Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.27 - 05:55:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 19   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Styrketräning  (läst 104983 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.11.16 - 21:26:06 »

Insåg just att vi på nåt sätt tappat träningsforumet. Behöver vi ett sånt? Efterfrågan verkar ju inte vara så där jättestor för då hade vi väl saknat det förr. Å andra sidan kanske det vore en inspiration? Vad tycker ni?

Nu till min fråga. Jag tror jag frågat det här förr, för länge sen, men det kanske inte var här.  :confused3:

Jag har tränat lite med hantlar ett tag. Det blir bara överkroppen (armar, axlar, skuldror, bröst) än så länge. Jag har kört på med samma vikt för allting så här i början. Vissa muskelgrupper är ju naturligt starkare och ska vara det. Nu vill jag öka vikten för de starkare musklerna, problemet är att jag inte vet riktigt vilka muskler man bör ha tyngre vikter för och hur mycket tyngre.

Kanske låter knäppt det här. Jag tror att jag tidigare fått svaret "lyft så tungt du orkar", men det funkar inte riktigt för mig. Jag har ju tidigare haft muskelproblem och muskelsvaghet och är fortfarande lite känslig. Jag vill inte riskera att göra illa muskelfästen och inte kunna göra något alls på månader. Därför vill jag inte pressa, utan träna upp musklerna med lättare vikter först. Därför är det lite svårt att känna vad som är lagom, jag orkar ju lyfta mycket tyngre än de vikter jag kör med. Nu när jag vill öka lite vill jag inte riskera att träna mig till obalans, så att muskler som egenligen ska vara svagare blir starkare än de som ska vara starkare om ni fattar min förvirrade förklaring. :blush:

Jag fattar ju att biceps och triceps är starkare än underarmsmusklerna t.ex. Men hur mycket tyngre vikter är rimligt att använda? Ska bicepts och tricepts vara lika starka? Vilka andra muskler bör tåla mer och vilka tål mindre? Om man kör x kg för biceps curls, hur mycket är då rimligt för bröstpress? Har ni som tränat undere lite mer ordnade former lite tips till mig? Jag har ingen känsla för proportionerna alls, nämligen. :inlove:

Jag kanske krånglar till det, men jag tycker det är svårt och vill att det ska bli rätt.   :wacko:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2010.11.16 - 21:34:46 »

Jag vet inte......det är ju jätte svårt att råda någon annan när man knappt kan råda sig själv.

Min svaghet ligger i att jag alltid tar i för mycket och skadar mig. För mig är det verkligen toppen med en sjukgymnast som råder, och håller tillbaka mig. Har just fått förbud mot att springa.  :sad: Jag som verkligen läääängtar efter att få dra iväg. Men jag måste träna benmuskler först. Och så tar jag i för hårt så jag får vätska i knät igen. As-svårt! Så nu ska jag göra mina övningar i söltempo, jätte lite, och blir inte ens svettig! Tur att jag får simma hur hårt jag vill i alla fall. Ännu så länge..... Ska på ett vattenträningspass i nästa vecka i tempererad bassäng och springa där, utan belastning. Det kanske blir bra.

Jag tycker fortfarande att du ska försöka få en sjukgymnast. Du är kvalificerad för en sån.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.11.16 - 21:45:00 »

Jo, jag blir också lätt lite manisk. Det är det jag vill undvika nu.

Nej, jag behöver ingen sjukgymnast. Det är den enda yrkesgrupp jag har sämre erfaranhet av än läkare. Men mest är det för att jag inte orkar hålla på och gå nånstans. Jag behöver egentligen bara lite fakta. Jag har försökt skumma lite sajter och böcker jag hittat på nätet, men det verkar som mitt problem brukar reglera sig självt. Det gör det ju inte när man kör på halvfart.

Det skulle räcka om nån som styrketränat när de var normala kunde tala om lite vilka vikter de körde för olika muskelgrupper.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2010.11.16 - 21:57:15 »

Jaha, skyll dig själv!  :club:

Jag har kört 1 kilos hantlar för axlar, bröst och rygg. När jag kör biceps och triceps tar jag 2 kilos hantlarna. Jag brukar göra ca 15 repetitioner 3 gånger med paus mellan. Låååångsamt i båda riktningarna. Dvs biceps, lyft sakta, håll, släpp sakta och håll emot. Gå inte ner hela vägen utan stanna så att armbågen hålls lätt böjd. Kom ihåg att andas i övningarna!

Annars gillar jag gummiband också. Eller min egen kroppsvikt när jag kör ex armhävningar. På knä, eller när jag känner mig klen, lutande mot köksbänken stående på fötterna långt från bänken. Akta dig för svank i ryggen!

Jag skulle rekommendera dig att köra färre repetitioner än vad jag brukar göra. Nu ska jag sova. Godnatt!  :yawn:

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.11.16 - 22:16:36 »

Ja, men det var bra. Jo, jag kör 2 x 10 bara. Förr körde jag typ 4 x 10, men jag har läst att man inte anser det är nån idé att köra många längre. 2 kg använder jag nu.

Jag ska gå och köpa mig lite slang. Hade som en stång med gummiband på som var jättebra förut, men det gummibandet är slut. Tänkte köpa vanlig latexslang till den gamla stången. Det lärde jag mig i varje fall på sjukgymnastiken. De köpte in sån som metervara istället för de där dyra specialbanden.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2010.11.16 - 22:26:01 »

När jag tränar brukar jag använda samma vikt till en början, men utöka övningarna, vilket innebär att det ändå blir mer belastning på kroppen. Efter en veckas träning ökar jag antalet gånger som övningen ska utföras, och dessutom kanske jag lägger till någon övning som är lite tyngre än de andra.
Kan också tillägga att man i många övningar inte behöver några vikter alls. Man använder sig av kroppen enbart. Tex träna benstyrka. Sätt ryggen mot väggen och pressa dig ner i sittande ställning. Jävligare än så blir det knappt. Sen tar du tid på hur länge du orkar.  :bg:

Vad gäller bröstpressen tog jag hjälp av en något mer träningsintresserad än mig. Han sa att 3 eller 4 gånger curlvikten var vad man skulle räkna med. Så i ditt fall är det nog bra att utgå från den mindre summan om du har problem med muskler och sånt, eftersom triceps visst var mycket starkare än biceps. Det hade visst, lite mer logiskt då, att göra med att triceps är tre muskler som jobbar ihop, medan biceps bara är två. Snacka om att man hänger med på kroppen nu för tiden!  :redface: Jag menar, jag har aldrig innan tänkt i termer som biceps och triceps. Det är armmuskler, punkt och slut.  :lol1:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #6 skrivet: 2010.11.16 - 22:38:31 »

Det skulle räcka om nån som styrketränat när de var normala kunde tala om lite vilka vikter de körde för olika muskelgrupper.
Vet du nånting om Pilates?
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.11.16 - 22:43:47 »

Ja men vad bra! Då har jag nåt att utgå ifrån. Så då borde jag satsa på att öka bänkpress till att börja med kanske.

Är tricepts starkare?  :max-shock: När jag gör bicepts curls känner jag knappt av det (boring, typ), men triceps är lite segt. Kan ju bero på att jag gör sån där övning när man liksom har armarna rakt upp och sen sänker hantlarna ner bakom nacken. Mina muskler är nog korta och det är lite jobbigt att komma i rätt läge så att säga, så det kanke är därför det gäller på.

Mera, mera! Det här är jättebra!  :clapping:

Citat
Sätt ryggen mot väggen och pressa dig ner i sittande ställning. Jävligare än så blir det knappt. Sen tar du tid på hur länge du orkar.  :bg:

Har du möjligtvis noterat min vikt?  :rolleyes: :tongue:

Jag ska utöka med magen sen när jag köpt slang. Hittade en bra övning, som stående sittups med snodden som motstånd. Ligga på golvet och sprattla blir det inte tal om på länge.  :nonono:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.11.16 - 22:47:10 »

Det skulle räcka om nån som styrketränat när de var normala kunde tala om lite vilka vikter de körde för olika muskelgrupper.
Vet du nånting om Pilates?

Nej. Eller ja, tillräckligt för att veta att jag inte klarar det. Jag kommer inte ner på golvet. Jag skulle verkligen behöva mer gymnastiska övningar för att få bort kortheten i musklerna, men det får vänta tills jag är lättare. Jag rättar mun efter matsäcken. Eller kanske jag skulle säga magsäcken.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2010.11.16 - 23:14:09 »

Jag struntar väl i vad du väger!  :crazy:  Ställ dig med ryggen mot väggen och gå neråt. När det börjar ta emot i benen så slutar du och håller kvar. Så enkelt är det. När man kommer ner i sittande ställning och lyckas hålla sig där en så där 5 minuter är man förbannat vältränad. Pinsamt nog (idag) har jag kunnat hålla ställningarna iaf 2minuter. Idag hade det varit ner och upp.  :shy:

Apropå triceps. En sån där övning när man sätter överarmarna i höjd med axlarna och underarmarna mot huvudet och sedan "släpper ner" underarmarna i överarmshöjd måste ju vara bra för både triceps och biceps. Det behövs inte ens tyngder till en början. Det är tungt nog ändå.

En annan bra armövning är den när man står med utsträckta armar och vinklar handflatorna uppåt (så att fingrarna pekar uppåt skyn), sedan cirklar man armarna dels framåt, dels bakåt. Det ger styrka i triceps, kan jag lova dig. För det är de musklerna som får ta allt jobb.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #10 skrivet: 2010.11.16 - 23:30:35 »

[Nej. Eller ja, tillräckligt för att veta att jag inte klarar det. Jag kommer inte ner på golvet. Jag skulle verkligen behöva mer gymnastiska övningar för att få bort kortheten i musklerna, men det får vänta tills jag är lättare. Jag rättar mun efter matsäcken. Eller kanske jag skulle säga magsäcken.  :tongue:
Jag har virklig inte tänkt, att du skal krypa omkring på gulvet.  :flirting:
Jag prater inte power-pilates (en nymodens opfinning) men den mjuka formen som gir dig kraft i magen, benen och rumpan.
Den kan du utöva stående.
För 5 år sedan gick jag gennom en stor operation ock var mer eller mindre sängeliggende i 3 månader. Kunne knappt holde mig på benene, når jag skulle igang igen.
Blev erbjuden sjukgymnastik, men da jag skulle promenera dit, funkede det jo inte.
En god vän gav mig en bok skriven av Alan Herdman : Pilates 55+. (Jag kände mig som 80)  Den bäste present i hela mit liv. Efter 4 mdr kunne jag simma och dansa linedance igen.  :yay:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.11.17 - 07:26:48 »

Jamen det låter ju intressant! Tror du boken fortfarande finns? Jag ilar iväg och kollar på adlibris.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.11.17 - 07:31:17 »

Den finns på norska och engelska. Men de ligger ner på bilden på omslaget? :goggle:
http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=alan+Herdman&title=alan+Herdman&fromproduct=False
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #13 skrivet: 2010.11.17 - 11:56:00 »

Det är klart de liggar ner :rolleyes:
Pilates är ju inte för bara överviktiga och svakliga  :smack:
Du skal inte köpa. Jag skickar nogra övningar under dagen,  som är så lätta, att du tror de inte fungerar  :smooch:
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.11.17 - 12:05:00 »

Nämen tack! :inlove:

Jaha, så det är övningar både för rörliga och orörliga i boken då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 ... 19   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544