Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 16:42:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Har vi västvärldens sämsta mat?  (läst 23049 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #15 skrivet: 2010.11.30 - 13:36:39 »

Sa hon så! Heja heja! Läste om boken "Gilla läget" i morse som tar upp samma sak. I USA räddar man de rika bankägarna medan de fattigaste inte kan försörja sig på en heltidslön.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010.11.30 - 17:38:10 »

Inte ordagrant, men med den innebörden. Hon formulerade det bättre. Jag vet ingenting om henne och hennes politik för övrigt, så kanske var det bara snack. Men det lät bra!

Jo, jag vet att i de senaste läckorna som publicerats på Wikileaks står det att hon är den enda som "is man enough to lead Europe".  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #17 skrivet: 2010.12.01 - 05:31:53 »

Det är lite svårt att köpa det som inte finns. Alla matbutiker säljer ju likartade varor.

Citat
Är vi (egentligen menar jag konsumenter i allmänhet) beredda på att betala vad det kostar så att bönderna har vettig lönsamhet

Böndernas merkostnad skulle ivf jag gärna betala, men jag vill inte betala det påslag de flesta butiker gör på t.ex. ekokött.

Nu är ju detta rent och skärt skvaller men det sägs att om du startar en Ica Maxi-butik där underlaget finns så tar det bara ett par år innan du är miljonär. Viss sanning ligger det nog i det då det finns en del handlare här i krokarna som har det mycket gott ställt. Visserligen får de slita i början, butiker kräver massor med arbete och så även egenföretagande. Men dessa hemska vinster måste komma på någons bekostnad - konsumentens.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.12.01 - 05:46:09 »

Kommer ihåg att tidningar tog upp lite om ICA-handlarnas vinster i samband med köttfärsdebaclet.  :nod-yes:

Som jag redan sagt, problemet är att vi har låtit en oligopolsituation uppstå. Det är inget fel på att göra vinst, men nån måtta kan det väl vara. När man också betänker allt vi hört och sett om det stora svinnet inom livsmedelsbranschen kan man ju undra om bönderna skänkar bort sina produkter. Svårt att få det att gå ihop, tycker jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.06.19 - 01:44:44 »

Jag vill bli politisk! Jag är så upprörd över det här igen!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2011.06.19 - 21:12:40 »

Politisk vill man bli för allt, men man måste välja någon parti och där tar mitt intresse slut  :sneaktongue:.
Men om du startar en ny ska jag rösta på dig och en smörklick får du för det också!
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #21 skrivet: 2011.07.28 - 21:09:47 »

Jag med, blir så upprörd med jämna mellanrum över hur snett det är. Är hemma en sväng från stugan där vi knappt har mobiltäckning att prata. Undra på att landsbyggden avfolkas när det inte satsas på infrastruktur som bra vägar, bredband och mobiltelefoni. Vi är omgivna av bondgårdar både ekologiska och vanliga men i butiken finns bara centralförpackat kött och inget eko.
Loggat

Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #22 skrivet: 2011.07.29 - 08:59:00 »

Telefonin är något som gör mig riktigt upprörd. Här uppe är det vanligt att det fasta telenätet avvecklas, men på samma ställen är mobiltäckningen helt urusel utan att något görs!
Hur tänkte de där undrar man när dagens samhälle är inte anpassat för att vara utan telefoni med tillhörande uppkoppling. Nu ska vi helst göra allt uppkopplade, kontakta myndigheter, deklarera, betala räkningar m.m.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2011.07.29 - 23:11:14 »

ja vi lever verkligen i en galen värld! 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.07.30 - 01:04:23 »

Ja just ja. Får man inte telefon får man ju klara sig med trådlöst bredband också. Vill de inte dra telefon lär det ju inte finnas fiber heller, så klart. Vilket elände. :smack_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #25 skrivet: 2011.07.30 - 07:18:13 »

Precis. Och gissa hur effektivt mobiltbredband är när mobiltäckningen är usel.  :rolleyes:
Möjligtvis är Net1 ett alternativ för somliga men långtifrån alla, det brukar vara samma områden är är glömda oavsett vad det gäller.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.07.30 - 08:07:52 »

Har du så?  :eeek:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
bossebus
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 27


« Svara #27 skrivet: 2011.07.30 - 11:23:03 »

När det gäller mat med god kvalitet så är jag tacksam att jag bor i Göteborg  :inlove:
Här finns två affärer med bara miljövänligt och KRAV; FRAM  och Ekostore. Och så har vi den ljuvliga Saluhallen med mycket närodlat kött från Halland och Österlen. Och fina svenska ostar från små mejerier.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.07.30 - 12:08:18 »

Ni har ju Gröna Gårdar också. Nedrans orättvist alltså!  :so_mad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #29 skrivet: 2011.07.30 - 15:01:26 »

Har du så?  :eeek:

Nä jag har inte så, ännu. Men inte långt härifrån har de avvecklat det fasta telenätet och deras mobiltäckning är sämre än usel, liksom täckningen precis där jag bor. Visserligen är den by jag bor i större än de där telenätet har avvecklats, men jag tror det har mer att göra med i vilket skick nätet är i och hur stora inkomsterna är för Skanova(?). Inte satsar de ju pengar på att underhålla/utveckla där inkomstmöjligheterna är minimala.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544