Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:32:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: farligt  (läst 8406 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.11.07 - 11:31:56 »

jag gjorde den stora operationen extra infettning av gjutjärnspannan och voffeljärnet av gjutjärn.
Allt enligt Bookias råd från laxstekningstrådet.
Ordentligt med kokosfett och fläkten på det fulla.

Vår köksflekt blåser rakt in i växthuset utanför och jag gick dit för att öppna dörren ut, hela växthuset var ju full av vit rök.
När jag kom tillbaks till köket :max-shock:

Det flammade eld från stekpannan!

Två sekunder var det still på hjärnan, släcka fläkten så att den inte suger elden in ( egentligen ingen stor riks just då, lågor var inte höga)
Sedan lyfte jag pannan åt sidan från fläkten och hittade en stor kastrulllock på elden ,som självklart slocknade direkten.
Puuh!

men jag fortsatte inte infettningen något mer. :byecry:
Få se vad som händer nästa gång jag steker i en flamberad gjutjärnspanna... :rolleyes:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2010.11.07 - 15:01:42 »

INTE GÅ IFRÅN SPISEN MED OLJA I PANNAN!!!!  :club: :club_idiot: :angrywife:

Vilken otrolig tur att du hann tillbaka innan det blev värre. Eller hade ni tänkt renovera köket nu igen, efter vardagsrummet.  :flirting: Det vär väl inte många månader sen köket blev klart?


Man ska bara värma pannan lite grann. Den ska inte flamberas för att bli inoljad. Lite varm så att fettet flödar ut och sen stryka med hushållspapper eller pensel. Så brukar jag göra iaf.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.11.07 - 16:41:41 »

Jösses!  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2010.11.07 - 21:41:50 »

jag passade ju dom både noggrant hela tiden  :shy:,
men tänkte bara öppna dörren ut från växthuset, max 10 sekunder var jag borta.

Det var alltså för varmt, hur mycket ska man ha av maxvarvet? en kvart eller ett halv?


Jag torkade och tvättade pannan rent idag och stekte biffar i den ,men en cm lager smör.
Allt fungerade finfint!
Inget fastnade, nu ligger fettet kvar på pannan över natten.
I morgon ska det bara torkas rent när köttfärsen steks.
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2010.11.08 - 15:23:21 »

Den behöver inte stå på länge. Bara den blir varm kan man dra av den från plattan.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2010.11.09 - 07:22:04 »

Den behöver inte stå på länge. Bara den blir varm kan man dra av den från plattan.

Jag fattar nada om sådana här råd :shy:,
behöver inte stå på länge? en minut, 5 minuter ,15 minuter en timme??
Bara den blir varm kan man dra av den från plattan? precis när fettet smälter, när den ryker lite, när den ryker över hela pannan?

vad gör man sen när man drar den av plattan? låter torka där? tvättar direkt med varmt vatten?, låter den torka med fettet
till nästa dag ?
Hjääälp!
Loggat
Ena
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 287


« Svara #6 skrivet: 2010.11.09 - 11:57:10 »

Det är inte als så besvärligt idalinda. :nonono:

Jag användar bara gjutjärn och har alltid, när jag är färdig, tvättat den under riktigt varmt vatten.
Pannan blir som regel mycket varm, när man har stekt i den, så det närmast kokar när du tvättar den.
Torka efter med kökspapper.

INGEN DISKMEDEL!!!!!!!!!  :angrywife:

Efteråt, när den fortfarande är varm, tar jag lite olie eller smör och fettar in. Retur till skapet.

Ingen konstigheter med det. :flirting:  :inlove:

 
Loggat

"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga"
Oscar Wilde
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2010.11.09 - 16:34:30 »

Efteråt, när den fortfarande är varm, tar jag lite olie eller smör och fettar in. Retur till skapet.

Ingen konstigheter med det. :flirting:  :inlove:

Så enkelt är det Idalinda. Ljummen panna räcker. Behöver inte ryka eller så. Bara så att smöret smälter, eller oljan flödar ut och slutar ligga som en hög rund droppe. Lätt som en plätt.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2010.11.09 - 18:38:11 »

jag får så olika råd nu så jag blir helt vimmelkantig. :crazy:

Ena, den här historien om mina gjutjärnspannor och lång och krokig.
Jag köpte dom på loppis, de blästrades, oljades direkt på blästringes stället,
fettades och värmeds i ungnen.
Allt fungerade bra ett tag
Sedan lyckades någon av barnen tvätta den stora pannan med diskmedel
och därefter har saker fastnat på den periodvis.
Nu gjoder jag insatsen efter Bookias råd och att värma upp kokosfett på den....
Och jag har stekt nu med riiiikligt med smör varje gång efter flamberingen.
Men nu ska jag fortsätta att tvätta den med varmt vatten och SEDAN smöra den tillbaks till skåpet.
Få se vad som händer DÅ !
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #9 skrivet: 2010.11.09 - 19:03:59 »

Förbjud barnen att diska gjutjärnsgrejor tills du kan vara säker på att de vet vad de gör. Det är nog det viktigaste du kan göra.

Redan dismedeldiskad panna kan vara lite svårare att återställa (utan blästring då) än renblästrad. Jag kan rekommendera att du diskar ur den med varmt vatten varje gång du har använt smör som stekfett, eftersom smör innehåller proteiner som lätt bränner fast i botten. Efter diskningen, torka ur pannan och smörj in med kokosolja, som är ett stabilt och rent fett och låt pannan stå sådär inoljad. Det kommer ta ett tiotal sådana behandlingar innan den är någorlunda återställd.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2010.11.09 - 19:22:47 »

Halloj Bookia!
Jag kan nog inte förbjuda dom att diska... dom lagar ju mat här också,
det där med diskmedel var en engångs handling, men konsekvenser dröjer kvar.

Så smöret kvar är inte bra det heller, så komplicerat detta!
Går det bara att använda den där billiga silvriga kokosfettet från ICA, eller måste jag använda den dyra fina jungfrufettet?
Eller t.o.m, något som du sade heter kokosolja för i flytande form har jag den inte hemma?
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #11 skrivet: 2011.02.08 - 22:01:39 »

Jag vet inte om silverpaketet går bra, men kokosolja och kokosfett är samma vad jag förstått. Men det är för kallt här för att oljan ska hålla sig rinnande så därför den har vilken konsistens den nu har. På lite trevligare breddgrader klimatmässigt sett så ska samma fett vara rinnande tydligen. Dunno.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
moncaponca

*****

Smörklickar: 8
Offline Offline

Antal inlägg: 677



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.02.08 - 22:29:06 »


Går det bara att använda den där billiga silvriga kokosfettet från ICA, eller måste jag använda den dyra fina jungfrufettet?
Eller t.o.m, något som du sade heter kokosolja för i flytande form har jag den inte hemma?
Det går alldeles utmärkt att använda det silvriga paketet för detta ändamål. Att använda jugfruoljan som är både gott, dyrt och nyttigare är slöseri anser jag. Om det bara gäller att smörja in duger det billiga fettet  :nod-yes:
Loggat







Ska man skriva nåt om sig själv??? Tja, har gård, massor med djur, 2 barn, 1 gube, äter LCHF sedan länge. Jobbar inom omsorgen med LSS, äldreomsorg och även som personlig assistent. Annars är jag bilnörd....bilmekaniker...och hobbyn är mina Alaskan Malamutes. Plus en blandras =)
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544