Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:21:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Snabb, enkel och varm frukost?  (läst 40654 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #15 skrivet: 2010.12.06 - 17:56:07 »

Just det ja, fettet tänkte jag inte på! Vid stekning skulle det tillsättas fett som sögs upp av plättarna, så lite fett i smeten kanske skulle vara något? Får nog prova det.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010.12.06 - 18:16:38 »

Eller ockå blir de ännu kompaktare. Bara att prova. Jag gillar dem som de är ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #17 skrivet: 2010.12.06 - 18:18:22 »

Kompakta går bra om de är mindre torra, mina var torra och rätt luftiga.  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.12.06 - 18:35:21 »

Nä, mina blir inte torra. De påminner om nåt invandrarbröd som jag glömt vad det heter, tunna lite sega kakor. Du kanske hade för varmt? Brukar köra på 175 º.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #19 skrivet: 2010.12.06 - 19:44:13 »

Min man gör äggröra:
Häll smör och grädde i en kastull, knäck i ett ägg rör runt tills det ser ut som äggröra. Det tar max 2 minuter. Mycket snabbare än gröt i alla fall. Fast kanske inte som  mannens gröt.

Men nu är vi där igen. Det är väl kanske inte ditt problem att lösa hans frukost. Klart du kan komma med tips, men dissar han dem så får han väl komma på egna.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #20 skrivet: 2010.12.06 - 20:08:26 »

Egentligen är det ju inte mitt problem att lösa hans frukost, det vet jag. Men om jag ska ha en chans att lyckas själv så måste han med på tåget, annars sitter han där med sitt sötsug och sin hunger och det går ut över mig. Skulle det vara en dag när han jobbar i garaget istället för att vara ute och köra så kommer han in och ska äta eller fika minst tre gånger innan det är dags för middag, jag fixar inte det om jag äter mycket kolhydrater (går upp ofantligt i vikt då) och än mindre när jag äter bättre eftersom den ständiga hungern är borta.

Och med tanke på att han alltid arbetar långa dagar (7 dar i veckan) så umgås vi mest runt matbordet, tyvärr. Ni kan ju gissa hur roligt sällskap han är när blodsockret sjunker och tröttheten efter den långa arbetsdagen tar ut sin rätt. 

Med lite övning borde han ju kunna fixa den äggröran kan man tycka, även om den kräver snäppet mer än gröten. Det ska absolut provas i alla fall!  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #21 skrivet: 2010.12.06 - 20:11:12 »

Nä, mina blir inte torra. De påminner om nåt invandrarbröd som jag glömt vad det heter, tunna lite sega kakor. Du kanske hade för varmt? Brukar köra på 175 º.

Jag hade 175º och ca 10 min, trodde de skulle få färg men det var lika bleka som innan gräddningen. Nå, jag ska göra nya försök.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #22 skrivet: 2010.12.06 - 21:33:31 »

Haha, hur tror du jag känner det som lever med gubben?  :lol1:


Du vet att elake dominerende gubbar kan få portförbud?  :kungfu:

Du får ta väl hand om dig själv   :smooch:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #23 skrivet: 2010.12.06 - 22:05:03 »

Tack Ena!  :flowers:

Han är ju rätt söt emellanåt även om jag låter negativ just när det gäller maten.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010.12.07 - 10:03:55 »

Nizhoni.

maken min äter ofta ungsomelett till frukost.  :nod-yes: då gör jag eller han själv iordning en långpanna full.. delar upp i matlådor. sedan tar ahn bara en låda och slänger in i Micron på morgonen.. går och gör sin morgontoalett.. kommer tillbaka och klickar på en sked med beasås och äter. snabbt enkelt och med minimal insats i köket!  :lol:.. om din make dessutom är "matlagnings analfabet" så är det ju bara att du veckovis gör en långpanna och paketerar åt honom... går att variera fyllningen i det oändliga också!  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #25 skrivet: 2010.12.07 - 11:36:47 »

Ugnsomelett låter som ett enkelt alternativ och äter inte han den så får jag leva på det en vecka. Fast vi har ju inte någon mikro så det blir att värma i ugnen, det tar bara lite längre tid men det kanske han klarar eftersom arbetsinsatsen är minimal.   :smile:

Blir inte maken din less på omelett? Eller är det så att när man faktiskt kommer över det och då går det bra att äta samma sak varje dag, ungefär som jag tror att det varit med hans grötfrukost som han nu aldrig blir less?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #26 skrivet: 2010.12.07 - 11:52:10 »

Jag tänkte också på ugnsomelett. Han kan ju slå på ugnen och slänga in formen med omelettsmet i kall ugn. Borde vara klart tills hans morgontoalett är klar. Smaken kan varieras i det oändliga. Fetaost, skinka, vanlig os, köttrester, svamp osv.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2010.12.07 - 12:13:21 »

Jag undrar om din man är med på det här eller om det är du som vill att han ska äta bättre? För efter vad du berättade om godiset så tror jag inte det funkar om han inte är med.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2010.12.07 - 16:15:15 »

Citat
Blir inte maken din less på omelett?

det blir han ibland.. men då äter han något annt.. just nu är det kokta ägg på morgonen som gäller  :nod-yes: .. tidigare har det varigt bl: lowCarb mackor, stekt ägg, äggröra m bacon, äggröt... han varierar sig helt enkelt  :flirting: .. som tur är så är han inte borttappad i köket heller. så jag slipper tänka åt honom.. men så tllhör han också en annan generation av män.... han blev 30 i år  :inlove: ..

dessutom så skulle jag  :angrywife: :angrywife: :angrywife: om han inte hjälpte till här hemma!... något som inkluderar matlagning!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2010.12.07 - 16:25:57 »

Jag är också periodare på frukost. Och kvällsmat. Kan äta samma i månader. Sen helt plötsligt snöar jag in på nåt annat. Men middan är varierad!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544