Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:53:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 61 62 [63] 64   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kwidell väger in.  (läst 263976 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #930 skrivet: 2013.01.28 - 06:13:55 »

Tackar!  :lol: ja visst ser det mysigt ut. kommer se ännu mysigare ut när vi är klara med det sen också... måste odla lite insynsskydd och så... så man får vara lite ostörd!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #931 skrivet: 2013.01.28 - 08:20:45 »

Grattis till huset kwidell!!  :thumbsup: Superhärligt...måste erkänna att jag är lite avis   :whink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #932 skrivet: 2013.01.28 - 20:44:50 »

Grattis till huset!
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #933 skrivet: 2013.01.29 - 12:39:03 »

Vad spännande! När blir det inflyttning?


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #934 skrivet: 2013.01.29 - 20:08:19 »

jag svarade till dig redan igår, men råkade ut för detta fenomenet " fetbobba underhåll" från serverhåll.

Så här kommer det igen:

Grattis till huset Kwidell, jag förstår verkligen att du är glad!
Jag tänkte också på insynskyddet när jag tittade på första bilden, det är nog det ni kan satsa på i första hand.

Fundera noga, är mitt förslag och läs på om de olika alternativen.
Det är inte varje år man gör om staket/ häcken.

Kort om båda:
staket, hälst en sådan som släpper lite luft genom på något sätt, annars kommer hela vinden med full kraft över den.
Nackdelen är att den ska målas rätt regelbundet.

häck, fundera om du vill ha vintergrönt , eller se nya löven på våren.
tänk inte här att jag tar en växt som växer fort, då får jag fort en hög häck.
Tänket är ändå att den ska bli tätt och fin, så man brukar släppa ca. 15 cm tillväxt per år och klippa resten
för att få den tätt.
Om man gillar vintergrönt och vill ha det enkelt är det pelartuja det absolut smidigaste häck jag vet, men också
bland det dyraste...
Den växer i pelarform och behöver inte klippas alls. Den kan ev. toppas sedan när man vill att den inte längre växer i höjden.

Så tänk och fundera och titta hur andra med sina gränser, hur det ser ut på vår och höst.

Om du vill börja odlingslandet i år, ta bara lite i taget 1mx 1m eller lite mer om du orkar,
men tänk inte i stor skala för det mäktar man ändå inte i början.
Börja på hösten med jordförbättring på det området du vill odla i, täck med massa löv och fixa en komposthög och sånt.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #935 skrivet: 2013.01.29 - 20:39:24 »

Bra tips!!  :thumbsup: Åhhh önskar också att jag har en trädgård hägrandes!  :smile: Lyllos dig  :whink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #936 skrivet: 2013.02.11 - 14:48:08 »

 :inlove: Tack söta ni! .. jag ser verkligen fram emot egen trädgård och Hus!  :nod-yes:.. längtar efter att kunna grilla maten sommaren igenom och att kunna ta med mig en bok och lägga mig på gräsmattan en solig sommardag.  :inlove: .. ja kort sagt så ser jag verkligen fram emot detta nu!  :flirting:

Tack snälla Idalinda för de superbra tippsen!... ska verkligen försöka hålla mig i skinnet och inte dra igång nån stor odling i början nu... Mamma har lovat ge mig några Jordgubbsplantor som jag tänkte sätta ner i Jorden.. och sen kanske det blir lite sallad och kryddor eller liknande. men inget jätteavancerat!.. däremot så tänkte jag nog odla i Pallkragar. så man får upp odlingen en bit ifrån marken!  :nod-yes: Typ såhär:
 http://www.ad-tra.se/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=&lang=sv

vidare så måste jag verkligen fundera kring vad jag ska ha för häck!.... tycker den där Pelartujan verkar mycket intressant.  :nod-yes: vill ha något som blir tätt och ombonat, men som jag slipper klippa en gång i månaden.  :rolleyes: .. sen är också frågan Staket eller inte staket... eller kanske stängsel och sen häck...?.. måste fundera vidare på det känner jag... beror ju lite på planerna framöver gällande Hund och eller barn och så... så vi får se med den saken!

först på menyn just nu är endå att få till ett fungerande badrum. så det är det första vi ska göra... känns utmanande.  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #937 skrivet: 2013.02.11 - 15:42:51 »

Har lagt upp en massa bilder på huset nu på min blogg. både utvändigt och invändigt. så nu kan den nyfikne gå in och kolla hur det ser ut!  :flirting:
har ni några bra tipps gällande Hus/Trädgård/Inredning och liknande så är jag idel öra!  :flirting:

Det första vi kommer behöva tackla är som sagt var Badrum... så just nu läser vi på allt vi kommer över i ämnet... villket är rätt mycket faktiskt. men endå så finns det en hel del frågetecken tycker jag. men det ger sig väll när man väl börjar får vi hoppas!.. just nu är det mest nedräkning till 15:e Mars då vi får tillträde... Då går startskottet så att säga!  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #938 skrivet: 2013.02.11 - 20:10:05 »

Vi renoverar också badrum just nu , jag snackar gärna.  :wave:

För övrigt har på sistone renoverat också köket och några rum....  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #939 skrivet: 2013.02.12 - 03:04:55 »

Men herregud! Ni renoverade ju hela kåken bara för nåt år sedan. Är det en hobby detta?  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #940 skrivet: 2013.02.12 - 12:41:58 »

Men herregud! Ni renoverade ju hela kåken bara för nåt år sedan. Är det en hobby detta?  :shock:

Vi? eller Kwidell, hon renoverade väl också nyligen...

Jag svarar för min del att vi blåste ut hela första våningen ( kök, hall, vardagsrum, sovrum) några år sedan.
Kvar finns ok badrum och renoveringssugen tvättstuga.
Men dessa få vänta för på övervåningen väntar ett badrum med våtrumstapeter från 1980 och det går inte att duscha där
längre. Och allt är blåbärsblått, toastolen och handfatet medräknat.
Så nu väntar vi på offert på badrumsgolv, ska sätta glasfiberväv på väggar och nya inredning på budjetpris.
utöver det är hela övervåningen i behov att upp fräshning.
Tre sovrum och hall ( färg: grön, blå, gul och orange, obs. väldigt klara värger  )
Så där ska tapetiseras om och målas om tak  ....
Detta tar vi lugnt med men hoppas på att vara klara på ett år eller 1,5 år....
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #941 skrivet: 2013.02.13 - 01:28:52 »

 :laugh: Jo vi renoverade nuvarande lägenheten innan vi flyttade in i den för ca 2 år sedan. så det var rätt nyligen. men det var också "bara" ytskickts renovering.. dvs vi byggde aldrig om något... eftersom vi bor i en Hyresrätt för tillfället.  :flirting:

men i nya huset så ska vi bygga om. med start i badrummet!... så att även Idalinda renoverar hemma är ju toppen! då kan vi stötta varandra och komma med tipps på vägen och så!  :lol:
vi tänker ju flytta på vårat kök sen också.. och att ni redan renoverat erat är ju toppen! då har du säkert en hel del saker att tipsa om som vi bör tänka på?  :nod-yes:

men åter till badrummet. vi har också våtrumstapeter, från 79. så de släpper i skarvarna och är inte alls täta länger!.. så vi måste åtgärda detta direkt för att undvika fuktskador.  :nod-yes: vi har i dag ett badrum och en liten toalett, med tryck på LITEN toalett.. den är jättetrång!  .. men den ligger vägg i vägg med en bastu!.. så vi tänker slå ut den väggen, slänga ut bastun och i stället bygga dusch där!  :nod-yes: så vi får två badrum att använda!  :lol: ... vi har inte mycket pengar. så det mesta måste vi göra själva... så just nu läser vi allt vi kommer över när det gäller regler, tipps och trix... vill ju att det ska bli bra också!  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #942 skrivet: 2013.02.15 - 21:23:28 »

Vi behöver också fixa badrum, vår är från 86 men vi har en duschkabin insatt där så det funkar att duscha. Stora problemet är ventilationen som inte är anpassad för modernt duschande och det gissar jag blir dyrt att fixa.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #943 skrivet: 2013.02.16 - 02:27:51 »

Det beror nog lite på hur badrummet ligger till i förhållande till resten av huset. om någon vägg är en yttervägg så är det relativt enkelt och billigt att lösa ventilationen.  :nod-yes: .. ja förutsatt att man får borra upp ett hål i den väggen förståss!.. är det lägenhet eller liknande så blir det ju genast mer krångel!..  :blush:

vi var inne på duschkabin också, som tillfällig lösning. men just nu så hoppas vi på att hinna få ordning på det ena badrummet innan vi flyttar in!  :nod-yes: .. villket då innebär att vi slipper köpa en duschkabin som bara ska tas bort efter några månader.. känns ju bättre att lägga de pengarna på något som ska vara kvar istället!  :laugh: :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #944 skrivet: 2013.02.17 - 01:19:35 »

Vi har ok, kaklad badrum på våning 1.
På plan två har vi badrum med våtrumstapet årsmodell 1980.

V vill lägga minimum med pengar på detta. Där finns även halvt lutande tak med takfönster som ytterligar
försvårar läget.
Vi tänker göra allt själva som det bara går.

Kakel valde vi bort pga att det blir dyrare + att man nästan måste ha golvvärme under klinkers.

Vi ska ha våtrumsmatta på golvet  (4 kvm) och har fått första offerten på 5300kr inklusive, golvspackling för rätt
lutning, golvmatta , lim och arbete. Rubbet alltså.
Vi tror att den andre offerten kommer att vara lite billigare ( han bor närmare) .

Maken byter golvbrunnen själv ( äldre än 1990 måste bytas vid renovering)
Han tar även bort bidén och stänger av den mot rören. Vi funderar lite om vi skulle byta toastolens placering något.
Men det är inte säkert.
Delar till golvbrunnet + ev. ny skiva uppskattas under 1000kr.

På väggen ska det blir glasfiberväv (enklast att limma på lutande taket och fönsternishen) och våtrumsfärg så det blir helt vattenttät.
Kostnad för ca. 20 kvm vägg ca. 4-5000 kr. ( väv + all färg/lim)

K-rauta har bra och billiga toastolar just nu, så vi köpte redan hem en för 995kr

Kvar att fundera: vad en handfat+ skåp . dusch+ blandare och duschvägg/ duschdörrar ska få kosta.

Vi väljer nog bort duschkabinen, det blir många små vrår där att hålla rent.

Våtrumsväv / tapet blir själv fuktspärren, man behöver inget speciellt underarbete som det är med kakel/klinker.
Om det blir hål , syns det direkt och går att laga.

Mina tankar går just att ha något svart på golvet och ha gräddvita väggar. Enkelt är ordet.
Loggat
Sidor: 1 ... 61 62 [63] 64   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544