Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.02 - 00:52:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vilken matlinje har ni?  (läst 6467 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.11.25 - 13:06:06 »

Det är intressant att läsa hur olika man äter trotts att man äter så lika :crazy:

Kan vi sammanfatta hit lite hur " vanlig mat" ser ut hemma hos er?
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2010.11.25 - 13:15:06 »

idalinda: brunch  3ägg + kanske 25g smör ibland med lite pizzasallad
             middag  kött i någon form, oftast med någon grönsaksgratäng + ost
                                                      eller soppa med grönsaker i

Extra: fröknäcke, mandel, frysta bär

När jag inte bantar, gottar vi ofta med pannkakor/ ungspannkaka. Äter mörk choklad titt som tätt.

Styrmannen måste knepa lite just nu, han äter dinkelgröt på frukost nu pga, magproblem,
annars som jag + kaffe/ the + lite honung

Tonåringar frukost:  rester från middagen , rätt ofta stekta plättar med lite socker/ bär.
                lunch : skolmat , där får dom välja själva rätt mycket, men kolisar kommer oavsätt.
                 middag: mat som vi vuxna

kokta ägg och fröknäcke försöker vi ha  (nästan) ständigt hemma.
Loggat
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #2 skrivet: 2010.11.25 - 14:00:39 »

Vardag:
Frukost:
Två ägg, smör, 1/2 burk makrill och lite majonnäs.

Lunch:
Grönsaker, oliver, avokado, räkor/musslor/rester från gårdagen, olivolja

Middag:
Kött/färs/fisk, grönsaker, sås i olika former

Ibland blir jag hungrig på kvällen. Då äter jag ost, oliver, nötter...

Helg:
Frukost:
Två ägg, smör, makrill, majjo och ost

Mellis:
Hemgjord glass på bär och grädde + rostade nötter

Middag:
kött och grönsaker

Kvällsmat:
ost, grönsaker, korv, oliver och ett par glas vin. Mörk choklad brukar slinka ner ett par bitar också...
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2010.11.26 - 12:57:16 »

Frukost blir det äggmjölk och kaffe. Vet jag att lunchen blir sen så äter jag en omelett med bacon istället.
Lunch, rester från gårdagens middag eller en burk makrill med kokt ägg eller en tallrik meze-yogurth spetsad med grädde och lite hallon till.
Middag äter jag gärna husmanskost, grytor, köttfärsrätter (Fjällmors köttfärslåda är en favorit), lax och kyckling. Maken vill gärna ha en biff serverad med bea. Det har vi oftast på helgerna.
Försöker undvika snaskande. Vi köper så mycket som möjligt ekologiskt och beställer nötköttet från Gröna gårdar. Tillbehör beror på vem som lagar maten, maken gör alltid grönsallad eller cole slaw, jag kokar brocolli eller stuvar vitkål. Barnen får potatis i olika form, ris och ibland pasta.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.11.26 - 16:56:53 »

Frukost just nu: stekt fläsk, ett par äggulor. Ibland inlagd gurka eller rödbeta. De dagar jag inte äter fisk till middag blir det mindre fläsk och lite sill/makrill/pinklax istället. Tidigare vanlig frukost: hemulbröd med smör, ofta en med räkor och ägg och en med leverpastej och gurka eller omelett med t.ex. räkor och ost.

Middag: kött/fisk, potatis, ibland andra rotfrukter. Sällan grönsaker men ibland händer det.

Kvällsmål: Just nu kall chokladmjölk (1 dl grädde, 2.5 dl mjölk, kakao, stevia). Alternativt salami med litet glas gräddmjölk eller bakelse på surrogatsockerkaka, bär, grädde och litet glas gräddmjölk.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2010.11.26 - 21:17:06 »

Frukost: Kaffe. Det är viktigast! Sen kan det bli vad som helst, och oftast runt lunch. Stekta ägg, omelett, thaimat, pytt eller något annat.

Middag: Ofta någon gryta av något slag. Annars stek, kyckling eller entrecote med diverse tillbehör. Eller köttfärsrätter om man är lite trött. Det går snabbt och smakar gott för det mesta.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2010.11.28 - 19:03:24 »

Matlinje? Jag kör kostcirkel. :flirting:

I bilen på väg till jobbet Ingefärste.

Turkyoghurt och naturell yoghurt med linfrön, kokosflingor, valnötter och malen ingefära till frukost när jag kommit fram till jobbet.

Dagens lunch i matrestaurangen. Kyckling, fisk eller kött eller allt på samma tallrik och så massa råkost från salladsbordet.

Middag blir gryta, biffar, fågel eller så. Och coleslaw, blomkålsris eller broccoli. Och så sallad.

Ibland behövs nötter, ost eller ägg som mellanmål på eftermiddagen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2010.11.28 - 22:28:20 »

Hoppsan! Läste igenom mitt inlägg igen, och insåg att jag äter färre mål nu än vad jag gjorde när jag var smal. Kan det ha något samband, kanske?  :crazy:
Det sägs ju att man ska äta ofta, men lite, om man vill gå ner i vikt. Det har aldrig stämt på mig innan, men nu är jag ju gammal tant, så då stämmer det säkert.  :glare:
Ni andra, hur ofta äter ni per dag? Är det tidsbestämt, eller låter ni hungern styra?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.11.28 - 23:19:06 »

3. Ganska tidsbestämt på så viss att det går 6-7 timmar mellan målen men inte på fasta tider.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2010.11.29 - 01:47:43 »

Mehh! 6-7 timmar har ju jag nu med! Bara det att förr hade jag ca 5-6 timmar mellan ätandet. 4-5 timmar mellan frukost och lunch, och ca 6-7 timmar mellan lunch och middag. ALLT har ju uppenbarligen blivit fel för mig! Måste nog skärpa till mig!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.11.29 - 01:56:47 »

Är det nåt fel på 6-7 timmar?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #11 skrivet: 2010.11.29 - 02:04:07 »

Inte ett dugg! Bara det att det nog inte passar mig. Somliga äter ju med längre intervaller än så, och det passar dem, men jag började fundera lite på mitt ätande och hur länge det var emellan.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.11.29 - 02:19:15 »

Men... om det inte passar dig, hur kommer det sig att du äter så då? För du går väl inte omkring hungrig och trött?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544