Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 03:59:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: EU slår till mot den biologiska mångfalden igen  (läst 3046 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.12.15 - 17:02:52 »

Ja, att det inte ska bli tillåtet att sälja fröer som inte är registerade på EU-sortlistan och den listan utesluter många så kallade kulturarvsväxter, det har vi ju redan kunnat läsa om ett tag. Det är så mycket sånt här nu att man nästan inte inser hur hemsk varje enskild sak är.

Jag tyckte denna översikt hos Impecta var lättfattlig och överskådlig, så jag lägger in det här.
http://www.impecta.se/erbjudande/erbjudande45/eu-direktiven/direktiv.html

Endast Sverige svenska krusbär har...  :byecry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.12.16 - 15:11:25 »

Jag har läst ett par år om hur man odlar egna fröer.
Blommor, tomater, chili och paprika är enkla att skörda och odla fram, så dom jag jag samlat flera år.
Men det är mycket kinkikare att odla fram morots, kål och majsfröer och pumpor :inlove:.
Dom kan antingen korspollinera sig mellan olika sorter inom samma art och blir helt oanvändbara.

Kål och morot blommar först på andra året och då ska man ha minst x antal blommande plantor så att pollineringen blir bra och fröerna inte får defekt ( innavel) , majs  ska hälst ha typ 100 plantor av samma sort.

Pumpor kan fröodlas om man odlar bara en sort / sommar, om man har olika sorter måste man skydda pollineringen, genom att vänta på att en hon-blomma öppnar sig, pollinera den med en pensel omedelbart
och sedan knuta en tyllpåse eller liknande kring blomman så att ingen annan sort kan pollinera den... och
sedan avlägsna tyllpåsen när frukten börjar bildas.

Man måste ha plats åt allt det där. visst kan kan odla fram fröer för palsternacka ett år och sedan använda fröer ett par sesonger, vissa fröer går att lagra många år, andra fungerar bara 1-2 år.

Det blir komplicerat detta hela.
Men jag tror att det är den enda vägen att i framtiden säkra sina egna favoriter om EU börjar bli mer omständig med sina regler.
Det finns redan föreningen SESAM där jag har gått och blivit medlem .
Där odlar man fram sina egna fröer och byter med varandra.
Men även där syns det tydligt att det finns stort tillgång till tomat och chilifröer, men
väldigt får orkar hinner odla fram morots och pumpafröer.

Jag vet inte riktigt hur den människan tänker som har tänkt ut det här någonstans i EU-byrokratin.
Att begränsa sorter... :shake_head:,  h*n måste tänka med rumpan... :sad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.12.16 - 16:06:31 »

Blir väl lättare för Monsanto att ta patent på alla fröer om det inte finns så många.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2010.12.17 - 01:26:01 »

När jag läser detta, så känner jag lite blah,blah,blah, när det kommer till detta!
Det låter lite som Farmville som man kan roa sig med på Facebook. Bara det att de inte riktigt hänger med på vilken tid det tar att odla fram en sort egentligen.

Jag vet att du vill slå mig när jag skriver detta idalinda, bara det att det verkar inte som att någon riktigt förstår hur lång tid det tar att få fram alla fröer och dess skott.

Begränsa sorterna låter så förbaskat tråkigt, och dessutom är det så att de binder ris åt sin egen rygg. Om några år kommer de älska nya sorter. Hur har de då kommit fram? Av sig självt, eller av odlare med brinnande intresse?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.12.17 - 01:58:32 »

Vaddå nya sorter? Det är ju gamla sorter som kommer att försvinna därför att de inte får säljas längre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2010.12.17 - 04:10:17 »

Hemul: Jag menade samma sak som du. Vi talar dessvärre olika språk när det kommer till allvarliga saker.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.12.17 - 04:36:05 »

Varför ska idalinda slå dig då? Jag förstår nog inte riktigt vad du säger tror jag.  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2010.12.17 - 11:09:06 »

Varför ska idalinda slå dig då? Jag förstår nog inte riktigt vad du säger tror jag.  :pippi:

inga anledningar att slå dig , utveckla lite  så att jag kan ta en fundering för våld.


Det är svårt att fixa fram nya sorter om många gamla försvinner, utvecklingsmaterialet begränsas helt enkelt.
och sorter som har fungerat väl över 100-200 år kanske försvinner totalt.
Och jag har fortfarande inte fattat vad är vitsen med det hela, varför får inte alla odla vad man vill?
( detta med Monsanto vet jag ...)
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544