, but it should be noted that some nutrients such as collagen, choline, vitamin K2 and copper are best obtained from some animal-based foods such as bones, skin, eggs, cheese and organ meats (especially liver).

It seems that the food is the safest source of copper. The main reason is probably the fact that the copper comes in the organic form, but some other dietary factors might also be important for copper mechanism. For example, carnitine protects hens from too much copper, and if you eat liver, you are getting some carnitine as well.[38]

http://valtsus.blogspot.fi/2014/01/copper-forgotten-essential-nutrient.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2014.04.12 - 08:32:38 »

Jag nöjer mig med att konstatera att Musculus pectoralis major ser ut att vara rätt klen och på väg söderut... det buktar åt fel håll. "Axlabred som en snok" sa vi när jag var liten...

Inte bara bröstmusklerna som är påverkade där. Axlar och armar ser inte bättre ut de. Skulla vara väldigt intresserad av att se ben och röv också. Att han har hängbröst är iofs inte märkligt tycker jag. Även man boobs börjar nog hänga om man varierar kraftigt i vikt.

Ska man av detta dra slutsatsen att det kanske inte var så lyckat att dra ner proteinet också? Eller att dra ner både protein och kolhydrater för lågt? Hur mycket protein äter han nu? Han åt ju kopiösa mängder förut, så det fanns ju att ta av. Jag äter inte så jättemycket protein, men jag förlorade definitivt inte muskler åren jag gick ner. Men så är jag ju ett mönster också.   :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2014.04.22 - 12:39:05 »

Vet ni vad som hände i förrgår? Jag skulle följa en middagsgäst ut och väl nere kom vi på att vi glömt en sak uppe i lägenheten. Jag erbjöd mig galant att hämta den och utan att tänka på det sprang jag uppför två trappor innan jag insåg vad jag gjorde och skred makligt resten av vägen. Jag har inte sprungit i en trapp eller sprungit över huvud taget på decennier!
:hurray:

Iofs hade jag truckit lite vin, men inte så att jag var speciellt påverkad och det har aldrig fått mig att springa förr. Jag skyller det på intervallträningen. Kanske den har gjort att jag KAN plus att hjärnan programmerats att förstå att jag kan röra mina små tjocka ben fort nu. Blev inte flåsigare än jag blir när jag går heller.

Detta är jättebra av flera anledningar. Har funderat på hur jag ska kunna hålla intervallträningen uppe i vinter, sånt är ju väldigt mycket färskvara har jag förstått. Om jag kan springa i trappen så kan jag ju göra det då! :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #72 skrivet: 2014.04.22 - 19:26:41 »

 :cheerleader: låter jättebra!!!!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #73 skrivet: 2014.04.22 - 19:29:42 »

Men vad coolt! :clapping:


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #74 skrivet: 2014.04.22 - 21:10:00 »

Ja, det var märkligt. Svårt att förstå hur märkligt kanske, men jag har ju balansissues också som gör att jag lätt rasar in i väggen när jag går i trappen om det blir nåt extra, som t.ex. en tung kasse att bara på. Men det gick bra det också! Och balansen har faktiskt blivit bättre på sistone. Eller snarare hållningen som blivit konstig p.g.a. att balansen är det. Det blir en massa onda cirklar liksom.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544