Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 11:46:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Snabb, enkel och varm frukost?  (läst 40690 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #60 skrivet: 2010.12.11 - 17:42:06 »

Idalinda. Jag ÄLSKAR dig!  :inlove:  :inlove:

det är ju jättegott med mosat ägg i smör med örtkrydda!  :lol: .. och funkar ypperligt att färma i micron gör det också!  :lol:

en Stooor smörklick till dig!

Stoooort tack för den!

För mig tog det säker ett år innan jag vågade testa det hela, för mig lät det heltmysko att mosad ägg och smör skulle vara gott tillsammans.
Lika skeptisk var jag mot äggmjölken, men det var ju gott det me :smack_head:!
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #61 skrivet: 2010.12.11 - 20:35:02 »

Mosat ägg med smör äter jag varje morgon, har jag gjort i 4 år. Tröttnar aldrig!
Fast jag kör nykokta för det mesta och skalar dem så varma att smöret smälter när man mosar.

Äggkokare kanske vore något för mannen din, Nizhoni? Om jag ska upp tidigt laddar jag den på kvällen med ägg och vatten och sätter i sladden på morgonen. Det tar 7-8 minuter innan de är klara, men det HÖRS när de är klara så man behöver inte passa. Man kan klä på sig och gör sig iordning om det behövs.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2010.12.12 - 08:33:09 »

Mosat ägg med smör äter jag varje morgon, har jag gjort i 4 år. Tröttnar aldrig!
Fast jag kör nykokta för det mesta och skalar dem så varma att smöret smälter när man mosar................
Hihi... måste ju alltid vara värst.....  :ninja: Det lärde mig min skotska f.d.man 1970 och har ofta ätit det till lunch i alla år....
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2010.12.12 - 08:40:06 »

 :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #64 skrivet: 2010.12.12 - 14:04:38 »

Äggkokaren som du laddar redan på kvällen, prickar du äggen och har hålet ner då?  :confused3:
Jag har faktiskt funderat på en äggkokare men sedan jag hittade äggtimern som kokar med äggen så vet jag inte om jag vill överge den, äggen blir perfekta varje gång! Fast det är klart, man funderar ju på hur nyttigt det kan vara att låta en plastklump koka med varje gång.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #65 skrivet: 2010.12.12 - 15:04:15 »

Jag kommer sällan ihåg att picka äggen i äggkokaren. Det händer att de spricker, men inte ofta.
Och pickar jag har jag hålet uppåt. oavsett när jag pickar
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2010.12.12 - 16:47:13 »

Vet ni vad som är jättebra äggpickare? Såna där lansetter som diabetiker får, de där som ser ut som tryckknappar.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2010.12.13 - 12:15:57 »

åååh äggsmör... det är verkligen mumz  :eating:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #68 skrivet: 2011.01.25 - 12:40:02 »

Nu har det faktiskt börjat röra på sig helt oväntat, de dagar han börjat jobba sent (tack vare mycket sent kvällsarbete) så har han stekt ägg och bacon åt oss!  :shock:  :yay:
Och han har faktiskt bara ätit gröt de dagar han klivit upp vid typ 3-tiden.  :thumbsup:

Fikat på kvällarna är också nere på ett minimum, gissa om jag är gladare nu!  :lol:

Nu håller jag bara tummarna för att i alla fall en del av förändringen kan hålla i sig utan större problem.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2011.01.25 - 12:47:53 »

Med lite tur kanske han mår bättre de dagar du lagar frukosten och börjar fatta. Kan du inte steka ägg och bacon åt honom som han kan micra eller nåt, den latisen?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #70 skrivet: 2011.01.26 - 01:05:48 »

Det var faktiskt han som lagat frukosten, jag förstår att du missade det.  :tongue:

Någon micro äger vi ju inte. Den micro jag en gång i tiden köpte gav jag bort till en bättre behövande bekant, hon behövde en ny och jag hade en som bara tog plats och jag har inte saknat den sedan dess. Allt blir godare i vanlig ugn!  :nod-yes:

Enda nackdelen så här långt utan micro är att vetekudden tar så lång tid att få varm i vanlig ugn, men inte skaffar jag en micro bara för det. Hellre en bänkugn.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2011.01.26 - 01:13:12 »

Lagar han bacon och ägg när du är vaken alltså? Det är ju ett framsteg!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #72 skrivet: 2011.01.26 - 01:21:29 »

Ja visst är det ett framsteg, han som inte lagar mat i vanliga fall! Men om jag sover så blir det gröt, med tanke på tiden på dygnet är jag ju inte förvånad.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2011.01.26 - 02:07:33 »

Hördudu! Nu vet jag nåt du kan prova! När jag var GI-frälst förut kokade jag mycket korngröt. Det är urgott och ska ha väldigt lågt GI. Inte på mjöl alltså utan på såna gryn man har när man gör korngryn med fläsk. Ännu bättre är om man får tag på hela korngryn. Det måste ju vara bättre att han äter så lågt GI som möjligt när han slarvar, eller hur?

Det är verkligen gott och mättande. Jag hade stora problem med blodsockersvängningar då och jag stod mig mycket längre efter sån gröt och ett ägg utan att bli darrig.

Speciellt om man gör på hela korn så tar det en stund att koka, men man kan göra en stor laddning som man kan ha i kylen och bara värma med lite mer vätska. Jag kokade på vatten eftersom jag var lite fettskrämd, men man kan koka på mjölk också och idag skulle jag definitivt ha i en del grädde.

Oj oj, nu blir jag avundsjuk på din gubbe om han ska få sån gröt.  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #74 skrivet: 2011.01.26 - 14:02:45 »

Det där lät intressant! Är det dessa korngryn du menar eller finns det andra? Jag är verkligen urusel när det gäller sådant.  :shy:

Hur exakt gör man gröten? Och blir den sådär grov i konsistensen eller mera slät? Han vill ha gröten så grov som möjligt.

*skriver upp korngryn på inköpslistan*
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544