Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 12:17:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tuggummi och Läkerol?  (läst 13429 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Grädde
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« skrivet: 2010.10.28 - 13:57:22 »

Ibland vill man ju fräscha upp sig på grund av ketosandedräkten. Har inte alltid råd med B12-tuggummin utan har köpt vanliga och ibland en Läkerolask. När jag läste de finstilta bokstäverna blev jag alldeles chockad, Läkerol hade 52 g och tuggummit 62 g! Spelar det någon roll för vikten och kolhydratintaget? Jag är normalviktig.
Nyfiken
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.10.28 - 14:46:39 »

Jag tror väl inte du äter såna mängder att det blir så mycket kolisar ändå.

Men den stinkande andedräkten beror nog inte på ketoner utan på överskott av protein (ammoniak). Det är vanligt att man vräker i sig kött och ost i början. Gör du det kanske? Jag tror alla ketoner luktar lite sött, aceton är en keton t.ex. En lärare jag hade sa att förr upptäckte man diabetes p.g.a. den söta andedräkten orsakad av ketoner.

Hur som så går det där över. Så hur du än hanterar det är det ingen större katastrof.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2010.10.28 - 23:10:22 »

Läkerol har säkert 56g kolisar på 100g alltså 56%.
men om du köper en sådan liten ask så väger den bara 20-25gram.
Vilket innebär 56% av 25 gram och resulterar något på 10 gram kolisar för en hel ask!

Så några läkerol är det inget konst alls.
Jag stoppar i mig en hel ask ibland när jag blir godissugen. :lol:

Loggat
Grädde
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #3 skrivet: 2010.10.29 - 11:47:37 »

Men är det inte klassiskt med dålig andedräkt? (Har ätit LCHF i snart 4 månader) Ibland känner jag av den där acetonliknande smaken, men oftast inte. Nu har jag fått min pojkvän att bara säga "flux" så vet jag, det känns inte lika tråkigt att höra  :smile:
Skönt att jag inte behöver oroa mig för tuggumina då.  :thumbsup:

En annan sak, igår var jag ute m jobbet och åt och tog en liten tunn bit hembakat knäcke med mycket som före maten, men direkt kom det ett litet knip! Verkar som en högre intolerans när kroppen vant sig av, kan det vara så? Sen blev det en oxköttkorv med valbara tillbehör, cole slaw och bearnaisesås. Kan verkligen rekommendera B.A.R på Blasieholmsgatan, Stockholm. Man fick peka ut vilket kött, skaldjur eller fisk man ville ha. Perfekt!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.10.29 - 14:12:42 »

Jo, dålig andedräkt är vanligt i början.

Äter du väldigt lite kolhydrater? Gör man det så tror jag definitvt toleransen sänks. Kroppen är ju inte alls van att hantera kolhydrater. Enzymsystem som krävs nedregleras ju t.o.m. (enligt vad det sägs). Kanske man överreagerar med insulin också - red alert på en gång liksom. Dessa saker kan ju i så fall förklara både magknip och de besvär i form av yrsel, sockerrus och blodsockerfall en del upplever. Fast det med insulinet vet jag inte, det är bara som jag tänker mig att det skulle kunna vara. Att man får en ökad insulinresistens på lowcarb, det är ju konstaterat (fast av en annan sort och reversibel, inte som det man normal kallar insulinresistens) och det borde väl bara det få en ökad insulinutsöndring till följd om sockret stiger.

Toleransen sänks nog även för oss som äter lite mer kolisar, men inte så drastiskt som för dem som ligger jättelågt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
xstina89
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 5


« Svara #5 skrivet: 2011.01.08 - 21:52:26 »

vet du hur mycket sb12 innehåller?kolhydrater?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.01.08 - 22:25:01 »

Det står på tillverkarens sida att det är sockerfritt. Men då innehåller det väl någ äckligt sötningsmedel i stället. Och fluor innehåller det också.
http://www.sb12.se/news.asp

Är det ketosandedräkten du oroar dig för? Det går över. Sen får man fräschare andedräkt än förr, det fick ivf jag.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2011.01.09 - 14:35:20 »

Är det ketosandedräkten du oroar dig för? Det går över. Sen får man fräschare andedräkt än förr, det fick ivf jag.  :cool:

Instämmer!  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544