Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:41:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-tillsatser i maten  (läst 23800 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
System32
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 24


O vart hamnar de här då?


« Svara #15 skrivet: 2008.01.18 - 18:39:26 »

hehe!
Men om folk bara skulle köpa sånt så skulle affären köpa in mer  :tongue:
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2008.01.20 - 16:06:58 »

Alla fabrikat av grädde som säljs i Sverige har nu börjat med tillverkning av grädde med lägre procentsats. Det beror på att man tillsätter karagen eller vad det var det hette, och det är helt enkelt gummi. Det gör att grädden tjocknar lättare så den ska påminna om vispgrädde 40 %, det är lika dant med matlagningsgrädde och andra lågprocentare.  :sosad:  :puke1:  :badtongue:

Men det finns dock en fördel med detta om man inte är rädd för gummigrädde, den håller mycket längre. Men framför mera ekonlogisk grädde och den är förstås 40 %-ig.  :wacko:  :flowers:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Cowboy
Newbie
*

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #17 skrivet: 2008.01.24 - 18:53:43 »

Det där stämmer inte riktigt. Milko säljer vispgrädde 40 % i den vanliga förpackningen i 2, 3 och 5 dl. Dessutom säljer man vispgrädde 38 % i 5 dl förpackning med skruvkork. Denna grädde har inga tillsatser och hållbarheten är inte speciellt lång. Men ingen på detta forum kan väl behöva lång hållbarhet på grädde, den ska ju användas.

Dessutom finns grädde med lång hållbarhet. Den är behandlad i högre temperatur och har karrogen tillsatt.
Loggat
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #18 skrivet: 2008.01.24 - 21:36:14 »

Dessutom säljer man vispgrädde 38 % i 5 dl förpackning med skruvkork. Denna grädde har inga tillsatser och hållbarheten är inte speciellt lång.

Är du säker? Jag har för mig att den INTE bara innehåller grädde utan även annat. Har därför slutat köpa men kommer inte ihåg varför egentligen. Det kan också vara som så att jag vill ha de där 2 % extra samt ekologisk grädde :lick:
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2008.01.24 - 21:44:42 »

En del är skumma. Minns du att vi pratade om Willys grädde? Den beter sig onaturligt, tjocknar inte och sätter sig inte på väggarna i tetran. Ändå står det inga tillsatser listade. Jag ringde till Willys om det där, fick ett nummer till falbygdens som upphört och sen gav jag väl upp.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #20 skrivet: 2008.01.24 - 21:53:25 »

En del är skumma. Minns du att vi pratade om Willys grädde?
Nej, det gör jag tyvärr inte men kanske jag ska ändå börja köpa lite getter och tillverka mina egna mjölkprodukter.

Var under graviditeten hos en gård där de tillverkar FIIIINA ostar och massor med annat. Där fick jag smaka på naturlig, opastöriserad, ohomogeniserad getmjölk. Den smakade helt underbar!
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #21 skrivet: 2008.01.25 - 00:06:11 »

Nu blev jag gråtfärdig. Jag skulle ge vadsomhelst för en liter spenvarm nymjölkad getmjölk .  :sosad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Cowboy
Newbie
*

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #22 skrivet: 2008.01.25 - 15:35:38 »

Dessutom säljer man vispgrädde 38 % i 5 dl förpackning med skruvkork. Denna grädde har inga tillsatser och hållbarheten är inte speciellt lång.

Är du säker? Jag har för mig att den INTE bara innehåller grädde utan även annat. Har därför slutat köpa men kommer inte ihåg varför egentligen. Det kan också vara som så att jag vill ha de där 2 % extra samt ekologisk grädde :lick:
Enligt innehållsförteckningen finns inga tillsatser i den. Skillnaden är 2% fetthalt och en mera praktisk förpackning. Dessutom saknar den märkningen "Svenskt sigill".

Den mjölk jag dricker av normalt är ohomogeniserad och opastöriserad med ca: 3,5 - 4,3 % fetthalt.
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2008.01.26 - 16:16:49 »

Det stämmer inte vad jag tror, alla med 2 % mindre fetthalt är det tillsatt förtjockningsmedel i, det är därför de är mindre feta.
 :smack:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2008.01.26 - 16:30:24 »

Misstänker ju också det, men hur kommer det sig att det inte står på? Jag ska ta upp det där med Willys igen. Återkommer med rapport.  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #25 skrivet: 2008.02.05 - 14:29:27 »

Jag mejlade Milko om det där förra året. Fick till svar att det inte är något tillsatt i 38% - grädden men att den är pastöriserad vid en högre temperatur... Fråga inte varför.  :blink:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2008.02.05 - 20:01:53 »

Det kan väl inte göra att fettet ändrar egenskaper. Eller kan det? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #27 skrivet: 2008.02.07 - 22:42:49 »

Ingen aning kära hemul... Men sen lokala ICA härhemma har tagit in ekologisk grädde (ÄNTLIGEN!! Ekogrädde fanns tamef*n inte att hitta i Hälsingland innan :guns: Och handlarna vägrade ta in den.) så köper jag enbart den.  :lol:
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2008.02.09 - 19:44:39 »

Jag har just hittat ekologisk creme fraiche och den var godare än den vanliga, jippi. :yay:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #29 skrivet: 2008.02.11 - 10:29:02 »

MiaP!

Va? Finns det ekologisk creme fraiche? VAR? Hur ser den ut?
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544