Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:24:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-tillsatser i maten  (läst 23797 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2008.01.02 - 20:58:56 »

Jag har bestämt mig att fördjupa  på ämnet "tillsatser" i maten under denna år.
Förra  året lärde jag mig att koka egen buljong, enklare än jag trodde :rolleyes:

men här finns lite fakta http://www.utbildningscenter.se/ klicka på nyhetsbrev och välj sedan bland det som intresserar.
Det gick även att beställa en bok därifrån.
En annan  bok " den hemlige kocken" läste jag om följande recension
 http://www.vi-tidningen.se/templates/ArticlePage.aspx?id=9649  och även den boken är nu beställt hem!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.01.03 - 08:56:03 »

Den hemlige kocken har jag också tänkt läsa. Den hinner nog komma i pocket innan jag får ändan ur vagnen, men det är ju ingen nackdel.  :tongue:

Är inte så orolig för egen del, har aldrig ätit så mycket halvfabrikat och chark, men det är ett intressant ämne och det berör ju många. Men jag trillar dit på prinskorv ibland och så är det ju osten förstås.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2008.01.06 - 18:10:17 »

Jag har nu läst det lilla häftet från " utbildningscentrum".
Jag har även tillämpad högläsning för mina 10-15-åriga barn så att de också fattar varför vi tjatar om  godis, kakor, industrimat i  allmänhet.

Men nu tänker jag syna genom hela skafferiet: kryddor, salt, ost, laktosfria grädden åker nu ut och används bara ibland.
Fy fruktansvärd vad de bjuder oss som "mat" .
Jag har inte drabbats av en akut hysteri , men tänker odla mycket chili själv i år och göra en engen chili-vitlök-krydda i mängder ,som vi hade under förra vintern.
Lika så funderar jag att odla mer kryddor  ( jag har ju skaffat en torkolla och fick en fin mortel som julklapp).
Jag kommer också leta efter bättre ostar, och jaga mer efter ekologiska grönsaker ( främst broccoli och vitkål som är svårt att odla själv )
Om någon vet var man kan köpa ekologiska jordgubbar, tar jag tacksamt emot tips ( Jag huserar i Östergötland ) men kan även tänka mig att resa en bit ( vi handlar 120 liter varje år )

Den hemlige kocken kommer säkert i brevlådan i morgon eller i alla fall början av veckan.
Rapporterar senare...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.01.06 - 18:41:40 »

Ja, jag har ju också blivit laktosintolerant. Kastade en blick på innehållsförteckningen på Valios produkter och köpte laktaspiller istället.  De har ju bara fettreducerade grejer förresten! :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2008.01.07 - 22:20:53 »

Vispgrädden är väl inte retuserad :confused3: 38% fett... annat har jag inte ens använd, jo till julgröten köpte vi 1,5% mjölk, den smakar som mjöl, arlas låglaktosgrejer har en vidrig smak  :puke1:

Men som sagt ska jag radikalt minska av även denna varian i vårt kylskåp.

Den hemlige kocken ramlade hem till mig idag, nu är det mycket läsning! :thumbsup:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.01.07 - 22:31:43 »

Nä inte mycket, men jag tror det var samma konstiga tillsatser som i den vanliga 38%-iga.

Det där är så skumt. Hur kan 2% mindre fett göra att de behöver vräka i allt det där? Och vad är vitsen med 2% mindre fett öht?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2008.01.11 - 13:08:53 »

Jag tror att du måste beställa boken Hemul.
Säg till fröken i bibblan att ta det hem, det gör de här på en vecka !

Ruskigt bra läsning, fusket började redan på ur-tiden och  det är så facinerande att det är inte sant!
Jag har nu kommit fram till 60-talet och pulvermaten :cry:

Men man får 34567890000 argument när man debaterar om vår kost eller paleo-kost.
Min son sade redan som 6-åring att " Bjuder du förgiftat mat" när jag hade förklarat skildnaden mellan ekologisk havregryn och vanlig.
Han ställde frångan till mig sedan dagen efter om gröten var ekologisk eller ej.
När jag sedan fick den skarppa frågan har jag handlat ekologiskt havregryn under 6 år till mina barn.

Men denna författaren Mats-Eric Nilsson har gjort ett mastodont jobb, när han har letat fram så mycket historikt och nutidsfakta :worshippy:
Kommer tvinga mina stora barn att läsa detta  eller det kanske blir en rent av högläsningsbok på söndagkvällar  :rolleyes:, vem vet !

Loggat
skogsstjrna
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 269



« Svara #7 skrivet: 2008.01.15 - 10:49:43 »

Nä inte mycket, men jag tror det var samma konstiga tillsatser som i den vanliga 38%-iga.

Det där är så skumt. Hur kan 2% mindre fett göra att de behöver vräka i allt det där? Och vad är vitsen med 2% mindre fett öht?
De behöver väl de där två procenten för att göra nån läskig 2-procentig ypghurt eller så.  :eek:
Loggat

Ha en fettrik dag!
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.01.15 - 11:06:15 »

Willys kanske köper upp det till sin mini-grädde.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Cowboy
Newbie
*

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #9 skrivet: 2008.01.16 - 12:07:53 »

Det är inte bara Valios grädde som är 38 %. Willys och Coop har 38 eller 36 % i vispgrädden i förpaclningar med skruvkork. Det är väl ett sätt att luras att kalla utspädd vispgrädde för vispgrädde.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.01.16 - 12:14:54 »

Jo och det är samma skumma tillsatser i den. Och folk köper den. Ibland undrar man.

I min butik kostar ekogrädde exakt lika mycket som en vanlig trea. Då frågar man sig, varför väljer folk att inte köpa eko?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
System32
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 24


O vart hamnar de här då?


« Svara #11 skrivet: 2008.01.18 - 17:58:03 »

I min butik kostar ekogrädde exakt lika mycket som en vanlig trea. Då frågar man sig, varför väljer folk att inte köpa eko?

Man köper de man alltid har gjort  :sad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.01.18 - 18:10:11 »

Jo, men visst är det konstigt ändå? De står precis bredvid varandra också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
System32
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 24


O vart hamnar de här då?


« Svara #13 skrivet: 2008.01.18 - 18:15:24 »

mmm...
Du kanske kan be dom om att sätta up en liten skyllt med stora röda siffror på så att folk reagerar och ser att de är lika billigt. Det kan vara så att folk inte kollar på priset eftersom de alltid köper de de brukar köpa  :sad:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2008.01.18 - 18:21:04 »

Nää! Det är ändå slut ibland när jag släntar in sent på kvällen! :eek: :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544