Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:00:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu är det Jul igen!  (läst 7703 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« skrivet: 2010.11.02 - 03:30:25 »

Ja nu så närmar sig denna, i mitt tycke, fantastiska högtid!  :lol: ... och då insåg jag att jag saknade en tråd eller ett ämne som behandlar just Julen....  :wave: så då bidde det till att jag skapade en liten trådusling här!  :lol:...
egentligen skulle jag gärna se en rubrik under Recept delen som heter "Årets Högtider" eller liknande... där vi kan samla tipps och råd kring årets alla roliga högtider.... hallå Hemuuuulen!  :wave:  :inlove: :flirting:

men i brist på en sådan tåt så skapar jag denna.  :tongue:

skälet till min nyfunna entusiasm över kommande högtid är faktiskt ganska så enkel.. jag provade ett nytt recept i går morse!  :lol: något som jag gått och funderat på läääänge!... nämligen "EggNogg"  :lol:.. det ser ju så gott ut i alla amerikanska filmer när de dricker sådant... så jag letade upp två olika recept undernatten... och sen gjorde jag en liten provsatts till frukost när jag kom hem.  :lol: ... ja jag veeet att det är lite  :borracho: över det hela.. men jag hade mycket lite sprit i   :lick: 
hur som så visade det sig vara en riktig höjdare!  :inlove: ... så får ni möjlighet så rekomenderar jag varmt ett litet prov!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.11.02 - 03:33:07 »

Recept 1 på EggNog

Eggnog är ett slags bål som påminner om äggtoddy men har mjölk i sig och ibland muskot. Man kan smaksätta mjölken med kaffepulver, muskot, kakao eller pressad citrus som citron, lime eller apelsin.
Ingredienser till Eggnog:

1 glas eggnog
•   1 äggula
•   2 msk socker
•   2 dl mjölk
•   3 cl rom, konjak, calvados eller whiskey

Så här lagar du Eggnog:
Vispa socker och ägg pösigt.
Sjud mjölken i en kastrull eller i mikron och häll den under vispning ner i ägget.
Tillsätt eventuellt sprit.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.11.02 - 03:34:10 »

Recept 2 på Eggnog

För 8 personer.

Ingredienser:

3 hela ägg
1 dl socker
¼ krm salt
4 ½ dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 dl grädde
2 msk florsocker
1 dl vit rom

Gör så här
Vispa samman ägg, socker och salt i en kastrull. Tillsätt mjölken, lite i sänder. Sjud sakta 15-20 minuter. Rör hela tiden. Får absolut inte koka (själv tar jag det säkra före det osäkra och använder vattenbad).

Kyl blandningen. Vispa i vaniljsockret. Vispa grädden tillsammans med florsockret och tillsätt även det. Smaka av med rom. Fyll på flaska, förvaras kyld. Omskakas före servering.
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.11.02 - 03:37:21 »

jag gjorde nån sorts kombination av de olika recepten.. men det blev mest likt recept 2... i det att jag lät blandningen sjuda ett tag till den tjockade till sig!... något som blev mummsigt!  :dribble:

principen är ju densamma som när man gör Vaniljsås kom jag fram till.. så det är inte svårt alls!... min satts blev 1 rejält glas... och i det hade jag en kapsyl med Metaxa.. dvs grekisk konjak. det blev faktiskt över förväntan gott!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2010.11.02 - 19:30:58 »

Vart det en liten fylleknäpp innan säng-gåendet i morse?  :lmao:  :flirting:


Mycket bra idé med en Mat för årets högtiderrubrik! Dar kan vi lägga midsommartråden också. Hemuuuuul!!!!  :wave: För visst har vi en sån?  :blink: Jag är heeeelt säker på att jag skapade en sån i våras....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.11.02 - 19:47:30 »

Point me to it, baby.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2010.11.03 - 13:28:52 »

Point me to it, baby.  :cool:

Fetbobbas Forum > Recept > Säsongens mat  > juni > Midsommar!

Shit, jag fick leta. Men där var den!  :smack_head:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.11.03 - 15:13:53 »

:badtongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2010.11.03 - 16:47:11 »

:badtongue:
:shock: :confused3: Va? Varfördå? Gillar du inte midsommar?  :cry:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2010.11.03 - 17:00:51 »

 :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2010.11.04 - 01:41:30 »


skälet till min nyfunna entusiasm över kommande högtid är faktiskt ganska så enkel.. jag provade ett nytt recept i går morse!  :lol: något som jag gått och funderat på läääänge!... nämligen "EggNogg"  :lol:.. det ser ju så gott ut i alla amerikanska filmer när de dricker sådant... så jag letade upp två olika recept undernatten... och sen gjorde jag en liten provsatts till frukost när jag kom hem.  :lol: ... ja jag veeet att det är lite  :borracho: över det hela.. men jag hade mycket lite sprit i   :lick: 
Spelar roll om det är lite  :borracho: över det hela. I amerikanska filmer sitter de där klockan 08.00 med eggnog och myser. Snacka om  :drink2: !
Eggnog är gott, men tacka vet jag vår svenska glögg. Den är fin den! Längtar redan till 1:a adventsglöggen!  :drink: :drink2: :borracho:   drinking_x2  :fatangel:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.11.04 - 16:23:07 »

Citat
Vart det en liten fylleknäpp innan säng-gåendet i morse?  :lmao: :flirting:   

yepp!  :lol: sängfösare så att säga ...  :flirting: :lick:... skälet till det var att jag under nattens tråkiga småtimmar slösurfat.. och då hittade dessa recept.. och blev ju så vansinnigt sugen på att prova!
är glad att jag gjorde det.. för sen i tisdags så har det blivigt ytterligare en satts Eggnog... denna gång en större!  :lol:.. gick aldeles utmärkt att spara i kylen.. bara å röra om lite och hälla upp när andan föll på.. något den gjort några gånger  :redface:.. så nu är det dax att göra en ny satts igen!  :laugh:  :cheers:

Citat
Mycket bra idé med en Mat för årets högtiderrubrik! Dar kan vi lägga midsommartråden också. Hemuuuuul!!!! 

Härligt att du också tycker det var en bra idé!  :inlove: är ju skönt att samla alla relevanta recept för högtider på ett och samma ställe!.. samt alla tipps och trix som frivilliga vill dela med sig av.  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2010.11.04 - 16:28:44 »

Snyggt upplagt Hemul!  :inlove: :worshippy: :worshippy: :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544